Senaste nytt

Antal kolli bagage på Qatar, finns det en begränsning?

apknug

Medlem
Ja, står det att 40 kg per person ingår finns ingen begränsning i antal incheckade kollin. Varje kolli får dock väga max 32 kg och vara max 300 cm (längd + bredd + höjd). Du behöver alltså inte betala extra för "sporting equipment" som t.ex. golfbagar och cyklar så länge de ryms inom 32 kg och 300 cm.



Så t.ex. en golfbag på 30 kg och en väska på 10 kg (eller två på 5 kg för den delen) går utmärkt att checka in utan extra avgift, dock måste du sannolikt droppa golfbagen själv på specialbagage efter incheckning. På Arlanda är det till vänster direkt innan ingången till Fast Track security vid T5 A (på väg mot F-piren).

Observera också att med status får du ta med mer vikt: Silver +10 kg, Guld +15 kg och Platinum +20 kg.
Fast nån begränsning torde väl finnas.

Ponera att jag vill ha med mig såna här frigolit chips som man förr hade som stötdämpande material när man skickade paket.

Jag skulle då kunna checka in kanske 30-40 kartonger men en max storlek av 300 cm? Och visst det är ju inget skämt så att säga jag vill ju ha med med just frigolit chips, de är ju inte tomma kartonger.

De borde neka pga för stor volym eller så.
 

flatwhite

Medlem
Fast nån begränsning torde väl finnas.
Det finns säkert någon begränsning. Men den officiella versionen är att antal kollin är obegränsat när totalvikten är gränsen. De räknar nog kallt med att de flesta är ganska förutsägbara och reser med max ett par resväskor (och en golfbag eller två) och inte 40 kubikmeter med enkiloskartonger.

Som kuriosa får man även ta med en falk i ekonomiklass, fler går som incheckat bagage. Men det mesta går nog att lösa.

My captain friend sent me this photo. Saudi prince bought ticket for his 80 hawks. : funny
 
Toppen