Andra generations överljuds passagerarplan?

Diskussion i 'Övrigt' startad av Dr. Miles, 30 Maj 2013.

  1. JAXA (Japan Aerospace Exploration Agency) i samarbete med Subaru håller på att forska möjlighet att minska Sonic boom effekten vid överljudsflyging. Detta projekt kallas D-SEND

    Idag presenterade JAXA ett modellplan som skall testas i NEAT (North European Aerospace Test Range) i Sverige mellan i slutet av juli och mitten av augusti i år.
    Först lyfter de upp modellplanet med en ballong och sedan släppa den på 30.000 meters höjd. På det viset kan modellplanet uppnå mach 1,3 och forskarna kan mäta Sonic boom effekten.

    JAXA、スバルと共同開発した低ソニックブーム設計概念実証機「S3CM」を公開

    Några bilder av modellplanet
    http://car.watch.impress.co.jp/img/car/docs/601/642/250J3667.JPG
    http://car.watch.impress.co.jp/img/car/docs/601/642/250J5323.JPG
    http://car.watch.impress.co.jp/img/car/docs/601/642/250J5236.JPG

    Specifikation: (för ett färdigt plan. Modellplanet är 8 m lång och har 1 tons vikt)
    • Passagerare: 36-50 personer (all-Business class)
    • Marschfart: 1,6 mach
    • Flight range: över 3.500 miles
    • Mått: L 47,8 x W 23,6 x H 7,3 m
    • Vikt: 70 ton
    Första generations överljuds passagerarplan, Concorde, hade stora problem med Sonic boom och det förbjöds att flyga överljudshastighet över land på de flesta länder, vilket var en av de stora bidragande orsaker till kommersiellt misslyckande av Concorde.
     
    2 personer gillar detta.
  2. Nemo

    Nemo Medlem

    Ort:
    Uppsala
    Land:
    Sverige Sverige
    Är inte ljudbangen det samlade bullret från planet? Och därför är enda sättet att minska knallen att göra flyget tystare? Eller tänker jag fel här?
     
  3. Betydligt långsammare än originalet, men om de hittat en mer ekonomisk lösning tror jag att vi har framtiden för flygindustrin. Räknade på hastigheten och fick fram ca 3h35min ARN-EWR med detta flyg, inkl start och landning :cool:.

    Med tanke på säteskonfigurationen är den väl dock tänkt för de allra mest trafikerade flyglinjerna, där det finns underlag för 50 affärsresenärer vid varje avgång....
     
  4. olsson

    olsson Medlem

    Ort:
    Bergen
    Land:
    Norge Norge
    Jag gillar bilderna! Men bilden på modellplanet i fronten, jösses vad ful. 70t lät lite.

    Lite trött och snabbkoll genom wikipedia är helt enkelt att allt ljud (det som skulle komma tidigare och senare) kommer samtidigt. Så man får extremt mycket ljud samtidigt. Så visst, det är samlade bullret.

    Eftersom allt här beror på luft, väder och vind etc (ja, luft ljudets hastighet) så är möjligheten att minska bangen är att minska tiden man är i närheten av ljudets hastighet, där bangen sker? Bortsett från att minska ljudet.
     
  5. mhaggkvist

    mhaggkvist Medlem

    Ort:
    Linköping
    Land:
    Sverige Sverige
    Här kan ni se två bilder från det första testet och de två drop bodies som släpptes för två år sen. Videolänken verkar dock inte vara aktiv längre.
     
  6. A380*G

    A380*G Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Välkommen till BC.se mhaggkvist.
     
  7. mhaggkvist

    mhaggkvist Medlem

    Ort:
    Linköping
    Land:
    Sverige Sverige
    Tack! :)
     
  8. Fronten av modellplanet påminner mig lite grann om Tohoku Shinkansens senaste lokmodell "E5 series".

    Tohoku Shinkansen E5 series
    [​IMG]
    (Foto: P6091554 by Zetton Nara on Flickr)
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×