Senaste nytt

Arbetsvillkor på Norwegian

Man ökar fexibiliteten och minskar sina risker.
OM all kabinpersonal är anställd via ett bemanningsföretag är det bemaningsföretaget som har ansvar för kollektivavtal etc.
Skulle kabinpersonalen börja bli "jobbiga" (ställa mer krav) så kan Kjos bryta kontraktet med det aktuella bemanningsföretaget. Sedan blir det bemanningsföretaget som får hantera uppsägningarna.
Sedan kan Kjos anlita ett annat bemanningsföretag som ska leverera kabinpersonal.
Det kan lika gärna vara ett polskt, estniskt eller spanskt bemanningsföretag.
 

Homer

Medlem
Jo inte stödjer jag Norwegian med mina pengar inte. Tycker samtidigt vi borde anställa samtliga politiker i riksdagen, kommunerna via proffice. Hade vi kunnat använda dom pengarna vi sparar till något mer vettigt som skola eller omsorg.

Jag tycker istället vi borde göra oss av med 2/3 av alla politker permanent, räcker med 100 i riksdagen.
Detta skulle innebära en riktig besparing.
 

johansch

Medlem
Ja, om vi gissar att de kostar 100kkr/månad (fully loaded) skulle den genomsnittlige svensken betala cirka 2 kr mindre/månad med din briljanta reform! Wohoo!
 

Nemo

Medlem
En mer filosofisk syn på det hela kan man få genom att lyssna på Filosofiska Rummet i P1. Ladda ned i din smart-phone / iPhone / iPod / etc och lyssna på 10.000 meters höjd.
Prekariatet - en ny global underklass? - Filosofiska rummet | Sveriges Radio
Bo Isenberg, Jeanette Emt och Tapio Salonen diskuterar vad som kännetecknar det som den brittiske ekonomen Guy Standing kallar för prekariatet - den nya farliga klassen.
Arbetsrätten har länge varit omhuldad i välfärdssamhället Sverige. Men vad händer med den stora och växande skaran medborgare som är arbetslösa eller tillfälligt anställda, som inte vet om de har något jobb att gå till nästa månad eller redan imorgon? Och vad innebär prekariatet för samhället?
Filosofiska rummet har träffat Guy Standing som framhåller ”prekariatet” som en ny, farlig samhällsklass, och samlat en kvalificerad panel för att diskutera detta prekariat. Gästerna heter Bo Isenberg, Jeanette Emt och Tapio Salonen, och är respektive sociolog, filosof och socionom och fattigdomsforskare. Programledare är Lars Mogensen, producent Thomas Lunderquist.
 

TjudöBoy

Medlem
Snart har vi det som i shipping-världen om vi inte tänker till. Eller vad säger TjudöBoy?
Rose George: Inside the secret shipping industry | Video on TED.com

Jo utflaggningen började ju redan på 80-talet för oss.
Det har inte drabbat PAX trafiken Sverige - Finland så mycket ännu men Tallink tyckte ju Estniska flaggan var för dyr så dom flaggade M/s Isabelle Lettisk å Viking Line flaggar om M/s Viking XPRS till Estland efter årsskiftet så vi e väl snart där.
TAP-avtal har ju funnits inom svensk sjöfart länge och finns även i Finland ( TAP Finland) nuförtiden.
Kryssnings fartygen som kör på Karibien samt andra ställen har ju varit utflaggade länge, ofta till Bahamas eller andra ekonomiska tillflyktsorter eller mer eller mindre suspekta länder...:(
 
A

Aurora

Guest
Stor sak i Dagens Næringsliv Norge i dag 27 Desember, ikke kommet på nett enda, men forsiden kan beskues nå og lyder:

"Vil hindre Norwegian-lisens: De amerikanske flyselskapene American Airlines, Delta, United og US Airway støtter den amerikanske pilotforeningen i kravet om å nekte Norwegian å fly i USA på EU-lisens. Norwegian anklages for sosial dumping".

forsiden - DN.no

EDIT, da var saken plukket opp av VG, og ligger på forsiden. Norwegian fortsetter benektelsene; "Vi følger regelverkene vi", sier komiske-Skånvik.
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10141522
 
Last edited by a moderator:
Kjos har fått mäktiga fiender i USA. Dessa stora flygbolag har säkert tentakler ända in i amerikanska kongressen.
De kan skapa allvarliga problem och tom tvinga Kjos att anställa EU medborgare för att bemanna flygningarna mellan EU & USA.
Idag använder Kjos bara Thai kabinpersonal(med thai lön) för att bemanna flygningarna mellan EU-USA.
 
Toppen