Senaste nytt

Arbetsvillkor på Norwegian

David

Medlem
När jag bodde i Kina träffade jag några amerikaner som var piloter och åtminstone en flög för Sichuan Airlines.
 

Dr. Miles

Expert
Nu glider jag ifrån ämnet här, men vet du hur vanligt det är med utländska piloter på (fastlands-)kinesiska bolag? Själv har jag haft piloter från Xinjiang och Gansu på Air China men ej utländska piloter, så jag hade fått för mig att kinesiska bolag endast anställer inhemska piloter. Har du mer info, Dr. Miles?

Jag sitter inte framför datorn just nu så kan jag inte kolla detaljerad info men många kinesiska flygbolag som inte är före detta CAAC har problem att få piloter.

T ex denna incident var orsakad av en koreansk kapten.


www.businessclass.se/forum/ovrigt/1...at-qatar-airways-noedlandning-i-shanghai.html
 

Valley

Medlem
Flög med dem för första gången i slutet av jan. Två flygvärdinnor stod och pratade så jag hörde det innan start att de var rejält trötta på bolaget, osäkerheten kring anställningarna, nya avtal och direktiv hela tiden. En av dem pratade om att söka sig till Oslo som bas då det var tryggare där men konstarerade att kön till Oslo var väldigt lång. Den andra hade redan bestämt sig för att söka till SAS även om det inte kanske är helt tryggt där heller men fördelarna med SAS uppvägde läget på Norwegian betydligt mer.

Desvärre kan jag från s k "säker källa" säga att man för tid sedan i princip gjort det omöjligt att få bli stationerad i Oslo (Norge). Man har gått så långt att man flyttat över Norwegiananställd personal till bemanningsföretag. Om det är egenägt eller någon annas har jag inte kollat upp. Har heller ingen aning om vilken nationalitet detta bolag lyder under.
Dock så gick man till stora delar på pumpen. För att undvika en större konflikt gick man med på att de som flyttades över skulle göra det med bibehållna villkor. Tyvärr brukar man ju veta hur man skall bära sig åt på den nivån så det är säkert bara en tidsfråga innan det händer saker med villkoren också.
Lär få mer uppdateringar under sommaren
 

Dr. Miles

Expert
Nu glider jag ifrån ämnet här, men vet du hur vanligt det är med utländska piloter på (fastlands-)kinesiska bolag? Själv har jag haft piloter från Xinjiang och Gansu på Air China men ej utländska piloter, så jag hade fått för mig att kinesiska bolag endast anställer inhemska piloter. Har du mer info, Dr. Miles?

OT svar:

韩亚空难暴露亚洲民航飞行员紧缺 成熟机长千金难求_中国广播网
中国广播网 skrev:
飞行员:资源分配是不平衡的,假如说中国现在有1000架飞机,每个飞机假如说配6个飞行员,6个机长,人机比1:6的话,整个中国有6000个机长,这是可以(满足需要)的。但是资源不平衡,我们的大航空公司,比如国航、南航、东航这种大航空公司占用了大批的机长,它们的人机比有时候可能就达到1:8、1:9了,但是那种更有活力的中小企业、民营企业,比如说像吉祥、春秋航空,因为成立的晚,没有建立自己的培训体系,所以它们的机长人数是不够的,它们可能只能达到1:4或者是1:5。

Air China, China Southern och China Eastern har i snitt 8-9 kaptener (och co-pilot) per flygplan medans privata flygbolag som t ex Spring Airlines, Junyao Airlines har problem med sina utbildningssystem så de har i snitt 4-5 kaptener (och co-pilot) per flygplan, vilket hindrar deras utveckling av verksamhet.
 

Nystrom

Medlem
Idag fick jag uppleva en Norwegian-chaufför som kom lite sent till kvällsavgången i Luleå. Man hade stängt dörrarna 10 min före avgång och han fick inte åka med. Vad gör man? Han bönade och bad i SAS-disken att få följa med SAS-planet men har man inte biljett med SAS så släpps man inte ombord. Undrar vad han tycker om sin arbetsgivare.....
 
Toppen