Senaste nytt

Apple Pay

Niclas.J

Medlem
Jag måste säga att jag gillar att man får alerts i telefonen när dragningar sker på amex kortet, nu kunde jag se att de drog fel belopp och kunde hugga tillbaka direkt

Instämmer! Den är blixtsnabb, kommer upp i samma ögonblick som transaktionen sker. Handlar jag på nätet upplever jag ofta att notisen i mobilen kommer upp innan transaktionen ens visar sig som klar (på hemsidan).

Ok. Jag har faktist trot de kom från AmEx-appen. Då har man lärt sig något nytt idag!

Jag har Nordea och därmed alla mina kort i Wallet. Väldigt tryggt, eftersom jag då får notis för samtliga köp. Vet på sekunden om mitt kort blivit skimmat (när det väl används) - en av mig mycket uppskattad funktion!
 

Bankiren

Medlem
En annan fördel är när du genomför köp utomlands. Medan det dröjer flera dagar för transaktionerna att bokföras (och man aldrig ens ser det reserverade beloppet), så ser man nu transaktionerna direkt angiven i den utländska valutan.
 

igelkotten

Medlem
Ok. Jag har faktist trot de kom från AmEx-appen. Då har man lärt sig något nytt idag!

Notificationen kommer förvisso från wallet (jag har amexappen), men däremot får jag inte notifieringar för mitt vanliga brittiska bankkort (har inte deras bankapp), så kanske ändå appen har en inverkan på wallet?

Om man klickar på notificationen så förs man till wallet, men där finns också en knapp som går till amex-appen så viss synk finns nog dem emellan.
 

Attachments

  • FB342303-9346-4FCC-B1C1-169437DE4585.jpeg
    FB342303-9346-4FCC-B1C1-169437DE4585.jpeg
    140 KB · Visningar: 280

Delayed

Medlem
Jag måste säga att jag gillar att man får alerts i telefonen när dragningar sker på amex kortet
Har läst till slutet i tråden men fattar ändå inte helt. Kan man få notifieringar på alla "köp" med/mot kortet, dvs även sådana där Apple Pay inte är inblandad? Om ja, hur gör man för att få det? Är egentligen inte intresserad av Apple Pay men kan "aktivera" det om det är vad som krävs.
 

igelkotten

Medlem
Har läst till slutet i tråden men fattar ändå inte helt. Kan man få notifieringar på alla "köp" med/mot kortet, dvs även sådana där Apple Pay inte är inblandad? Om ja, hur gör man för att få det? Är egentligen inte intresserad av Apple Pay men kan "aktivera" det om det är vad som krävs.

Igår fungerade inte kontaktlös på Starbucks, och min flickvän använde mitt kort genom vanligt chip. Fick en notifiering om köpet innan hon återvänt med kortet, som såg typ exakt likadan ut som den för Apple Pay i luren. Så tror amex-appen gör myckrt av jobbet

Edit: kortet är American express Gold utgiven I UK. Har inte ändrat några inställningar. Kanske ännu ett bevis på nordiska amex tekniska slöhet.
 

agehall

Medlem
Jag har Nordea och därmed alla mina kort i Wallet. Väldigt tryggt, eftersom jag då får notis för samtliga köp. Vet på sekunden om mitt kort blivit skimmat (när det väl används) - en av mig mycket uppskattad funktion!
Nej, det vet du inte.

Anledningen att jag vet att så inte är fallet är att jag klippte mitt AmEx igår efter ett samtal med deras fraudavdelning. De hade upptäckt att någon försökt använda kortet och skickade mail+SMS för att få kontakt med mig. Denna transaktion kom aldrig som notifiering.

Däremot är det trevligt att få notifieringar av andra anledningar.
 
Toppen