Nu glider jag ifrån ämnet här, men vet du hur vanligt det är med utländska piloter på (fastlands-)kinesiska bolag? Själv har jag haft piloter från Xinjiang och Gansu på Air China men ej utländska piloter, så jag hade fått för mig att kinesiska bolag endast anställer inhemska piloter. Har du mer info, Dr. Miles?
Flög med dem för första gången i slutet av jan. Två flygvärdinnor stod och pratade så jag hörde det innan start att de var rejält trötta på bolaget, osäkerheten kring anställningarna, nya avtal och direktiv hela tiden. En av dem pratade om att söka sig till Oslo som bas då det var tryggare där men konstarerade att kön till Oslo var väldigt lång. Den andra hade redan bestämt sig för att söka till SAS även om det inte kanske är helt tryggt där heller men fördelarna med SAS uppvägde läget på Norwegian betydligt mer.
Nu glider jag ifrån ämnet här, men vet du hur vanligt det är med utländska piloter på (fastlands-)kinesiska bolag? Själv har jag haft piloter från Xinjiang och Gansu på Air China men ej utländska piloter, så jag hade fått för mig att kinesiska bolag endast anställer inhemska piloter. Har du mer info, Dr. Miles?
中国广播网 skrev:飞行员:资源分配是不平衡的,假如说中国现在有1000架飞机,每个飞机假如说配6个飞行员,6个机长,人机比1:6的话,整个中国有6000个机长,这是可以(满足需要)的。但是资源不平衡,我们的大航空公司,比如国航、南航、东航这种大航空公司占用了大批的机长,它们的人机比有时候可能就达到1:8、1:9了,但是那种更有活力的中小企业、民营企业,比如说像吉祥、春秋航空,因为成立的晚,没有建立自己的培训体系,所以它们的机长人数是不够的,它们可能只能达到1:4或者是1:5。