Androidapp hackar flygplan - botar knappast flygrädsla

Diskussion i 'Övrigt' startad av Ubbe, 13 April 2013.

1. Läs originalartikel

På en hackerskonferens har man visat upp en Androidapp som påstås kunna ta över styrsystemen på ett flygplan och tex utlösa syrgasmasker, byta destination osv

Demovideo

Dags att bättra på säkerheten i flygplanen...

2. lnixon

lnixon Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Det där är faktiskt scary. Här är en bättre artikel:

Hijacking airplanes with an Android phone

Att ADS-B är osäkert är ganska väletablerat, men Teso verkar ha tagit det ytterligare några steg.

3. Swisser

Swisser Medlem

Det slutar väl med att det blir förbjudet att ta med sig mobiltelefoner i kabinen.

Jag saknar den gamla goda tiden (inte så många år sedan) då jag kunde ta med mig min Swiss Army kniv i kabinen på mina flighter. Den tiden kommer väl aldrig mer tillbaka.

4. Traveller

Traveller Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Men access till planet skulle ju endast kunna vara genom WiFi eller kommande GSM installationer i planet. Dessa system är ju isolerade från övrig elektronik i planet och kan inte kommunicera genom sin strömtillförsel på något vis. Flygplan har ju inte själva några trådlösa system på detta vis så access till planet torde vara i princip omöjligt.

5. Hall

Hall Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Det räcker inte med mobiltelefoner. Kan du göra det med en telefon så kan du göra det med en tablet eller laptop också. Och även om du förbjuder elektroniska prylar under flygning så kan fortfarande någon gå in på toa med telefonen i fickan och sedan köra "kapningen"därifrån. Bra att det här kommer ut till allmänheten så att det blir lite tryck på att få upp säkerheten där det verkligen spelar någon roll.

6. lnixon

lnixon Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Fast det här görs på distans, från marken.

7. possum

possum Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Vi kan nog flyga lugnt ett tag till. Det han har gjort är ett proof of concept, dvs hur en hackerapp skulle kunna se ut, han kör ju bara mot en simulerad miljö han själv skapat. Jag tvivlar på att den fungerar i verkligheten, till att börja med skulle man väl behöva en rätt fet sändare/mottagare ansluten till telefonen.

"Teso developed the SIMON framework that is deliberately made only to work in a virtual environment and cannot be used on real-life aircraft."

8. vicce

vicce Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Om inte säkerheten höjs, så kommer det kert gå att "kapa" flygplan via mobil/laptop/surfplatta i framtiden. Men jagr inte speciellt orolig i dagsläget.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!