ANA vill inte gärna släppa award platser

Diskussion i 'Star Alliance' startad av Dr. Miles, 1 Maj 2012.

1. I ett japanskt flygforum diskuteras att ANA har lite annolunda bokföringsmetod än andra flygbolag när det gäller miles och award platser.

Många flygbolag räknar minus när miles är krediterad. Medans (det sägs att) ANA räknar minus när award plats är förbrukad.
    Vilket leder till att ANA ogärna släppa award platser även om flighten är tomt (många ANA statushavare ögonvittnat att så var det fallet speciellt i First/Business class).

De släpper hyfsad bra award platser inom Asien, men inte så många på dera longhaul rutter.
    Igen, det sägs det är pga de räknar award plats enligt YY fare(normal IATA pris).
    Vilket betyder att ekonomiklass mellan Tokyo och London t/r i ekonomiklass räknas som ca 74.000 SEK.:eek:

2. agehall

agehall Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Det var ju ett rätt spännande sätt att se på saken och ännu mer intressant sätt att värdera säten. Varför säljer de då inte bara YY biljetter i ekonomikabinen? Allt annat måste ju vara en förlust...

3. rob74

rob74 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag har hittat lite platser i Business på HND-FRA med Dreamlinern som jag skulle vilja kombinera ihop med en US Award i First till Oceanien. Det blev många timmar framför datorn ikväll... Vill ju helst få med TG i A380 också. :)

4. palmen

palmen Moderator

Land:
    Sverige Sverige
    När hittade du dessa? Första jag hittade var 9e januari 2013 när jag sökte från oktober och framåt.

5. rob74

rob74 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Just i januari-februari! :)
    Började kika lite på en eventuell ursäkt att slippa tillbringa en del av nästa vinter hemma...

1 person likes this.
  6. palmen

palmen Moderator

Land:
    Sverige Sverige
    Jag har hört att de gör bra whisky i japan, det behövs med andra ord inga ursäkter för att åka dit :)

3 personer gillar detta.
  7. Fr o m 2012 fick företag i Japan anpassa sina loyality program (inkl. flygbonusprogram) till IRFS (International Financial Reporting Standards).
    Dvs företag som har loyality program måste bokföra poäng som skuld.

Det har lett till att ANA har börjat släppa mer awardplatser (enligt japanskt flygforum), så hoppas vi att det stämmer. :)

2 personer gillar detta.
  8. Magino

Magino Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Tycker mig verkligen ha sett betydligt mer ANA F de senaste månaderna än tidigare. Något som verkligen gillas!

9. I Japan har de flesta företag bokföringsår mellan April-Mars, så det kan hända att ANA (och JAL) släpper mer award platser före slutet av bokföringsår (Mars).

1 person likes this.
  10. Glenn E

Glenn E Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag har en bokning med 2 ANA segment.
    NRT-MNL i C i juli
    NRT-FRA - F i Augusti.
    Dyra skatter bara = extra krug:)

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!