Senaste nytt

Arbetsvillkor på Norwegian

Bryant

Medlem
Jag har all respekt för Stefan Persson. Större nettobidragsgivare till vårt land får man leta efter, BÅDE i avseende av mode och arbetstillfällen/skatter.

Och då får man göra som man vill? ;)
Skämt å sido. Det jag på ett ironisk sätt försökte beskriva var att människan egentligen inte bryr sig om arbetsvillkor, andras löner osv så länge det är billigt för mig. Går att applicera på allt från mat, kläder till flygbiljetter.
 
Last edited:

Homer

Medlem
Jag håller med.
Stefan Persson betalar överlägset mest skatt i hela Sverige. Han har själv sagt att han är stolt att bo i Sverige och gärna betalar den skatt han ska betala för att bo här.
Räknar man in övriga familjen Persson hittar man nog flera av dem på Top 10 listan över de som betalar mest skatt i landet.

OM Stefan Persson skulle köra efter Kjos stategi skulle han låta anställa bengaler(?) som skulle jobba i H&Ms butiker i Europa på samma lönnevillkor som hemma i Bangladesh. Kjos kabinanställda har Thailändsk lön för att flyga mellan EU och USA. Enligt mediauppgifter ska grundlönen vara 3000 kr/månad för en Thailändsk kabinanställd som med 100% anställning på Norwegians 787.


Stefan Persson fick genom utpressning och hot om att lämna landet regeringen till att ändra lagen och införa undantag för superrika (han, byggmästaren Fredrik Lundberg och någon till)
Vanligt folk som ägde exakt likadana aktier har fått betala betydligt mycket mer.
 

Storsteffe

Medlem
Enligt mediauppgifter ska grundlönen vara 3000 kr/månad för en Thailändsk kabinanställd som med 100% anställning på Norwegians 787.

När det gäller frågan om anställningsvillkor så är ju egentligen frågan i det fallet om 3000 är en bra eller dålig lön för en Thailändare som jobbar som kabinanställd, sen kan man ha åsikter om det är rätt att anställa dessa men det är en helt annan fråga.
 

Fredrik

Medlem
När det gäller frågan om anställningsvillkor så är ju egentligen frågan i det fallet om 3000 är en bra eller dålig lön för en Thailändare som jobbar som kabinanställd, sen kan man ha åsikter om det är rätt att anställa dessa men det är en helt annan fråga.

Jo, och så kan man fråga sig om bara flyganställda är utsatta för potentiell låglönekonkurrens. Det sitter många högre upp i värdekedjan inom tex IT som tror sig vara skyddade men det finns definitivt indier som bara väntar på att få ta jobbet till lägre lön. Vi ser redan hur tex Londonbankerna flyttat mycket av sin administration till billigare jaktmarker. I och med att Indien och Kina inte i längden nöjer sig med att vara backoffice och/eller fabrik åt Väst så kommer vi få se en förskjutning över tid. Nu blir det iofs politik och då blir det off topic.
 

Dr. Miles

Expert
När det gäller frågan om anställningsvillkor så är ju egentligen frågan i det fallet om 3000 är en bra eller dålig lön för en Thailändare som jobbar som kabinanställd, sen kan man ha åsikter om det är rätt att anställa dessa men det är en helt annan fråga.

Lite input om lönenivå i Thailand.

Jag såg platsannons på en fastfood restaurang i Bangkok där de sökte servitris/servitör med månadslön för 12.000-13.000 THB (ca 2.400-2.600 SEK) + tillägg. Så 3.000 SEK (ca 15.000 THB) + tillägg som flygvärdinna tror jag att de får avsevärt mer lön än en servitris i Thailand.

För er referens, kabinpersonal hos Chaba Air tjänar ca 3.000 SEK/mån plus tillägg.

www.thaicabincrew.com skrev:
Chaba Air

Flight Attendant (Cabin Crew)

Salary 15,000 Baths per month
Allowance 12,000 Baths per month
Miscellanies 15,000 per month
Per Diem 1,500 Baths per 24 hours out of Bangkok
Källa: www.thaicabincrew.com • แสดงกระทู้ - สายการบินที่รับทั้งแอร์โฮสเตสและสจ๊วต

För övrigt medellön för en flygvärdinna är ca 25.000 SEK/mån i Sverige.
Källa: Flygvärdinna lön, löner och lönestatistik transport
 

Alx

Medlem
Nu ger sig även SAS VD in i diskussionen kring Norwegians anställningsvillkor.

di.se - SAS vd vill ha politiskt ingripande

Intressant att notera är följande ord från SAS VD:

"Vi är ett skandinaviskt flygbolag och är måna om att ha personal som bor, lever och arbetar i Skandinavien och även betalar skatt här."

Innebär detta att SAS äntligen kommer att avveckla verksamheterna i Tallinn, Litauen, Bangkok samt de kinesiska flygvärdinnorna och flytta tillbaka dessa arbetstillfällen till Sverige/Norge/Danmark? För vilken skandinavisk karta jag än tittar på så hittar jag inte Tallinn, Litauen, Kina och Bangkok på den! ;)
 

Storsteffe

Medlem
Intressant att notera är följande ord från SAS VD:

"Vi är ett skandinaviskt flygbolag och är måna om att ha personal som bor, lever och arbetar i Skandinavien och även betalar skatt här."

Svammel, ett rent PR uttalande, finns ingenting av betydelse som man kan göra med politiska beslut och det vet han. Norwegian är SAS stora konkurrent(enligt SAS själv) och då krävs det att SAS har samma kostnader framöver, därav detta uttalande som är ett led i att kunna genomföra impopulära förändringar i SAS och "skylla" dessa på politikerna/Norwegian.
 
A

Aurora

Guest
Innebär detta att SAS äntligen kommer att avveckla verksamheterna i Tallinn, Litauen, Bangkok samt de kinesiska flygvärdinnorna och flytta tillbaka dessa arbetstillfällen till Sverige/Norge/Danmark? För vilken skandinavisk karta jag än tittar på så hittar jag inte Tallinn, Litauen, Kina och Bangkok på den! ;)

Skjønner ikke at du egentlig gidder, enn så lenge SAS' totale bruk av utenlandsk skattende tjenester er 1/10 eller enda mindre ifht hva Norwegian gjør.... Diskusjonsgrunnlaget er fullstendig fraværende når man sammenlikner 1 gram med 100 kilo :)
 
Toppen