ANA pensionerar alla sina Boeing 747

Diskussion i 'Star Alliance' startad av Dr. Miles, 17 November 2013.

1. ANA har redan slutat använda sina Boeing 747-400 på utrikes flygningar men de kör dem fortfarande på Japan inrikes flygningar.
    De har annonserat att de kommer att pensionera alla sina Boeing 747-400 plan och sista flygningen blir det på Tokyo Haneda (HND) - Okinawa (OKA) den 31 mars 2014.

ANA、747ラストは羽田-那覇線 3月31日定期便

2. Jag har alltid velat åka till Okinawa :)

3. FFS

FFS Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag är väldigt oinsatt i ANA. Vad ska de ersätta 747orna med och varför väljer de att pensionera dem? De måste väl gå att använda några år till?

Last edited: 19 Januari 2014
  4. Boeing 747 förbrukar mer bränsle än Boeing 777 som är ersättare till Boeing 747 hos ANA.
    Högkapacitet: Boeing 747 -> Boeing 777
    Mellankapacitet: Boeing 767 -> Boeing 787
    Mindre kapacitet: Airbus A320/Boeing 737 -> Boeing 737

Andra orsaker är att ANA tänker att sälja flygplan medan det finns fortfarande något värde. ANAs ledning har fått påtryckningar från aktieägarna att de ska förbättra siffror.

5. rob74

rob74 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Ja, jumbon är väl snart ett minne blott. Ska i alla fall flyga 6x jumbo i dec/jan, så jag kommer att få "behovet stillat". ;)

6. Stefan62

Stefan62 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Menar Du att de inte tillverkas längre?

7. FFS

FFS Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    747-8 har ju inte så många är på nacken, så än lär inte jumbon försvinna på ett antal år

8. rob74

rob74 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Nej, tänkte mest på att flera bolag fasar ut dem till förmån för andra typer, såsom 777 och A380 (förvisso "superjumbo/valjet") och utifrån vilka bolag jag oftast reser med på långsträckor inom *A. Nu har ju förvisso Thai en del kvar, men som t ex Singapore Airlines...
    Men jag glömde ju givetvis 747-8:an... :)

1 person likes this.
  9. rob74

rob74 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Just! Glömde bort denna nyare variant. Tänkte mest på de gamla "vanliga" jumbona som ju drar en hel del bränsle jämfört med nyare modeller.
    Det är ju ändå en speciell känsla att åka jumbo. (Helst framme i nosen eller på övervåningen då... ;) )
    NZ kör väl inte 747 på AKL-LAX-LHR längre? Klämde in den i Business Premier på övervåningen när jag flög hem från Nya Zeeland 2008.

10. perhall

perhall Medlem

747 tillverkas fortfarande och Lufthansa har ju nyligen lagt en beställning!
    Kul detta med långa PLC för flygplan. Man började väl planera 747 runt 1958, ett decennium senare Maiden Flight.
    2058 kommer de fortfarande flyga... samma med 737 som ju fortfarande säljer bra!
    Per

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!