Senaste nytt

Amex utan "riktig" inkomst

Canadien

Medlem
Tänk nu bara på att AMEX inte har någon kredit, d v s du måste betala hela spenden direkt. På SHB MC/Visa så har man oftast upp till 60 dagars kredit utan ränta. På AMEX ska alla poster fram till brytdatumet betalas direkt samma månad. Har du t ex brytdatum 10/5 så skall alla poster 11/4->10/5 betalas den ~20/5 (är det 10 dagar fakturatid?). Så om man ligger ute med betalningar som "någon annan" t ex arbetsgivaren ska betala, så gäller det att arbetsgivaren snabbt ersätter utlägg, eller att du har en tillräckligt stor buffert av löst kapital. Annars kommer AMEX snabbt strypa ditt flöde.
 

Delayed

Medlem
Finns ett program på tv3 där de förklarar hur detta går till ;)
Tänker du på "How To Live With Your Parents", "Inte OK", "Min Hemlighet", "Pretty Little Liars" eller "Trolljägarna"? :p Nä nu var jag taskig... ;)

Skämt åsido. Det finns väl ett antal möjliga förklaringar. Startat och sålt ett framgångsrikt företag och därefter "dragit sig tillbaka". Vunnit en storvinst. Ärvt en massa. mm mm.
 

Palazzi

Medlem
[QUOTE="Delayed, post: 485276
....

Skämt åsido. Det finns väl ett antal möjliga förklaringar. Startat och sålt ett framgångsrikt företag och därefter "dragit sig tillbaka". Vunnit en storvinst. Ärvt en massa. mm mm.[/QUOTE]

Ja, så är det absolut :) Det är kul för trådstartaren att det gick att få ett Amex.....trots lite "besvärande" omständigheter.
 

Olsson91

Medlem
Framtida inkomst ? Hur lyckades du få ett AmEx utan att behöva visa förmögenhet ? Jag blev nekad via webben och blev tvungen att skicka telefonnummer till min bankman och papper på förmögenhet. Låter lite väl lätt att skaffa Amex nu för tiden.
 
Tänker du på "How To Live With Your Parents", "Inte OK", "Min Hemlighet", "Pretty Little Liars" eller "Trolljägarna"? :p Nä nu var jag taskig... ;)

Skämt åsido. Det finns väl ett antal möjliga förklaringar. Startat och sålt ett framgångsrikt företag och därefter "dragit sig tillbaka". Vunnit en storvinst. Ärvt en massa. mm mm.
Då har man väl inkomst av kapital?
 

kaktusen

Medlem
Det här låter som svammel. Jag kan garantera att AMEX inte ger ut ett kort om man bara hittar på en inkomst. Det viktigaste verktyget är ett utdrag ur UC. Om det ser ok ut så får man ett kort. Inkomsten behöver inte vara märkvärdig. Har man ingen inkomst under några år så vill AMEX ha mer information och/eller man blir nekad.

Fastigheter ser man på UC men det betyder inte mycket eftersom tillgångar inte behöver betyda att man har likvida medel. En möjlig förklaring är att TS har sålt en en fastighet. Om man tex cashar ut och flyttar från en villa till en hyresrätt har man ofta ett stor inkomst av kapital. Man kan ju även ha sålt ett företag. UC visar ju även hur det såg ut vid förra taxeringen. Man kanske inte har jobbat det senaste året men den förra taxeringen visar ändå upp den (stora) inkomsten från det förra jobbet. Då är det förstås inga problem.

Med "noll i inkomst och spend på 100K i månaden" så trollar man eller så har man helt enkelt extremt mycket pengar som man ärvt eller jobbat sig till. Det kanske är en Wallenbergare:)?
 

Johanna

Medlem
Tänker du på "How To Live With Your Parents", "Inte OK", "Min Hemlighet", "Pretty Little Liars" eller "Trolljägarna"? :p Nä nu var jag taskig... ;)

Skämt åsido. Det finns väl ett antal möjliga förklaringar. Startat och sålt ett framgångsrikt företag och därefter "dragit sig tillbaka". Vunnit en storvinst. Ärvt en massa. mm mm.
Fast han skrev väl tidigare att han inte hade några andra inkomster att redovisa heller?
 

Delayed

Medlem
Då har man väl inkomst av kapital?
I normalfallet antagligen, men inte nödvändigtvis. Säg att man exempelvis fått ett stort arv eller en stor spelvinst. Sätter in rubbet på ett vanligt bankkonto, vilket vi nog alla vet hur mycket ränta det ger för närvarande. Sen att det kanske inte är stora A i kapitalförvaltning är en annan sak...

Sen finns det väl någon minimal liten bråkdel av spelarkollektivet som faktiskt lever gott på spel, poker, trav eller vad det nu må vara. Syns inte heller på en normal kreditupplysning och kanske inte något man vill skylta alltför mycket med.

Vad gäller framtida inkomst torde det gå utmärkt att ange sin nya lön vid exempelvis nytt arbete under förutsättning att tidigare års inkomster enligt kreditupplysning är rimliga. Har man exempelvis 450 tkr och 500 tkr de senaste två åren tvivlar jag på att AmEx ifrågasätter om man skriver 650 tkr som nuvarande inkomst.
 
Toppen