Senaste nytt

Argentina & Buenos Aires-tråden

johan_fbg

Medlem
Varför inte betala med kort?

Även om svenska kronan är stärkt mot den argentinska peson är inflationen i Argentina ganska kraftig. Det är därför sannolikt att du till och med får mindre för dina pengar än sist du var här. En vanlig öl (Quilles) på restaurang kostar exempelvis 60-80 ARS, en huvudrätt 100-250 ARS och en liter mjölk 15-20 ARS för att ta några exempel.

Jag använder som sagt Small World för att föra över pengar till Argentina. Plockar upp peso på ett kontor i stan där jag betalar 0,58 kr för varje peso.
 

johan_fbg

Medlem
Vågar man som turist svartväxla då?

Eftersom min spanska (än så länge!) inte är på topp tyckte jag det var enklare att skicka pengar än att växla på svarta marknaden. Som turist får man nog räkna med en lite sämre kurs och det finns alltid en mindre risk att få falska sedlar som finns i omlopp. Men du verkar ha en del vänner här, de kan säkert hjälpa dig. Och många argentinare vill spara pengar i dollar, kanske har du en vän du kan växla med internt? Win-win.

Den dagsaktuella (officiella och inofficiella) dollarkursen kan du kolla här: Dólar oficial y dólar blue hoy 
 

jumbooze

Medlem
Lite OT men måste nämna det här. Bokade två nätter på Radisson i Montevideo. Vanligtvis ingår 1 MB internet men bokade sviten, bland annat efter jag läst följande erbjudande:



En dryg diskett med andra ord. Oklart om det gäller per dygn eller för hela vistelsen.
Det är inte så att det avser hastighet, det är ju inte alltid som de har full koll på bits and bytes mm...
 
Toppen