Senaste nytt

Amex spärrade mitt kort :S

agehall

Medlem
Jag ska förresten tillägga att om Amex är så pigga på att spärra kort som det låter i den här tråden, så tyder det på att de är dåliga på att identifiera onda transaktioner.

De är inte så pigga på det som det låter här. När man haft kortet ett tag så försvinner problemet skulle jag säga. Det är i början det kan vara ett problem, innan de fått grepp om hur ditt köpbeteende ser ut.
 

Olsson91

Medlem
Trodde Amex var ett väletablerat företag.

Pratat med dom nu och de ska vara lugnt att handla för dessa summor. Får hoppas att de inte spärrar kortet till helgen. Händer det så säger jag upp kortet. Kan inte springa runt och ringa kortföretaget för jag ska handla. Bara löjligt. Är ju som att fråga mamma om jag får handla för mina egna pengar.
 

Bryant

Medlem
Hände mig i somras när jag var i Chicago. handlade rätt friskt i Outleten i Aurora men i sista affären var det stopp. När jag kom till hotellet kollade jag min mail och hade då ett mejl från Amex om att kortet använts utanför mitt mönster. Ringde dagen efter och pratade med dem och Amex släppte på spärren. I år ringde jag AMEX innan och förvarnade att jag skulle vara i Chicago och att kortet skulle användas frekvent. Jag meddelade vilka datum och hade inga problem under min resa.

Däremot har jag fått ett kort spärrat av AMEX, ett kort jag redan trodde var spärrat. Efter att jag gått upp i status på SAS så skickar AMEX ut nytt kort. Jag trodde att det gamla kortet spärrades automatiskt men så är inte fallet. Det som hände var att någon försökt handla på ett kort jag inte använt på över ett är och som jag dessutom trodde var spärrat. AMEX skötte det snyggt och då var jag glad åt den spärrfunktion som finns.
 

Flood

Medlem
Drabbad en gång hos AMEX. Kortet var helt nytt och jag började med att från Sverige boka B&B på Key West och guidad Everglades-tur. Då mejlade de från B&B och påpekade att de inte fick igenom köpet samtidigt som AMEX ringde upp mig och frågade om transaktionerna stämde. :) Därefter har jag aldrig haft några problem, men har ett ganska konsekvent köpmönster.
 

ALU

Medlem
Vet en hel drös med folk som haft svårt med sina Amex senaste veckan, mig inkluderat. Iofs hade jag som mest problem på en nattklubb i Marrakech vilket nog bara var bra...
 

Kristofer

Medlem
Ni som gillar svamlet med att dom spärrar kortet, varför tycker ni så? Om någon skimmar kortet eller liknande så är det AMEX som tar förlusterna och inte du. Skulle personligen inte klara av ett kort som blir spärrat stup i kvarten.

Då en del av mitt arbete går ut på att screena korttransaktioner och justera risk management-system hos en online merchant, måste jag säga att jag som Amex-kund är väldigt glad att de även jobbar aktivt med detta på sin sida. Det är helt galet hur utbrett problemet med kortbedrägerier är och jag har slutat bli förvånad över hur avancerade bedrägerier kan vara.

Tyvärr fattar inget anti fraud-system 100% korrekta beslut, men med tanke på hur verkligheten skulle se ut utan dem, tycker jag det är helt OK om jag någon gång ibland får lyfta luren och ringa kortutgivaren.

Det är sant att det oftast inte är kortinnehavaren som får stå för smällen (om personen inte varit "gravt oaktsam"), men hade det varit fritt blås i systemen hade troligen inga butiker accepterat att ta kort. Det är inte Amex som tar förlusten vid en charge-back, det är butiken.


Du menar väl att dom vill skydda sig själva?

Främst skydda deras butiker, skulle jag påstå. :)
 
Last edited:

sunkan

Medlem
Även jag har råkat ut för att få mitt Amex spärrat. Det hände när jag på väg hem från semester i Frankrike skulle köpa en påse M&M på CPH. Expediten fick meddelande om att hon skulle kontrollringa till Amex. Istället för att göra det så frågade hon om jag hade ett annat kort att betala med.

När jag kom hem var kortet spärrat. Det här var ju en smidig lösning för expediten men blev något bökigare för mig även om Amex löste det hela snabbt.

/Christian
 

JohnRR

Ny medlem
Mitt Amex Platinum ble sperret i MIA ved kjøp av en delivery Pizza til 15$. Ingen telefon før kortet ble sperret, men de sendte en SMS med beskjed om å ta kontakt snarest et par timer senere. Utrolig irriterende. Kortet var brukt world-wide med mange transaksjoner før denne hendelsen.
 

Claes L

Medlem
Däremot har jag fått ett kort spärrat av AMEX, ett kort jag redan trodde var spärrat. Efter att jag gått upp i status på SAS så skickar AMEX ut nytt kort. Jag trodde att det gamla kortet spärrades automatiskt men så är inte fallet. Det som hände var att någon försökt handla på ett kort jag inte använt på över ett är och som jag dessutom trodde var spärrat. AMEX skötte det snyggt och då var jag glad åt den spärrfunktion som finns.

Detta hände oss också fast när jag gick från guld till platinum. Man måste säga till att dom ska spärras / kasseras helt för annars görs inte detta, pga att man kanske har prenumerationer eller dylikt som man knutna till kortet.
 
Amex i ett nötskal. Fick det ganska ofta blockat när man tar en lunch i Seattle, några timmar senare betalar en frukost i Amsterdam och sedan en lunch på arlanda... sker det inom 24timmar så tror jag det flaggas och blockas per automatik.
Nu har jag haft rutin på att variera korten i flera år så råkar inte ut för det längre, kanske inte ens är ett problem längre.
 
Toppen