AMEX varning för oannonserade begränsningar i resebokningen

Diskussion i 'Kreditkort' startad av plover, 10 Juli 2013.

  1. plover

    plover Medlem

    Hej, har haft både guld, platinum men numera bytt till eurocard platinum tack vare banken, i drygt 20 år. Tänkte ändå prova resebyrån amex (gamla nyman och schulz) som brukade vara kanonbra för en semesterresa ARN-Nairobi i höst men som jag droppade när jag strök platinakortet för några år sedan Loggade in och fyllde i alla reelevanta uppgifter för sök men av någon anledning kom ingenting upp på destination nairobi. Ringe då supporten som svarade att eftersom de råkat ut för så många bokningsbedrägerier med just gröna kortet så var den destinationen spärrad för vanliga gröna kortinnehavare. Du måste alltså ha minst guldkort för att kunna boka Nairobi från Stockholm. Detta med prickfri kundhistorik sedan 20 år. På nästa fråga om de annonserade att vissa destinationer inte gick att boka som grönkortsinnehavare blec svaret efter ytterligare en kontroll med högre chef att Nej de gjorde amex inte, men det står ej heller att det går att boka till alla destinationer. Så var det med det. So long Amex för min del, och jag hoppas att ni övriga grönkortsinnehavare är nöjda med att boka mer ordinära destinationer, varför inte prova malmö eller växjö på sportlovet istället för östafrika ?

    PS extra kul är ju att det är amex egna resebyrå som avvisar sina egna kortkunder pga bedrägeriförsök, där föll jag av i alla fall.:(

    OBS Efter att ha provbokat samma resa fram till betalning på den just nu bästa online-resesajten med angivande av samme Green Card som betalkort var det inga som helst problem. Är inte detta höjden av usel kundvård ?
     
    Last edited: 10 Juli 2013
  2. Chrille

    Chrille Medlem

    Ort:
    LLA
    Land:
    Sverige Sverige
    Lite märkligt det där. :eek:
     
  3. Flygarn

    Flygarn Medlem

    Låter som någon mellanchef har fått hybris och satt stopp för något som var ett litet problem som damerna på bedrägeriavdelningen störde sig på. Skulle du driva frågan vidare är jag säker på att du skulle få igenom det och sen förhoppningsvis en permanent förändring.
     
  4. FF#1

    FF#1 Medlem

    Ort:
    Luleå
    Land:
    Sverige Sverige
    Låter ju totalt sinnessjukt, ett kortbolag som inte tar sitt eget kort. :)
     
  5. gdaily

    gdaily Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Låter lite som när British Airways Visa säkerhetsstoppade mitt inköp på British Airways.com som "misstänkt Internetinköp". Ja, mitt namn stod på biljetterna. Säkerhetsdamen var lite besvärad för den blocken...
     
  6. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag undrar varför man öht skulle försöka boka en så pass enkel resa via en resebyrå? Jag skulle boka den via bolagens hemsidor direkt, för att slippa en mängd konstiga problem.
     
    1 person likes this.
  7. Carl

    Carl Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Och dessutom slippa onödiga påslag!?!
     
  8. plover

    plover Medlem

    Faktiskt helt galet - jag kollade med Amex av två skäl;

    i) har alltid blivit itutad (då jag betalade 5 tusen per år för Platinum) att de hade fantastiska hotellavtal och rabatter på flygbolagen
    ii) N&S (som köptes av Amex för > 10 år sedan) har jag använt ett femtiotal gånger både för semester och jobbresor - alltid funkat bra, men som någon påpekar - tar ett antal hundralappar för att boka en biljett på nätet, men ändå har jag haft en positiv känsla och tyckt att det varit värt det. Trevlig personal, personligt bemötande och då är det OK att slanta upp några hundra extra.

    Nu går inte det längre utan det är bara att göra jobbet själv och ändå slanta - problemet denna gång som faktiskt gör mig ordentligt irriterad är att de blockar green card kunder på sin egen bokninssajt pga "bedrägeribokningar" med egna kunden. Samma resa går alltså att boka utan problem med Amex som betalningsmedel på Seat24, Expedia m fl. Har faktiskt aldrig under mina 25 yrkesverksamma år hört talas om något så korkat och nonchalant sätt att behandla sina kunder på. Grattis EuroCard/SEB, Visa, Diner m fl - fältet är öppet - vem blir först att tipsa Aftonbladet och Konsumentverket ? Senast idag såg jag på Amex hemsida att Green Card members åtnjuter förmåner genom Amex Resebyråtjänster som en del av korterbjudandet (som kostar 500+ SEK per år plus ytterligare några hundralappar per år för att vara med i poängsystemet). Jag hoppas att ni som jobbar på Amex tar till er detta och korrigerar er mafö till konsumenter i Sverige omgående.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×