Använder du resebyrå? Varför, varför inte?

Diskussion i 'Flygbiljetter' startad av Gisle Nair Dueland, 15 November 2014.

1. Gisle Nair Dueland

Gisle Nair Dueland Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Hej! Detta är en ren undersökningsfråga från mig som jobbar på TK. Många av våra c/cl biljetter går genom resebyråer/travel management byråer med höga krav på vår teknik. Jag har fått intrycket att en del av er aktiva medlemmar reser privat och bokar själva, av forumdiskussionerna att döma. - Diskussioner med frågor som lätt en enresebyrå skulle kunna svara på. Men vi vill gärna anpassa oss? Frågan är alltså; Använder du resebyrå? Varför, varför inte?

2. johhenrik

johhenrik Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Gisle Nair Dueland gillar detta.
  3. johhenrik

johhenrik Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Men jag kan ju snabbt säga varför jag inte använder resebyrå längre: Finns ingen som kan det jag behöver lika bra som jag själv kan det. Oftast blir jag bara tjurig över, för mig, konstiga förslag på routing, tider etc som inte passar. Om jag ändå måste kolla upp tidtabellerna, bokningsklasser etc, då har jag ju redan gjort 90% av jobbet. Lite förenklat kanske, men det är så jag ser det.

Jag anser inte att resebyråer inte är nått att ha dock. De fyller en funktion för många, men inte för mig.

Jakob Österberg, Alf, kexxcream och 1 annan gillar detta.
  4. rstenelo

rstenelo Guest

Du har ett privat PM

5. Carl

Carl Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    När jag reser privat så bokar jag direkt på respektive flygbolags hemsida men i tjänsten är jag (tyvärr) tvingad att anv CWT och det ända dom behöver göra är att ställa ut biljetten och fakturera för allt annat har jag redan tagit reda på. Troligen är jag en ganska lönsam kund pga av det!
    Vid ett tillfälle bokade jag ett flyg själv men då blev det jäkla liv på vår ekonomiavd trots att besparingen för företaget var drygt 10.000 kr

6. johhenrik

johhenrik Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Man ska dock veta att om man har förhandlade rabatter på vissa flygbolag så är det inte säkert att man ser de priserna när man själv söker. Hos oss var det så att rabatten kom senare samt årets total påverkade nästa års rabatter osv. Så det är inte alltid som man som vanlig dödlig ser allt som man tror sig se. :)

7. Kricka

Kricka Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Vi är tyvärr tvingade att använda resebyrå (Amex) för tjänsteresor. Inget fel
    på dem som resebyrå men jag gör jobbet bättre och snabbare själv. Har
    försökt få dem att använda rabatter som TK erbjuder men de påstår att
    "rabatterna inte finns i deras system". Privat bokar jag i stort sett allt själv.

8. Gisle Nair Dueland

Land:
    Sverige Sverige
    Jag förstår att det blir jobbigt för experter som ni, tex @Carl och @johhenrik ! Uppskattar era svar. Väldigt mkt. Svårt att slå besparing på 10 tkr men kom ihåg att CWT förmodligen har targets hos både flygbolagen, GDS och betalprogram för att behålla sina rabatter och incentives som oftast delas med företaget du är anställd på. Bokar du själv så går ju denna helt under radarn så att säga. Vissa travel mngmt byråer har dessutom välutvecklade IT system som håller koll på resenärerna åt sina uppdragsgivare. Vid olyckor, stängda resrutter etc så har de lätt att nå den som är ute o reser om biljetten är bokad som det föreskrivs och samtliga garantier, försäkringar är giltiga. I ett försäkringsärende i företagsresesammanhang så är 10 tkr inte mkt...
    Jag är dock fascinerad av att man lägger ner så mkt egen tid på att hitta alternativen själv och har förståelse för det. Detta är något att ta fasta på för oss.

9. johhenrik

johhenrik Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Nu är ju alla vi här lite speciella... Så vi faktiskt tycker det är kul att leka på ITA Matrix o liknande. ;)

10. Gisle Nair Dueland

Land:
    Sverige Sverige
    @Kricka AmEx har ofta paneuropeiska avtal som slår lite olika på olika marknader. Men saknar du något i deras erbjudande så kan du be deras Contract Manager ta kontakt med oss! Tack för svar!

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!