Amsterdam-Berlin, KLM vs SAS

Diskussion i 'Air France & KLM, Flying Blue' startad av jsm, 10 December 2013.

1. jsm

jsm Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Agehall, förstår hur du resonerar. Men om man (jag) är van vid status när jag flyger bär det emot att börja bygga upp till 30 enkelresor.

I mitt fall kan jag på min vanligaste sträcka (AMS-TXL) flyga KLM direkt eller via CPH med SAS. Eftersom SAS per resa ger 2500/5000 med EBG vill jag inte prioritera KLM eftersom jag kommer tjäna 300-1000 poäng och ingen lounge under de 30 enkelflighterna.

Så för mig är barriärerna att flyga ihop 30 legs lite för hög (jag tar bara KLM när dte inte finns några bra SAS-flighter; kostnaderna är jämförbara)

2. agehall

agehall Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Det kommer nog nästan alltid vara billigare att flyga med SAS på den sträckan. Direktflyg med KLM till/från AMS är löjligt dyra.

3. Air France/KLM

Air France/KLM Företagsrepresentant

KLM kör 5 ggr/dag direkt mellan AMS och TXL, resan tar ca 75 minuter. SAS från AMS, upp till CPH! och sedan ner till TXL kan aldrig göras på under 3 timmar. Om man trots det vill satsa på sin SAS-status, så kan vi inte erbjuda en mycket bättre förbindelse i alla fall.. You can´t win them all..

1 person likes this.
  4. agehall

agehall Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Man ska ju också tillägga att FBS ger tillträde till loungen i AMS om jag minns rätt.

5. marbe166

marbe166 Medlem

Ja, mot avgift.

6. Agö

Agö Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Det är väl mycket bättre att flyga TXL-AMS via CDG. Då är man snart hemma segmentmässigt.

4 personer gillar detta.
  7. nilsson

nilsson Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Det känns som om det behövs en ny tråd om det här. Senast jag kollade, vilket var flera år sedan, så var billigaste sättet att nå guld att flyga air france premium economy long haul på off peak.

3 personer gillar detta.
  8. jsm

jsm Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Hej Karin, tack för ditt svar.
    Håller med, är riktigt bra avgångar. Därav mitt intresse.
    Stämmer inte. Finns en bra avgång 17.30-20.25 ;) Det är den jag brukar ta. Alltså väljer jag mellan 2.55 restid och 5000 (eller 2500 i Plus) mot 1.15 och ca 500 FB
    Jag känner mig lite missförstådd. Det jag menar är att givet jämförelsen ovan (SAS tar dubbla tiden men ger 5 gånger poängen) så skulle ett FB Gold kunna få mig att tänka om eftersom det skulle ge priority boarding, bättre sittplatser samt loungaccess. Jag är redan EBG så behöver inte jaga status.

Alltså hoppas jag fortfarande att det kommer en statusmatchning. 15 ToR-resor utan status gör för mig jämförelsen för skev till SAS fördel

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!