Senaste nytt

Använder du resebyrå? Varför, varför inte?

Alf

Medlem
Anlitar inte resebyrå, varken privat eller i mitt företag. Har vi ett större antal resor i ett projekt förhandlar jag med de mest aktuella flygbolagen för rabatterat pris och andra förmåner. Detta har alltid fungerat bra. Beställer man själv har man full koll på hela resan och allting är enklare vid ändringar. Detsamma gäller med hotell. Det är inte mer arbete att beställa själv av resp flygbolag än att ta det via en resebyrå. Det blir sällan som man planerade om det går via en resebyrå.
 

oermen

Medlem
Jeg booker altid helst direkte via flyselskabet, men desværre er der nogle gange så meget at spare ved at anvende rejsebureau er jeg vælger det i stedet.

Et eksempel er en rejse med TK som jeg bookede for et par dage siden.
01FEB15 CPH-IST TK1784 Business
01FEB15 IST-BKK TK64 Business
14FEB15 SIN-IST TK67 Business
14FEB15 IST-CPH TK1783 Business

Travellink.dk tog 15231 DKK for billetten. På Turkish Airlines egen hjemmeside skulle de have over 21000 DKK for samme billet.

Derudover er der flyselskaber som f.eks. SAS der har en håbløs hjemmeside uden mulighed for multi-city bookinger. Dette gør også at der er bookinger hvor jeg anvender især expedia og travellink.
 
  • Gilla
Reactions: pep
Jag använder normalt sett aldrig resebyrå, men var tvungen att göra det nyligen. Ringde först dem och berättade vilka flighter jag skulle med, båda resvägarna var direktflighter. Mejlkonversationen ser ut ungefär så här:
-Mejl från resebyrån (RB) med bekräftelse. Fel datum bokade, och fel flight. Dessutom var namnet felstavat.
-Jag (JÖ) mejlade tillbaka med rätt datum, rätt flighter och korrekt namn.
-(JÖ) Mejlade igen efter några dagar eftersom jag inte fått svar.
-(RB) skickar ut ny bekräftelse, exakt samma som den tidigare men med informationen om att det fortfarande fanns lediga platser.
-(JÖ) Mejlar tillbaka och ber att de faktiskt ska läsa mejlet.
-(RB) bekräftar mottagandet och berättar att de återkommer. Återkommer med rättstavat namn men fortfarande fel dagar och flighter
-(JÖ) mejlar tillbaka och påtalar datumen och flighterna
-(RB) skickar tillbaka ny bekräftelse med namnet felstavat igen, med rätt dag men fel flight.
-(JÖ) svarar att det är fel och klistrar in samma info som i föregående mejl
-(RB) skickar bekräftelse med rätt dag och rätt flight, men fortfarande namnet felstavat
-(JÖ) påtalar namnet
-(RB) skickar ånyo ut bekräftelse med rätt namn, rätt flighter och rätt dagar. Dessvärre har de tagit bort Eurobonusnumret från bokningen
-(JÖ) ger upp och accepterar att det åtminstone blir en resa av det hela.

Ungefär därför som jag inte använder resebyrå...
 

fcx

Medlem
Jag använder sällan resebyrå. Så här gick det vid senaste försöket:

IMAG3792.jpg
 

Valley

Medlem
Jag använder normalt sett aldrig resebyrå, men var tvungen att göra det nyligen. Ringde först dem och berättade vilka flighter jag skulle med, båda resvägarna var direktflighter. Mejlkonversationen ser ut ungefär så här:
-Mejl från resebyrån (RB) med bekräftelse. Fel datum bokade, och fel flight. Dessutom var namnet felstavat.
-Jag (JÖ) mejlade tillbaka med rätt datum, rätt flighter och korrekt namn.
-(JÖ) Mejlade igen efter några dagar eftersom jag inte fått svar.
-(RB) skickar ut ny bekräftelse, exakt samma som den tidigare men med informationen om att det fortfarande fanns lediga platser.
-(JÖ) Mejlar tillbaka och ber att de faktiskt ska läsa mejlet.
-(RB) bekräftar mottagandet och berättar att de återkommer. Återkommer med rättstavat namn men fortfarande fel dagar och flighter
-(JÖ) mejlar tillbaka och påtalar datumen och flighterna
-(RB) skickar tillbaka ny bekräftelse med namnet felstavat igen, med rätt dag men fel flight.
-(JÖ) svarar att det är fel och klistrar in samma info som i föregående mejl
-(RB) skickar bekräftelse med rätt dag och rätt flight, men fortfarande namnet felstavat
-(JÖ) påtalar namnet
-(RB) skickar ånyo ut bekräftelse med rätt namn, rätt flighter och rätt dagar. Dessvärre har de tagit bort Eurobonusnumret från bokningen
-(JÖ) ger upp och accepterar att det åtminstone blir en resa av det hela.

Ungefär därför som jag inte använder resebyrå...

Några snäpp värre än min sista :)
Så denna gång när jag skall lägga till en person gjorde jag det själv för säkerhets skull. Tog nog inte mer än 2 minuter
 

Dr. Miles

Expert
och här pratar vi inte om någon resebyrå med outsourcead personal i Indien eller Pakistan eller hur?
När jag hade mycket med bmi agenter i Pune, Indien att göra, det var inga problem för dem att ta emot mina instruktioner och stavade namnen rätt. Därför känns det hela som ett skämt även i jämförelse med indiska agenter.
 
Last edited:
Med tanke på den mailkonversationen skulle jag inte vara helt säker på det förrän jag kommit hem efter resan. ;)
Bra poäng. Helt lugn är jag inte.

Fixed the typo for ya!
Haha :cool:
Känner i övrigt igen den där konversationen. Sedan brukar det även smyga sig in lite "optimeringar" här och där tycker jag.
Tack och lov slapp jag det den här gången!

Några snäpp värre än min sista :)
Så denna gång när jag skall lägga till en person gjorde jag det själv för säkerhets skull. Tog nog inte mer än 2 minuter
Det brukar både gå snabbt och bli rätt när man gör det själv! :)

och här pratar vi inte om någon resebyrå med outsourcead personal i Indien eller Pakistan eller hur?
När jag hade mycket med bmi agenter i Pune, Indien, det var inga problem för dem att ta emot mina instruktioner och stavade namnen rätt. Därför känns det hela som ett skämt även i jämförelse med indiska agenter.
Helt rätt, svensk personal som arbetar i Sverige. Förvånansvärt ineffektivt...
 
Toppen