Senaste nytt

Anmäla Eurobonus till ARN (Allmänna reklamationsnämnden)

Dr. Miles

Expert
@famhanssons naturligt att resor i andra Star Alliance-bolag kostar mer poäng, men inte mer skatter och avgifter.
Nu är du orättvis.
Bränsletillägget på bonusresor är inte något som SAS debiterar själv utan andra flygbolag.
Om du läser vad som står i tabellen står det ingenstans om hur mycket bränsletillägg&skatter skulle kosta om man reser med andra Star Alliance partnerflygbolag.
Det finns också en tråd om hur man undviker att betala bränsletillägger (i vissa fall). Du kan söka den i forumet.

Sedan är det en helt annan diskussion om det är skäligt att ta bränsletillägg baserat på vad oljan kostade i 2004.
Men det finns andra trådar om just bränsletillägget.
 
Anser att bränsletilläggsproblematiken är Star Alliance, om någon kan och borde harmonisera detta mellan bolagen så är det just Star Alliance. SAS är ju bara ett av bolagen så jag har svårt att se att de ensamma verkligen kan ändra detta, även om de skulle tycka så.
 

Marc

Medlem
Egentligen borde de faktiskt inte behöva sälja ordinarie resor utan borde kunna fylla ett helt plan med bara bonusresenärer och ändå vara glada.

Jag har ju tjänat in mina poäng i form av att jag har spenderat 150 000kr på deras kreditkort, köpt 8 resor med dem i år och tecknat elavtal och försäkring med deras samarbetspartners. På de 150 000kr jag spenderat har de förmodligen fått cirka 3% i kickback från Amex. På elavtalen och försäkringarna har de förmodligen en mycket högre kickback.

Alla lojalitetsprogram bygger på att man blir belönad när man hjälper bolaget tjäna pengar. Jag har hjälpt SAS tjäna pengar och vill nu ha deras motprestation.

Jag tycker att detta verkar koka ner till att deras poängpriser är alldeles för låga vilket har skapat en motvilja hos dem att låta kunderna resa för poäng.
 
A

Aurora

Guest
Jag tycker att detta verkar koka ner till att deras poängpriser är alldeles för låga vilket har skapat en motvilja hos dem att låta kunderna resa för poäng.

Noe de jo nettopp har justert, til tidenes sutrekor fra enkelte reisende i Skandinavia. Man blir ALDRI fornøyd ;)
 
  • Gilla
Reactions: Pho
D

Deleted member 4971

Guest
Jag har även sökt resor till Chicago, Washington och New York. Det finns inga bokningsbara resor till San Francisco eller New York i juli eller augusti. Till Washington och Chicago finns det resor efter 25 augusti. Har även testat att söka på resa till New York i december/januari och det finns inga bokningsbara biljetter förrän 8 januari (kanske inte så konstigt eftersom att det är kort varsel)

Det finns exempelvis Business 4-8 juli t/r till New York. Finns 3 avgångar i C till Chicago och 4 hem i C... Exempelvis 11-19 juli. Så???
 
Jag tycker att detta verkar koka ner till att deras poängpriser är alldeles för låga vilket har skapat en motvilja hos dem att låta kunderna resa för poäng.

Jag tycker inte de är för låga alls, med den nya intjäningen får jag flyga inom Europa 48 t/r, för allra minst 120.000kr, för att kunna köpa en t/r till USA i ekonomi, värde c:a 3695kr, dvs en rabatt på 3%, det tycker jag inte är jättemycket för en så pass frekvent kund.

Problemet är väl snarare att det hälls in en massa poäng från andra håll som jag kan tycka värderas förhållandevis högt. Detta devalverar ju intjäningen från SAS egna produkter avsevärt. En SAS-kunds lojalitet måste väl ändå vara mer värd för SAS än en Preem-kund?
 
Precis, visst skulle det vara surt om bonuschecken från ICA bara funkade på svagdricka, surkål osv, men om man ville köpa en köttbit fick man inte använda den!

