Senaste nytt

Andra sidan av myntet: en affärsresenärs berättelse

trekker

Medlem
Den frågan är ju ganska dumt ställd. Jag själv har jobbat hemifrån i princip i ett år nu. Men det är inte alltid man är i en position man kan välja. Självklart kommer familjen först, men jag tror inte dom skulle uppsatta att bo I tält och äta bönor kokta på gasolkök bara för att jag inte vill resa.
 

JohanA

Medlem
Den frågan är ju ganska dumt ställd. Jag själv har jobbat hemifrån i princip i ett år nu. Men det är inte alltid man är i en position man kan välja. Självklart kommer familjen först, men jag tror inte dom skulle uppsatta att bo I tält och äta bönor kokta på gasolkök bara för att jag inte vill resa.
Man kan ta ett "vanligt" jobb utan förmåner, bonusar och annat smått och gott. Den stora majoriteten lever så utan att behöva bo i tält.
 
Denna diskussion blev ju väldigt "svart eller vit". Jag reser inte så mycket i jobbet tycker jag men jämfört med de som inte reser så är mina 30-40 resdagar massor. I min familj så gillar inte min fru att resa och mina tjänsteresor blir mitt substitut för att besöka andra delar av vår värld. Allt handlar om balans för mig.

Om du bara äter morot varje dag, alla mål är det inte så nyttigt. Men om du blandar morot med andra grönsaker så blir den genast bättre för dig. Dålig liknelse men ni förstår förhoppningsvis vad jag är ute efter.
 

Valley

Medlem
Mycket gnäll här tycker jag. Har själv två barn och tackar nej konsekvent till jobb som innebär mer resande. Det handlar om att prioritera. Har du familj du vill umgås med, gör det då. Ingen tvingar dig resa och bo på hotell. Det finns alltid jobb som inte innebär resande, annars är du inte särkilt duktig på vad du gör. Har du inga barn/familj och gnäller så antar jag att du bara vill vara märkvärdig och skryta om att minsann du har si och så många resdagar. Summa summarum, jag önskar jag hade fått dessa erbjudanden innan jag fick barn. Det hade varit en ynnest resa runt då. Nu vill jag vill vara hemma med familjen.

Nu är väl inte allt svart eller vitt.
Beroende på bostadsort är det lättare eller svårare att finna de jobb som motsvarar din kompetens.
Och så brukar det kunna finnas ett samband inom vissa yrken med kompetens/duglighet och just resor.
Verkar, konstigt nog, som att duktiga medarbetare används för väldig mycket mer än vad som var tänkt.
I flera fall är det likställt med mycket resande.
Har själv 2 kamrater som råkat ut för detta.
Och glöm inte! Du skall gnälla som svensk......
 

jerixon

Medlem
Jag är säljare....
Det är det jag är bra på och det krävs resor för att göra det jobb jag gör.
Har sysslat med detta i 10 år och jag älskar det.
Har testat att sitta på kontor men det är inte där jag gör mest nytta för de bolag jag har representerat och jag känner inte att jag utvecklas där.
Alla jobb har en baksida tror jag nog men då jag inte har barn så funkar det här alldeles utmärkt för tillfället.
Försöker leva i nuet och inte tänka för mkt på framtiden men har svårt att se att jag skulle kunna byta jobb.
Man gör uppoffringar helt klart, men man får även mkt fördelar. För mig är det helt OK så länge jag tycker fördelarna vinner :)
 
  • Gilla
Reactions: jsn

agehall

Medlem
Känner igen det där. På ett jobb jag hade hette det "de som reser mycket är kanske borta en dag i veckan", vid anställningsintervjuen. Jo tjena, ett år senare var man EBG med bred marginal...

Fast om du reser en dag i veckan så gör du ju runt 80 flighter per år (Man räknar väl med 40 arbetsveckor/år?) så det är kanske inte så konstigt...
 

Valley

Medlem
Fast om du reser en dag i veckan så gör du ju runt 80 flighter per år (Man räknar väl med 40 arbetsveckor/år?) så det är kanske inte så konstigt...

Eller som på den gamla goda tiden när SAS hade egen trafik i hela landet. Och enbart Arlanda/Köpenhamnslinje från Karlstad.
En resa i veckan = ca 160 - 200 flighter/ben och år :)
 
Toppen