Senaste nytt

Andra sidan av myntet: en affärsresenärs berättelse

JohanA

Medlem
Samtidigt är valet ens eget. Alla kan byta till ett 8-17 jobb med noll resor och ingen övertid. Så det är självvalt att ha en tjänst med mycket resor, så man har ingen annan att skylla än sig själv.
 
Visst är det så att livet som affärsresenär inte alltid är en dans på rosor. Ganska ofta kan det vara rent besvärligt, ensamt och monotont, framförallt om man, som jag, i perioder reser till samma ställen utan variation. Dessutom så missar man mycket av familjelivet.

Men ändå så älskar jag det. Om perioderna utan resor blir för långa så börjar det "klia i kroppen" och jag börjar nästan klättra på väggarna.

Jag kan inte säga varför men det är väl någon form av medfödd rastlöshet. Det är kanske inte konstigare än att andra klättrar i berg eller hoppar fallskärm.

Så, det finns många baksidor med affärsresandet och inte särskilt mycket glamour, men jag hade inte kunnat vara utan det.

OBS. Jag vill bara förtydliga att jag älskar min familj, så att inte det missförstås. :)
 

Valley

Medlem
Samtidigt är valet ens eget. Alla kan byta till ett 8-17 jobb med noll resor och ingen övertid. Så det är självvalt att ha en tjänst med mycket resor, så man har ingen annan att skylla än sig själv.

På ett sätt helt rätt. Problemet kan även vara att arbetsgivare inte riktigt berättat allt när du söker ett jobb. "Resor kan förekomma" som man kan läsa i vissa annonser förknippar man inte gärna med att du inom 6 månader kommer göra en 75-100 flygresor :)
Så står då valet mellan att gilla läget eller försöka hitta annat, vilket kan vara mer eller mindre enkelt beroende på var man bor.
 

Delayed

Medlem
Problemet kan även vara att arbetsgivare inte riktigt berättat allt när du söker ett jobb. "Resor kan förekomma" som man kan läsa i vissa annonser förknippar man inte gärna med att du inom 6 månader kommer göra en 75-100 flygresor :)
Känner igen det där. På ett jobb jag hade hette det "de som reser mycket är kanske borta en dag i veckan", vid anställningsintervjuen. Jo tjena, ett år senare var man EBG med bred marginal...
 

Senator

Moderator
På ett sätt helt rätt. Problemet kan även vara att arbetsgivare inte riktigt berättat allt när du söker ett jobb. "Resor kan förekomma" som man kan läsa i vissa annonser förknippar man inte gärna med att du inom 6 månader kommer göra en 75-100 flygresor :)
Så står då valet mellan att gilla läget eller försöka hitta annat, vilket kan vara mer eller mindre enkelt beroende på var man bor.

Känner igen det där. På ett jobb jag hade hette det "de som reser mycket är kanske borta en dag i veckan", vid anställningsintervjuen. Jo tjena, ett år senare var man EBG med bred marginal...

Jag hade samma sak för några år sedan. Fick ett erbjudande som lät helt fantastisk. Resor världen runt "kanske en gång per månad" blev det sagt. Verkligheten var att mitt första år så gick 26 helger åt att resa ut eller hem. Jag jobbade i leverans av ett sexdagarsprojekt som började 08.30 måndag morgon och avslutades 15.00 lördag eftermiddag. Så för att hinna en start i Asien måndagsmorgon blev det avresa lördagskvällen. Hade jag flyt gick hemresan lördagen veckan efter och därmed hemma förmiddag söndag.

Inget av detta var särskilt transparent under anställningsprocessen.
 

niksal

Medlem
Med två barn varav den äldre är 3 så är mitt jobb med minst 2-3 dagar resor varje vecka krävande. Jag har gjort detta i 8 år och jag vet att det hör till jobbet (expert, definitivt inte ledande ställning). Men det tär på familjelivet rejält. Samtidigt skulle jag ha svårt att hitta ett jobb som skulle passa min kompetens och ärligt talat inkomstnivå. Ett 8-16 jobb skulle jag aldrig stå ut med. Det är en svår kombination som jag inte lyckats lösa än. Sannolikt får jag tänka om inom några månader då vi igen blir två som har lön - då kan och måste jag väl byta.
 

PJKSW

Medlem
Mycket gnäll här tycker jag. Har själv två barn och tackar nej konsekvent till jobb som innebär mer resande. Det handlar om att prioritera. Har du familj du vill umgås med, gör det då. Ingen tvingar dig resa och bo på hotell. Det finns alltid jobb som inte innebär resande, annars är du inte särkilt duktig på vad du gör. Har du inga barn/familj och gnäller så antar jag att du bara vill vara märkvärdig och skryta om att minsann du har si och så många resdagar. Summa summarum, jag önskar jag hade fått dessa erbjudanden innan jag fick barn. Det hade varit en ynnest resa runt då. Nu vill jag vill vara hemma med familjen.
 

trekker

Medlem
Mycket gnäll här tycker jag. Har själv två barn och tackar nej konsekvent till jobb som innebär mer resande. Det handlar om att prioritera. Har du familj du vill umgås med, gör det då. Ingen tvingar dig resa och bo på hotell. Det finns alltid jobb som inte innebär resande, annars är du inte särkilt duktig på vad du gör. Har du inga barn/familj och gnäller så antar jag att du bara vill vara märkvärdig och skryta om att minsann du har si och så många resdagar. Summa summarum, jag önskar jag hade fått dessa erbjudanden innan jag fick barn. Det hade varit en ynnest resa runt då. Nu vill jag vill vara hemma med familjen.
Typiskt dumt inlägg. Jobbar man inom en nischad branch som expert så reser man dit projekten finns. Alternativet är att ta anställning på supporten hos slutkund och få ut en bråkdel av lönen.
 
Toppen