Det finns flera flygbolag som flyttar produktion/personal till dotterbolag/bemanningsföretag än LCC.
T ex SAS har Blue1, Lufthansa har Eurowings, Austrian har Tyrolean, ANA har ANA Wings, JAL har J-Air, THAI har THAI Smiles osv som produktionsbolag som flyger åt dessa för att spara pengar. Produktionsbolag som jag har nämnt ovan har inte eget flightnummer, bara moderbolagets flightnummer.
Jag kan tänka mig att de anställda som jobbar på dessa produktionsbolag har ofta lägre lön/sämre avtal än dem som jobbar på moderbolaget.
Ett annat exempel är, att de flesta flygbolag har outsourcat kundtjänst till någon call center företag för att spara pengar. De ligger ofta i annat land dessutom. Tror ni att anställda på call center i annat land har samma lön/arbetsvillkor som dem som jobbar på flygbolaget?
När att göra på ett sätt (A) är okej, varför inte okej med ett liknande sätt (B)?
Som jag skrev tidigare, det är helt okej om ni vill bojkotta ett visst flygbolag av olika anledning (dålig moral, dålig säkerhet, dålig service etc). Jag tycker bara att vissa flygbolag får mycket kritik än andra flygbolag medans andra gör precis likadant.