Senaste nytt

Anmäla Eurobonus till ARN (Allmänna reklamationsnämnden)

Marc

Medlem
Wow, kul med så många svar så fort! Jag misstänkte att många skulle reagera och ha en åsikt.

Många verkar vara väldigt kunniga och insatta i flygbonusprogram i allmänhet och SAS i synnerhet. Jag får intrycket av att era referensramar för vad man kan förvänta sig grundar sig mer på era egna erfarenheter än på SAS marknadsföring. Vilket är helt naturligt när man har stor kunskap om något.

För mig som aldrig bokat en bonusresa med SAS eller försökt använda detta 2-4-1 erbjudande tidigare så kommer mina referensramar uteslutande från den marknadsföring jag tagit del av samt tidigare erfarenheter från lojalitetsprogram i andra branscher.

Någon här skrev att det på många flighter endast finns två st säten att boka för bonuspoäng och då tycker jag nog att det är en typisk lockvara. Om dessa dessutom tar slut cirka 11 månader i förväg så innebär ju det att jag måste hinna spendera 150 000kr före augusti istället för under hela kalenderåret, om jag ska kunna boka en resa nästa år i juli/augusti.

Vissa här verkar också tycka att jag är bortskämd, har för höga krav, inte kan boka exakt den avgång jag vill etc. Om jag kan tänka mig att åka närsomhelst under juli/augusti då anser jag att jag är mer flexibel än vad de flesta skulle acceptera.

Anledningen till att jag gick med i Eurobonus är ju för att jag tycker att 60 000 poäng för en resa för två personer till USA är ett mycket attraktivt erbjudande. Om detta priset i praktiken sedan inte går att få så spelar det ju ingen roll om det hade kostat 10 000 poäng - jag får ju ändå inte min resa.

Som jag ser det så behöver SAS höja sina poängpriser för att minska attraktiviteten så att fler än två personer per flight faktiskt kan köpa varan till det utsatta priset.
 

miramax

Medlem
Wow, kul med så många svar så fort! Jag misstänkte att många skulle reagera och ha en åsikt.

Många verkar vara väldigt kunniga och insatta i flygbonusprogram i allmänhet och SAS i synnerhet. Jag får intrycket av att era referensramar för vad man kan förvänta sig grundar sig mer på era egna erfarenheter än på SAS marknadsföring. Vilket är helt naturligt när man har stor kunskap om något.

För mig som aldrig bokat en bonusresa med SAS eller försökt använda detta 2-4-1 erbjudande tidigare så kommer mina referensramar uteslutande från den marknadsföring jag tagit del av samt tidigare erfarenheter från lojalitetsprogram i andra branscher.

Någon här skrev att det på många flighter endast finns två st säten att boka för bonuspoäng och då tycker jag nog att det är en typisk lockvara. Om dessa dessutom tar slut cirka 11 månader i förväg så innebär ju det att jag måste hinna spendera 150 000kr före augusti istället för under hela kalenderåret, om jag ska kunna boka en resa nästa år i juli/augusti.

Vissa här verkar också tycka att jag är bortskämd, har för höga krav, inte kan boka exakt den avgång jag vill etc. Om jag kan tänka mig att åka närsomhelst under juli/augusti då anser jag att jag är mer flexibel än vad de flesta skulle acceptera.

Anledningen till att jag gick med i Eurobonus är ju för att jag tycker att 60 000 poäng för en resa för två personer till USA är ett mycket attraktivt erbjudande. Om detta priset i praktiken sedan inte går att få så spelar det ju ingen roll om det hade kostat 10 000 poäng - jag får ju ändå inte min resa.

Som jag ser det så behöver SAS höja sina poängpriser för att minska attraktiviteten så att fler än två personer per flight faktiskt kan köpa varan till det utsatta priset.

Men som sagt! Kolla upp om du kan routa dig via ORD eller IAD. eller helt enkelt åka med annat star alliance över atlanten. Eftersom du inte är ute efter business class borde det gå nästan helt säkert.
 
Nu minskar ju antalet poäng man får med upp till 75%, så detta ger ju upp till fyra gånger högre priser.

Kan inte riktigt släppa tanken på att man står där med sin bonuscheck i butiken men får inte köpa produkten på hyllan, för att någon annan kanske vill ha den.

Jag förstår att man ser bonusbiljetter som rabatterade i bokföringen men SAS måste ju reservera medel när man delar ut en poäng och när någon löser in en poäng bör ju detta bli Revenue, så på det stora hela är det ju bra för bolaget när man använder poängen, bättre än en tom stol iaf?
 
Är det inte så att Amex checken är endast mellan dig och Amex? Dvs Amex täcker upp hälften åt dig vid beställningen...Sas lär ju inte få mindre betalt för en resa bara för att den checken använts?
 

miramax

Medlem
Problemet är hur vi kunder använder poängen. Short haul är det i princip fritt fram var som helst när som helst med kort varsel.

Frågan är varför SAS skulle lämna över mer platser till USA bara för att vi alla vill åka just dit nästan gratis.
 

mha321

Medlem
Nu minskar ju antalet poäng man får med upp till 75%, så detta ger ju upp till fyra gånger högre priser.

Kan inte riktigt släppa tanken på att man står där med sin bonuscheck i butiken men får inte köpa produkten på hyllan, för att någon annan kanske vill ha den.

Om du ser produkten som "bonusbiljett" så blir liknandet snarare att du står vid hyllan i butiken och får inte köpa produkten eftersom Kalle som var där för ett par dagar sedan köpte sista exemplaret. Hyllan är tom, men prislappen på hyllkanten sitter kvar.

Sedan kan vi kritisera butikens lagerhållning av varor i det fallet, men det blir en delvis annan fråga. :)
 

mha321

Medlem
Är det inte så att Amex checken är endast mellan dig och Amex? Dvs Amex täcker upp hälften åt dig vid beställningen...Sas lär ju inte få mindre betalt för en resa bara för att den checken använts?
Det kan säkert glad någon deal mellan sas och Amex som gör att de betalar lite mindre, men i princip är det Amex som betalar för den rabatten.

Men tillgången på bonusresor med 2-4-1 är väl exakt samma som med vanliga? Det tyder ju på att intäkterna är samma.
 

miramax

Medlem
Om du ser produkten som "bonusbiljett" så blir liknandet snarare att du står vid hyllan i butiken och får inte köpa produkten eftersom Kalle som var där för ett par dagar sedan köpte sista exemplaret. Hyllan är tom, men prislappen på hyllkanten sitter kvar.

Sedan kan vi kritisera butikens lagerhållning av varor i det fallet, men det blir en delvis annan fråga. :)

man kan också fundera på signalen man skickar till företag om kabinen är full på grund av att man sålt en massa bonusplatser. Det vore ett mycket jobbigare läge.
 
Det kan säkert glad någon deal mellan sas och Amex som gör att de betalar lite mindre, men i princip är det Amex som betalar för den rabatten.

Men tillgången på bonusresor med 2-4-1 är väl exakt samma som med vanliga? Det tyder ju på att intäkterna är samma.
Exakt, alltså ska man inte tolka in "löftet" i 2-4-1 checken som ett löfte från SAS utan endast en poängskjuts av AMEX. SAS tycker jag inte lovar nånting nånsin om sina bonusresor...
 
Toppen