Precis, visst skulle det vara surt om bonuschecken från ICA bara funkade på svagdricka, surkål osv, men om man ville köpa en köttbit fick man inte använda den!
Till viss del är det väl just så det är....Kanske inte den direkta återbäringen men vad jag vet så får man rabattcheckar som bara kan användas i vissa butiker på vissa varor. Har vara tagit slut så får man ingen. Det finns heller ingen möjlighet att ställa sig i en kö.
Sen så är ju återbäringen på ICA reglerad med andra begränsningar som tex att den enbart kan användas av den som fått den. Den går heller inte att använda i andra butiker än just ICA inte Netto osv som ingår i samma koncern.
Alla bonussystem har sina nackdelar och fördelar, men att bara bli irriterad på dom dåliga och inte uppskatta dom bra är enligt min åsikt
Egentligen borde de faktiskt inte behöva sälja ordinarie resor utan borde kunna fylla ett helt plan med bara bonusresenärer och ändå vara glada.
Jag har ju tjänat in mina poäng i form av att jag har spenderat 150 000kr på deras kreditkort, köpt 8 resor med dem i år och tecknat elavtal och försäkring med deras samarbetspartners. På de 150 000kr jag spenderat har de förmodligen fått cirka 3% i kickback från Amex. På elavtalen och försäkringarna har de förmodligen en mycket högre kickback.
Alla lojalitetsprogram bygger på att man blir belönad när man hjälper bolaget tjäna pengar. Jag har hjälpt SAS tjäna pengar och vill nu ha deras motprestation.
Jag tycker att detta verkar koka ner till att deras poängpriser är alldeles för låga vilket har skapat en motvilja hos dem att låta kunderna resa för poäng.
Hela flygbranschen har ett system där alla biljetter är kopplad till en bokningsklass. Detta gör bolagen för att kunna tjäna pengar samt även kunna fylla planen efter hand. När dom billigaste biljetterna tar slut får man köpa biljetter i en dyrare klass. Det finns inte 300st K biljetter på ett plan det kan däremot finnas 300st Y biljetter eftersom dom är dyrast. Detta är en ganska avancerad matris som i slutändan kan sluta med att ett plan blir överbokad för att det har sålts mer dyra biljetter än vad dom ursprungligen räknat med.
Lite OT ovan men bonusplatser tillhör de lägre bokningsklasserna i tillgänglighet och i fasta mängder annars så skulle inte bolagen kunna räkna ut ekonomin.
En bonusbiljett till San Fransico och Tokyo är väl det resemål där dom säkerligen har det sämsta utväxlingen av alla resemål med tanke på vad resan egentligen kostar och vad dom kan ta igen på poäng konverteringen.
För mig är det helt logiskt att dom släpper ett fast antal bonusplatser på varje plan och när dom tar slut så får man hitta en ny avgång eller en annan destination.