Senaste nytt

Arbetsvillkor på Norwegian

cantona

Medlem
Det här blir inte lätt. Ska man undvika alla branscher/produkter/tjänster där det finns personal från bemanningsbranschen då blir det väldigt många ställningstagande och inte så många köp. För att inte nämna att vi själva via statliga bolag använder oss av inhyrd personal. Det här är en fråga för arbetsmarknadens parter och framförallt för facket.
 

Storsteffe

Medlem
Jag delar inte det här synsättet - jag tror inte situationen i låglöneländer blir bättre för att vi i höglöneländerna släpper efter på våra arbetsvillkor, utan tror det är precis tvärtom. Cheferna i låglöneländer kan då hänvisa till att man även hos oss har underbetald personal.

Man skulle ju vilja att det var så men verkligheten är en annan och frihandeln/EU är ett faktum och i många länder anses bråkdel av våra löner som bra betalt. Det är dessa länder vi ska konkurrera med. Redan i dag så är det omöjligt att konkurrera på de flesta kontrakt i byggsektorn utan att använda utländska underentreprenörer vilket inom den sektorn i princip fungerar som bemanningsföretag.

Jag tycker inte alls om det men det är politiska beslut som vi får leva med, jag gör många aktiva val för att motverka den här utvecklingen men i ärlighetens namn så beror det på att jag har råd att välja, hur många har det?

För övrigt när det gäller just det här avtalet så som jag förstod det av den fackliga representanten på radion så förändras inte arbetsvillkoren?
 
suck igen.. men vad gör man om man älskar sitt jobb som pilot ?
Om det inte finns något annat så blir man ju tvungen att stanna oavsett.

Det är ju inte direkt pilot brist på planeten..
 

Alf

Medlem
Om inte arbetsvillkoren förändras förstår jag inte alls varför man skall anställa via ett bemanningsföretag. Hur kan detta i så fall bli billigare, något måste dom ju dra ner på. Antagligen mindre personal. Det onödiga bemanningsföretaget skall ju också tjäna pengar på detta. Att facket Unionen är nöjda med avtalet visar bara hur mycket dom har fingrarna i syltburken. Då är det väl bara att köra löpet ut och även anställa Vd och koncernledning via bemanningsföretaget så tjänar man maximalt. Jag förstår inte hur man tänker, om man vill att personalen skall känna lojalitet mot sitt företag då skall man definitivt inte jobba via ett bemanningsföretag.
 

Dr. Miles

Expert
Oavsett du använder dator, mobiltelefon, surfplatta för att surfa på nätet är det närmare oundvikligt att köpa något från låglöneländer med dåligt avtal/lön.

Jag tror att det är ett av exempel vad Storsteffe försökte att säga.

Sedan är det varje personens angelägenhet om denne/denna bojkottar ett visst bolag/en viss produkt eller inte.
 

Nemo

Medlem
Och det betyder att man inte ska bry sig överhuvudtaget? Jag försöker så mycket jag kan att påverka genom mina inköp. Att avstå att flyga med Ryanair och Norwegian är ett av dom.
Intet är nytt under solen. Vill man förändra något får man anstränga sig.
Matteusevangeliet 7 kap 13-14 Bibeln
Gå in genom den trånga porten. Ty den port är vid och den väg är bred som leder till fördärvet, och det är många som går in genom den. Men den port är trång och den väg är smal som leder till livet, och det är få som finner den.
 

NyfikenGrau

Medlem
Man skulle ju vilja att det var så men verkligheten är en annan och frihandeln/EU är ett faktum och i många länder anses bråkdel av våra löner som bra betalt. Det är dessa länder vi ska konkurrera med. Redan i dag så är det omöjligt att konkurrera på de flesta kontrakt i byggsektorn utan att använda utländska underentreprenörer vilket inom den sektorn i princip fungerar som bemanningsföretag.

Jag tycker inte alls om det men det är politiska beslut som vi får leva med, jag gör många aktiva val för att motverka den här utvecklingen men i ärlighetens namn så beror det på att jag har råd att välja, hur många har det?

Då förstår jag hur du menar, men jag tycker inte alls man är tvingad att följa med i ett race to the bottom om man inte vill.
Tvärtom bör vi tänka efter väldigt noggrant vad det är vi vill konkurrera med. Tillräckligt hög kvalitet för att det inte ska gå att hitta någon annanstans föreslår jag. Låga priser - nej tack. Jag har i år tackat nej till två bra kunder som velat ha (läs: krävt) lägre priser av mig, trots att jag inte höjer dem, för att jag är underleverantör och för att de är mycket stora företag med sparkrav på sig, som tror att kvaliteten hos företag är den samma och att bara priserna varierar. Jag vägrar och kommer fortsätta vägra, skaffar nya kunder istället och hjälper inte det heller, då jobbar jag hellre med något annat.

Det här kanske har väldigt lite med just Norwegian att göra, men mitt resonemang går ut på att inget, verkligen inget, blir bättre för att man ger efter när det gäller sånt här. Att gå ner i lön är att nedvärdera sig själv på ett väldigt konkret sätt.

Hur många som har råd att välja är ju svårt att säga, men vi kan nog vara överens om att det är betydligt fler som har råd än som verkligen gör ett aktivt val.
 

NyfikenGrau

Medlem
Oavsett du använder dator, mobiltelefon, surfplatta för att surfa på nätet är det närmare oundvikligt att köpa något från låglöneländer med dåligt avtal/lön.

Det är helt sant att det är så, men jag tycker inte att det går att jämföra med personal som jobbar här. Låglönejobbet, som vi ser det, i någon chipfabrik i Indien, kan innebära en avsevärd löneökning jämfört med vad personen gjorde tidigare och därmed snarare vara ett höglönejobb för de som arbetar där. Men när vi öppnar upp för bemanningsföretag och lägre löner här hos oss, så vet vi att det bara kan innebära en försämring för de som arbetar där. Och detta innebär att vi som ligger "högst" sänker ribban och indirekt till och med säger att vi blir sämre på det vi gör. Vilket vi i och för sig kommer att bli också, eftersom sänkt lön leder till minskad motivation. En självuppfyllande profetia alltså.
 

Storsteffe

Medlem
Det är helt sant att det är så, men jag tycker inte att det går att jämföra med personal som jobbar här. Låglönejobbet, som vi ser det, i någon chipfabrik i Indien, kan innebära en avsevärd löneökning jämfört med vad personen gjorde tidigare och därmed snarare vara ett höglönejobb för de som arbetar där. Men när vi öppnar upp för bemanningsföretag och lägre löner här hos oss, så vet vi att det bara kan innebära en försämring för de som arbetar där. Och detta innebär att vi som ligger "högst" sänker ribban och indirekt till och med säger att vi blir sämre på det vi gör. Vilket vi i och för sig kommer att bli också, eftersom sänkt lön leder till minskad motivation. En självuppfyllande profetia alltså.

Ja och en kinesisk flygvärdinna kan ha ett höglönejobb åt SAS med mycket lägre lön än en svensk dito har i dag. jämförelsen är lika relevant där som en chipfabrik. Alltså kan SAS bli en jättebra och attraktiv arbetsgivare om man anställer en kines fast lönen(personalkostnaden) blir oerhört mycket mindre.....
 
Toppen