Senaste nytt

AmEx vägrar låta mig bestrida debitering

agehall

Medlem
Jag satt och betalade räkningar i veckan. Jag brukar alltid ha en ganska god uppfattning om vad mina kreditkortsräkningar borde ligga på och reagerade på att min AmEx-räkning var ett par tusenlappar mer än jag tänkt mig. När jag tittade igenom den inser jag att SAS lyckats debitera min EZE-tripp två gånger.

"Nåja" tänkte jag. "Hur svårt kan det här vara att lösa? AmEx lär ju fixa det på ett kick!"

Betalade räkningen minus den extra debiteringen och ringde AmEx dagen därpå. Till min förvåning fick jag ett blankt nej på min begäran att stryka dubbeldebiteringen. De hävdade att eftersom de hade e-ticketnr så hade biljetten plockats ut och då kunde de inget göra. Att jag inte ens har fått någon bekräftelse på det ena biljettnummret var inget som förändrade saken.

För att få någon rätsida på det hela blev jag alltså tvungen att själv ringa SAS och begära att de gör en refund. Jag förklarade tydligt för damen jag pratade med på AmEx att detta inte är ens i närheten av att vara OK. Att de hjälper mig att reda ut problem är en av de stora poängen med kortet och om de vägrar så minskar vitsen rätt snabbt. Jag förklarade också att jag inte kommer att acceptera någon dröjsmålsränta ifall SAS inte får tillbaka pengarna omgående.

Vi får väl se hur detta slutar, men nöjd är jag inte. Och detta kan vara värt att ha i bakhuvudet när man köper flygbiljetter med sitt AmEx.
 

Nemo

Medlem
Konsumentkreditlagen "29 § Vid kreditköp får köparen mot kreditgivarens krav på betalning framställa samma invändningar på grund av köpet som han eller hon kan göra mot säljaren. (...) Om köparen på grund av köpet har anspråk på återbetalning, skadestånd eller annan penningprestation, svarar kreditgivaren lika med säljaren för att anspråket fullgörs. (...)"
Nu är jag ju inte jurist så jag tycker att det är rätt självklart att AmEx har skyldighet att ta emot din reklamation.
Konsumentkreditlag (2010:1846)
Sterling i konkurs - råd till dig som är drabbad - Konsumentverket
 

Tommy

Medlem
Det var tråkigt tidigare jag fått mycket bättre respons och hjälp av amex än tex. visa, jag återkommer med rapport vid nästa problem.
 

Carl

Medlem
Tyvärr så är AMEX lite som Ryanair. Det funkar bra ända tills det börjar strula för då är dom inte speciellt behjälpliga. Vist dom har ett ok MR-program men det är också allt!
 

agehall

Medlem
Det här är nog faktiskt första gången de strular på riktig. Visst, jag har aldrig fått dem att ta bort årsavgiften, men jag har å andra sidan alltid fått debiteringar strukna och deras försäkring har funkat när jag behövt den.
 

Jonas C

Medlem
Tyvärr så är AMEX lite som Ryanair. Det funkar bra ända tills det börjar strula för då är dom inte speciellt behjälpliga. Vist dom har ett ok MR-program men det är också allt!

Är det inte IRROPS som är hela grejen med Amex? Ett företag som marknadsför sina produkter med ett högt "credence" värde bör försöka leva upp till som utlovas. Anledningen till varför de är så stränga med årsavgiften är väl just för att man ska kunna räkna med dem ifall något strular sig.
 
Toppen