Senaste nytt

Anledningarna att vi kan hitta deals som gemene man har svårt att hitta?

Kastrup

Medlem
Jag tror att den viktigaste faktorn är att många här (inklusive jag själv) låter en möjlighet till bra biljetter påverka både resmål och tidpunkt. Istället för att som en "vanlig" resenär först bestämma vart man ska åka och därefter köpa biljetterna dit så tar jag redan på planeringsstadiet hänsyn till flygbiljetterna. Det gör det möjligt att utnyttja betydligt fler erbjudanden.

I fallet då resmål och tidpunkt redan är bestämt tror jag rätt utnyttjande av sökverktyg (ITA Matrix) och allmänna kunskaper om flygbranschen hjälper mycket.

Precis, 1) Flygbiljetter 2) Tid 3) Destination tror jag är "nyckeln" tillsammans med inställningen att Business/First inte behöver vara oerhört kostsamt och "avsett för någon annan".
 

AABack2ARN

Medlem
Utan vetenskapligt belägg tror jag det är tvärtom. Denna typ av forum är flygbolagens våta dröm på så vis att det leder till att folk som läser här bokar DYRARE biljetter än om man bara använt gängse sökmotorer.

Nja, flygbolagens våta dröm är passagerare som köper fullpris ekonomibiljetter på direktflyg (Y-klass på de flesta bolag, E-klass i SAS fall) och sedan inte har status så att de inte kan nyttja fast track, lounge och dessutom inte använder om- eller avbokningsmöjligheterna. Helst skall de inte ens vara med i ett bonusprogram så att de dessutom slipper dela ut poäng.

Passagerare som bokar ARN-OSL-CPH-ZRH kontra direktflyget betalar förvisso lite mer i form av bränsleavgifter men i gengäld fikar vi på tre flygplatser, roffar åt oss poäng, nyttjar faciliteter som fast track. Det är långt ifrån säkert att det något högre priset kompenserar de extra utgifterna. Dessutom behöver SAS betala loungeavgifter till Swiss för vårt fikande i ZRH.

Eller passagerare som reser ARN-HEL-LHR-JFK-LAX med en kombination av AY, BA och AA med samma base fare som ett ARN-LHR-LAX med enbart BA. Möjligtvis ett MPM-tillägg och höjda bränselavgifter. I den förstnämnda resvägen uppstår vilt fikande och mer utdelade poäng men också att de måste dela upp biljettintäkterna på flera bolag. (Jag vet att de har Joint Venture över Atlanten men jag tror just det gäller enbart atlantflygen). I "direktversionen" får BA behålla mer pengar själv.
 
Toppen