APIS information saknas på bokning - kommer inte fram till SAS

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av Chillie, 11 Maj 2015.

  1. Chillie

    Chillie Medlem

    Ort:
    Varberg
    Land:
    Sverige Sverige
    Hej!

    Vi är en grupp på ca 15 personer som ska åka från Arlanda till St Petersburg imorgon med SAS. Bokningen har skötts av en annan person som i sin tur har bokat detta hos en resebyrå.

    Jag upptäckte precis att APIS-information saknas på bokningen, vilket ska vara ifyllt senast 24 timmar innan avresa. Detta är tydligen ett nytt krav från Ryssland sedan den 9 mars i år.

    Jag är Star Alliance Guld-medlem och försökte precis ringa SAS, men när jag har matat in mitt EuroBonus-nummer får jag information om att deras kundservice är stängd...
    Chatten verkar inte vara öppen heller.
    • Är det någon här som har samma problem, alltså att komma fram till SAS under kvällen även om man har Eurobonus Gold?
    • Är det någon som vet om det brukar gå bra att ange APIS-information vid incheckning på flygplatsen, eller om det är försent?
     
  2. AABack2ARN

    AABack2ARN Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Hur upptäckte du att informationen saknas? Vid online-incheckning? Går det i så fall inte att lägga in den där (som man gör för flygningar till USA och Storbritannien)?

    Har ingen aning om hur hårda ryssarna är. Har förstått att inledningsvis gällde detta enbart om man flög med ryska bolag men har senare utökats till att omfatta alla bolag och även om man flyger över Ryssland.

    Tillägg: Enligt SAS Sales Info går det inte att lägga till APIS online om man har en gruppbokning :(
     
    Last edited: 11 Maj 2015
  3. Chillie

    Chillie Medlem

    Ort:
    Varberg
    Land:
    Sverige Sverige
    Tack för infon. När jag skulle checka in ville de att jag skulle fylla i APIS, jag kunde dock bara fylla i begränsad information (namn & land). De andra resenärerna vet jag inte namnet på och de andra uppgifterna som krävs enligt Ryssland - SAS gick inte att fylla i.

    Jag testar att ringa SAS imorgon igen, så får vi se vad de säger.
     
  4. El0

    El0 Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Hej! Hur gick detta?
     
    h9kh9k gillar detta.
  5. Chillie

    Chillie Medlem

    Ort:
    Varberg
    Land:
    Sverige Sverige
    Det gick bra! Vi befinner oss nu i St Petersburg.

    När jag till slut fick tag på SAS via telefon kunde de inte garantera att det inte var för sent. Men väl på flygplatsen var det inga tveksamheter, allt gick bra både på Landvetter (där jag checkade in) och på Arlanda, där de andra checkade in.
     
    Meazza, SAS404 och johhenrik gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×