Senaste nytt

Användande av förkortningar i forumet

Erik M

Medlem
Och jobba på McD.
Jag jobbar på McDonald's. Vad nu det har med saken att göra. Men min ståndpunkt i frågan ligger ganska nära din.

Det är ju också så att den som är intresserad av att läsa om resor till Paris, den har förmodligen koll på CDG.

Jag tyckte i början att det var svårt med alla koder för flygplatser och flygbolag, men nu ser jag det som en del av charmen! En del av jargongen här.
 

agehall

Medlem
Personligen har jag inga som helst problem med att folk använder förkortningar MEN då ska ingen gnälla när jag ifrågasätter om de verkligen flugit CHP-NRT med SAS eller varför de ska till någon sketen flygplats mitt ute i ingenstans när de skrivit en bokstav fel i en IATA-kod. När man börjar använda förkortningar blir varje bokstav mycket viktigare och små fel kan få enorma konsekvenser. Är man det minsta osäker har man två val: skippa förkortningen eller använd google först.
 

RickardG

Medlem
Det kan smyga sig in stavfel när man skriver förkortningar så väl som helt utskrivna ord. Av sammanhanget kan man då dra en sannolik slutsats om t.ex. avsändaren menade Köpenhamn eller en håla i Alaska, i ditt exempel bl.a. genom faktumet att sträckan som avsågs flygs med SAS.

Det handlar mycket om sammanhang. I ett forum för odling kan man förstå att det handlar om något man har i fönstret och inte i kalsongerna om någon skriver om krukväxt och glömmer ett "r".
 

MartinH

Medlem
Personligen har jag inga som helst problem med att folk använder förkortningar MEN då ska ingen gnälla när jag ifrågasätter om de verkligen flugit CHP-NRT med SAS eller varför de ska till någon sketen flygplats mitt ute i ingenstans när de skrivit en bokstav fel i en IATA-kod. När man börjar använda förkortningar blir varje bokstav mycket viktigare och små fel kan få enorma konsekvenser. Är man det minsta osäker har man två val: skippa förkortningen eller använd google först.
Exakt, IATA förkortningar på flygbolag/flygplatser som är relativt lättförståeliga tycker jag inte skall gnällas över.
Tex tycker jag att NYC (New City) och UA (United Airlines) är ok, men DY (Norwegian) samt YYZ (Toronto) kan vara ex på svårare för dem oinvigde...
Jag håller med @agehall här. Skriv rätt eller undvik förkortningar helt. Inget illa ment mot @toer00, men detta gör ju hela frågeställningens "problem" ännu tydligare?! New City? Alla vet vad som menas i det här fallet, men genom att titta på vad man skrivit en gång innan man trycker på "skicka" så undviker man "problemet".
 

Pho

Medlem
Generellt så är det nog bra att undvika förkortningar eftersom de så ofta kan ha flera betydelser. Men man får inte glömma bort att också använda sig av kontext när man läser något, det är många som ovan har visat på alternativa betydelser för SAS, TG osv.

På samma sätt framgår det normalt sett av kontexten att det inte är CHP som avses. Det kan naturligtvis vara lite lustigt att påpeka för en del att de har skrivit fel på samma sätt som man skulle kunna påpeka alla gånger det görs fel på enda och ända. Men att ständigt göra sådana påpekanden framstår mest som surmulet och att man inte vill förstå vad som skrivs. Om vi alla försöker att förstå varandra och vara trevliga när vi kommunicerar så blir det antagligen bättre än med regler och pekpinnar.
 

jsn

Medlem
Är det bara jag som har svårt och se vilket problem det är vi försöker lösa, egentligen? Visst är det så att förkortningar ökar chansen/möjligheten/risken/hotet mellan vi och dom, men samtidigt så hjälper det oss/dem som snabbt behöver få ett svar på en specifik frågeställning. Tex "hur hittar jag billigaste business ARN-YVR med SK+AC, gärna via SFO"?
Jag kan inte låta bli att undra om inte detta är en storm i en temugg...
 

apknug

Medlem
Det SAS har ganska dåliga reseservice värre än BA. Jag har provat. Om man läser en text och inte med lite logist tänkande förstår vad vissa saker betyder om man läser samnhanget så bor man kanske göra ngt annat. Samla frimärken eller titta på färg som torkar. Och jobba på McD.
Men är inte Mc Donald Douglas nerlagt? Gick upp i boeing... Tråkigt för de kunde bygga flygplan... Till skillnad!
 

bnr

Medlem
Är det bara jag som har svårt och se vilket problem det är vi försöker lösa, egentligen? Visst är det så att förkortningar ökar chansen/möjligheten/risken/hotet mellan vi och dom, men samtidigt så hjälper det oss/dem som snabbt behöver få ett svar på en specifik frågeställning. Tex "hur hittar jag billigaste business ARN-YVR med SK+AC, gärna via SFO"?
Jag kan inte låta bli att undra om inte detta är en storm i en temugg...
Håller med. Man gör en höna av en fjäder genom att konstant ta upp detta... diskussionen utgör ett större problem än "problemet" som diskuteras.
Bara vad jag tror i alla fall...
 
Toppen