Senaste nytt

ANA vill inte gärna släppa award platser

Swisser

Medlem
Fr o m 2012 fick företag i Japan anpassa sina loyality program (inkl. flygbonusprogram) till IRFS (International Financial Reporting Standards).
Dvs företag som har loyality program måste bokföra poäng som skuld.

Det har lett till att ANA har börjat släppa mer awardplatser (enligt japanskt flygforum), så hoppas vi att det stämmer. :)

Det bådar gott!

Då kanske det blir lite lättare att testa deras first class produkt som Jacob svärmar så mycket för.
 

jumbooze

Medlem
Jag har ett problem med ANA award (försöker boka med EuroBonus).

1) Platsen finns i C/Business (I-class) på ANA NRT-HKG
2) På EuroBonus säger de att de "ser" den men att ANA inte "släpper" den så bokningen går inte helt igenom och den verkar vara "waitlistad"
När jag kollar på ANA's award sökning så ser jag den faktiskt nu som (WL) innan fanns det OK där.

Så nu har jag den "pending", finns det några tips eller trix?
Kan man be SAS ringa ANA och knuffa på eller är det bara osäkert att man får den...
(är EBG om det spelar roll)
 

jumbooze

Medlem
Jag har ett problem med ANA award (försöker boka med EuroBonus).

1) Platsen finns i C/Business (I-class) på ANA NRT-HKG
2) På EuroBonus säger de att de "ser" den men att ANA inte "släpper" den så bokningen går inte helt igenom och den verkar vara "waitlistad"
När jag kollar på ANA's award sökning så ser jag den faktiskt nu som (WL) innan fanns det OK där.

Så nu har jag den "pending", finns det några tips eller trix?
Kan man be SAS ringa ANA och knuffa på eller är det bara osäkert att man får den...
(är EBG om det spelar roll)

Efter några timmar så "lossnade den" och jag kunde nu boka en enkel för 30k poäng i C NRT-HKG + ca 600 YQ&tax.
Jmf. 3800 i monkey för en tur och retur :D

Men det som var mest värt var iaf att få komma på första direktflyget när jag behövde det...
 

Dr. Miles

Expert
Lite OT.

ANA är i blåsväder pga senaste tidens låga japanska yen (JPY) mot US dollar (USD).
ANA:s bränsletillägg är baserat på hur mycket flygbränsle kostar på Singapore Kerosene Market.

I Japan är alla flygbolag (inkl. utländska) skyldiga att presentera prissättning av bränsletillägget till Infrastruktur&Transportministeriet.
Exempel på ANA: 航空保険特別料金/燃油特別付加運賃について|ANA国際線

ANA:s beräkning av bränsletillägget är baserat i USD men de debiterar bränsletillägget i JPY till kunderna och de själv betalar bränslet i USD.
Det sorgliga är att de har mer utgifter i JPY pga tidigare optionaffär men de måste sänka ner bränsletillägget då marknadspriset av flygbränsle har minskat.

Singapore Kerosene under sep 2014
ca 2,73 USD per Gallon = ca 86 USD per barrel​

Enligt tabellen som ANA har presenterat till Infrastruktur&Transportministeriet, måste de sänka ner bränsletillägget på Japan-Nordamerika/Europa från dagens 21.000 JPY (ca 1.420 SEK) till 10.500 JPY (ca 710 SEK) per sträcka, om bränslepriset stabiliserar sig runt 86 USD per barrel.

航空保険特別料金/燃油特別付加運賃について|ANA国際線
 
Toppen