ANA och Asiana kör kabinpersonalsutbyte mellan Tokyo och Seoul.

Diskussion i 'Star Alliance' startad av Dr. Miles, 26 Oktober 2012.

  1. Det är egentligen mycket gammal nyhet.

    Japanskt flygbolag ANA och koreanskt flygbolag Asiana Airlines har bred codeshareavtal på trafiken mellan Japan och Korea.
    Men sedan 2007 har de också haft kabinpersonalsutbyte mellan de två flygbolagen på deras kassako rutt, Tokyo Haneda(HND) och Seoul Gimpo(GMP).
    Det innebär att ANAs kabinpersonal jobbar på en Asiana flygning och Asianas kabinpersonal jobbar på ANAs flygning.

    (Källa: ANA Press Release)

    Jag har aldrig flugit Tokyo Haneda - Seoul Gimpo så har jag inte sett dem i verkligheten.

    Har ni set andra flygbolags kabinpersonal omboard(och jobbar, ej deadhead) på ett flygbolaget du har flugit med?
     
  2. Jonas C

    Jonas C Medlem

    Ort:
    Västerås
    Land:
    Sverige Sverige
    Hmm innebär detta utbyte av uniform, eller kommer man få se Asiana uniformer på ANA flygningar?
     
  3. Enligt den här bloggen(andra bilden) har de olika uniformer. (respektiv flygbolagets uniform)
     
  4. Erling Stausland

    Erling Stausland Medlem

    Ort:
    KRS
    Land:
    Norge Norge
    Eneste fornuftige årsaken til dette som jeg ser det, må være å sikre seg at de har både japansk og koreansk språklige CA'er ombord på begge flyselskap.

    Eller finnes det andre grunner?
     
  5. Tänk om det blir SAS personal och Singapore Girls på en och samma flygning. :p
     
    Jay gillar detta.
  6. PYRZ

    PYRZ Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Det skulle vara ngt alldeless speciellt! Skulle lätt åka med endast för att se den kombinationen :)
     
  7. Off topic.

    Aeroflot firade 50 år på Moskva-Tokyo rutt (de öppnade i 1967) nyligen.

    Enligt japansk flygnyhetssida, Aeroflot och Japan Airlines (JAL) samkörde den här linjen under 60-70 talet.
    Detta innebär att Aeroflot försåg med flygplan och pilot. Kabinbesättning var både från JAL och från Aeroflot. De delade intäkter och kostnader.

    Det måste ha varit svårare att ha samarbete än med koreansk besättning som ANA & Asianas fall...

    アエロフロート・ロシア航空、東京-モスクワ就航50周年
     
    NotRyan, Thomasn, GillBates och 1 annan gillar detta.
  8. NotRyan

    NotRyan Medlem

    Haha, ja sovjetisk och japansk serviceanda tillsammans på samma flight, det måste ha varit intressant även om dom naturligtvis hade en nivå på flighten.

    Sedan får man inte förringa skillnaderna mellan (syd-)koreaner och japaner heller, man kan tycka att båda är asiater men servicekänslan generellt i de båda länderna är helt olika...
     
    Dr. Miles och 011430121 gillar detta.
  9. 011430121

    011430121 Medlem

    Ort:
    STOCKHOLM
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag har fått lära mig att om man står vid en busshållplats så ser man skillnad mellan en koreaner och japaner när bussen kommer, koreanerna tränger sig för upp på bussen, japanerna låter dig kliva ombord på före dem.
     
  10. NotRyan

    NotRyan Medlem

    Haha, ja det var en bra beskrivning... :)
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×