Till viss del är det väl just så det är....Kanske inte den direkta återbäringen men vad jag vet så får man rabattcheckar som bara kan användas i vissa butiker på vissa varor. Har vara tagit slut så får man ingen. Det finns heller ingen möjlighet att ställa sig i en kö.
Sen så är ju återbäringen på ICA reglerad med andra begränsningar som tex att den enbart kan användas av den som fått den. Den går heller inte att använda i andra butiker än just ICA inte Netto osv som ingår i samma koncern.
Alla bonussystem har sina nackdelar och fördelar, men att bara bli irriterad på dom dåliga och inte uppskatta dom bra är enligt min åsikt

Egentligen borde de faktiskt inte behöva sälja ordinarie resor utan borde kunna fylla ett helt plan med bara bonusresenärer och ändå vara glada.

Jag har ju tjänat in mina poäng i form av att jag har spenderat 150 000kr på deras kreditkort, köpt 8 resor med dem i år och tecknat elavtal och försäkring med deras samarbetspartners. På de 150 000kr jag spenderat har de förmodligen fått cirka 3% i kickback från Amex. På elavtalen och försäkringarna har de förmodligen en mycket högre kickback.

Alla lojalitetsprogram bygger på att man blir belönad när man hjälper bolaget tjäna pengar. Jag har hjälpt SAS tjäna pengar och vill nu ha deras motprestation.

Jag tycker att detta verkar koka ner till att deras poängpriser är alldeles för låga vilket har skapat en motvilja hos dem att låta kunderna resa för poäng.

Hela flygbranschen har ett system där alla biljetter är kopplad till en bokningsklass. Detta gör bolagen för att kunna tjäna pengar samt även kunna fylla planen efter hand. När dom billigaste biljetterna tar slut får man köpa biljetter i en dyrare klass. Det finns inte 300st K biljetter på ett plan det kan däremot finnas 300st Y biljetter eftersom dom är dyrast. Detta är en ganska avancerad matris som i slutändan kan sluta med att ett plan blir överbokad för att det har sålts mer dyra biljetter än vad dom ursprungligen räknat med.
Lite OT ovan men bonusplatser tillhör de lägre bokningsklasserna i tillgänglighet och i fasta mängder annars så skulle inte bolagen kunna räkna ut ekonomin.
En bonusbiljett till San Fransico och Tokyo är väl det resemål där dom säkerligen har det sämsta utväxlingen av alla resemål med tanke på vad resan egentligen kostar och vad dom kan ta igen på poäng konverteringen.
För mig är det helt logiskt att dom släpper ett fast antal bonusplatser på varje plan och när dom tar slut så får man hitta en ny avgång eller en annan destination.
 

johhenrik

Medlem
För mig är det helt logiskt att dom släpper ett fast antal bonusplatser på varje plan och när dom tar slut så får man hitta en ny avgång eller en annan destination.
Jag kan allt hålla med. Men var säger dem detta i sin kommunikation till oss? Vi vet att så är fallet, till viss del, men inte några detaljer alls. Personligen tror jag inte de släpper platser på alla flighter exempelvis. Men jag vet inte om det är så.

Och jag hävdar med bestämdhet att boka en Star Alliance-biljett med eb-poäng inte är i närheten av något annat lojalitetsprogram vad gäller enkelhet att utnyttja. En textrad som säger "begränsad tilgänglighet" är ju vanligt, men det brukar det väl aldrig stå när flygbolag pratar om sina award-platser va?
 

NotRyan

Medlem
En textrad som säger "begränsad tilgänglighet" är ju vanligt, men det brukar det väl aldrig stå när flygbolag pratar om sina award-platser va?

BEST PRICE
  • Pay with points only
  • Prices from 10 000 points return
  • Fly on SAS, Widerøe or Estonian Air
  • No fuel surcharge
  • 50% child discount
  • Limited availability
  • No points earned for this trip
  • Normal EuroBonus rules apply
 
Toppen