Ni som gillar svamlet med att dom spärrar kortet, varför tycker ni så? Om någon skimmar kortet eller liknande så är det AMEX som tar förlusterna och inte du. Skulle personligen inte klara av ett kort som blir spärrat stup i kvarten.
Då en del av mitt arbete går ut på att screena korttransaktioner och justera risk management-system hos en online merchant, måste jag säga att jag som Amex-kund är väldigt glad att de även jobbar aktivt med detta på sin sida. Det är helt galet hur utbrett problemet med kortbedrägerier är och jag har slutat bli förvånad över hur avancerade bedrägerier kan vara.
Tyvärr fattar inget anti fraud-system 100% korrekta beslut, men med tanke på hur verkligheten skulle se ut utan dem, tycker jag det är helt OK om jag någon gång ibland får lyfta luren och ringa kortutgivaren.
Det är sant att det oftast inte är kortinnehavaren som får stå för smällen (om personen inte varit "gravt oaktsam"), men hade det varit fritt blås i systemen hade troligen inga butiker accepterat att ta kort. Det är inte Amex som tar förlusten vid en charge-back, det är butiken.
Du menar väl att dom vill skydda sig själva?
Främst skydda deras butiker, skulle jag påstå.