Senaste nytt

Amex utan "riktig" inkomst

Ska försöka att ge lite klarhet utan att gå in på för personliga saker.

Nej jag har inget större kapital eller fastigheter. Jag har inte vunnit på lotto. Jag har aldrig haft en riktig fast anställning.

Jag har drivit eget i mindre än ett år och knappt plockat ut något. Nu tänkte jag börja plocka ut en vanlig (ganska låg) lön. Denna lön skrev jag att jag hade som månadsinkomst. Vilket, i min mening, är helt riktigt.

Och för sakens skull vill jag bara poängtera att spenen på kortet inte bryter mot Amex regler och framför allt inte lagen....
 

kaktusen

Medlem
Då var informationen tidigare knappast korrekt. Det låter som om du har haft inkomst tidigare. Om man har fast tjänst eller inte är inte relevant. Man anses iofs vara en högre risk om man har eget bolag men det är en petites. AMEX har ingen koll på vad du gör just idag. Man tittar helt enkelt på din UC där uppgifterna från din senaste deklaration finns. Om du anger en något högre inkomst än tidigare är det inget problem. Sedan tittar man även på betalningsanmärkningar och framförallt om något speciellt har hänt nyligen. Att tex. ansöka om tio banklån eller kreditkort anses som mycket negativt.
 
Hakar på den här tråden. Min situation: jag är frilans med egen firma och har således ingen anställning eller fast inkomst att redovisa. Har inga skulder eller betalningsanmärkningar som försvårar, men jag är tveksam till hur AMEX kommer att ställa sig till min ansökan. Några tips på vad jag kan förbereda för dokument om de skulle ge avslag? Kan det funka med att visa vilket belopp jag fakturerat mina kunder för såhär långt i år?
 

jumbooze

Medlem
Hur ser din fakturering ut över några år? Är resten av ekonomin i ordning och du kan påvisa bra fakturering över tid så skulle jag ringt in och pratat med dem
 
Jag är relativt ny som frilans, har bara 2015 att visa upp i så fall, och att jag mellan februari och sista maj i år fakturerat för 270 000.

Bättre att ringa och prata med dem före ansökan eller efter, ifall det blir avslag?
 

kaktusen

Medlem
Amex tittar på UC och ser då hur mycket du deklarerade för under året 2014. Om du hade en hyfsad inkomst då ska det inte vara några problem. Att du är frilans ökar på risken något för Amex men brukar inte vara något problem så länge allt annat ser bra ut. Inkomst är viktigast men andra faktorer som om du är gift, bor i brf/hus, antal förfrågningar hos UC, etc. spelar också in.
 

CoooC

Medlem
Hej,

Har en kompis som deklarerade en inkomst på 60k för 2017 och kommer att deklarera en inkomst på 400k för 2018. Kan han redan nu ansöka för ett Sas Eurobonus Amex Premium kort eller måste han vänta till efter deklarationen?
 

Cremant

Medlem
Hakar också på den här tråden.

Jag har haft Amex under många år och bytt korttyp lite då och då.

Nu närmar sig arbetslivet sitt slut på så sätt att jag tänker sluta arbeta 6-7 år före vanlig pension.

Hur kommer Amex se på min situation när jag slutar arbeta - jag har ju ingen egentlig inkomst fram till 65-årsdagen!
 

Xilan

Medlem
Hej,

Har en kompis som deklarerade en inkomst på 60k för 2017 och kommer att deklarera en inkomst på 400k för 2018. Kan han redan nu ansöka för ett Sas Eurobonus Amex Premium kort eller måste han vänta till efter deklarationen?

Det intressanta är troligen vad han har för inkomst. Dvs. har han tjänat 400k under det gångna året lär det räcka för att kunna skaffa ett Amex. Men han kommer säkerligen behöva styrka det på något sätt, med anställningsavtal, lönespecar osv.
Hakar också på den här tråden.

Jag har haft Amex under många år och bytt korttyp lite då och då.

Nu närmar sig arbetslivet sitt slut på så sätt att jag tänker sluta arbeta 6-7 år före vanlig pension.

Hur kommer Amex se på min situation när jag slutar arbeta - jag har ju ingen egentlig inkomst fram till 65-årsdagen!

Det borde inte vara några problem alls. Så länge du sköter dina betalningar tror jag inte att American Express går in och stämmer av årligen befintliga kortinnehavares årsinkomster.


Två killgissningar i samma inlägg.
 
Toppen