Amex spärrade mitt kort :S

Diskussion i 'Kreditkort' startad av Olsson91, 21 April 2013.

  1. Olsson91

    Olsson91 Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Hej!

    Kom hem för en stund sedan efter att haft en kanonbra kväll!

    Har haft mitt Amex Gold i ca 3,4 veckor nu. Har gått kanonfint tills ikväll.

    Handlade flitigt idag 3 olika gånger på kortet.

    Första kvittot gick på 1500
    Andra 3500
    tredje och sista innan dom spärrade det på 12500
    Märkte inte att de va spärrat så skulle köpa mig en sista öl men då gick de inte igenom så fick plocka fram Eurocardet och ta den.

    Ringde till Amex för 10 min sedan och fick de uppspärrat igen. De ville bara kolla så jag var god för de jag handlade.

    Har handlat såhär ett otal gånger innan på mitt Eurocard och värre än detta med. Utan något problem alls.

    Så frågan är, ska dom hålla på och spärra kortet varje gång jag handlar lite extra ?
    Skulle ju skämmas ögonen ur mig om detta var på en restaurang och de va spärrat.



    Lite trött, lite dragen så kanske några felstavningar.

    Best
    Olsson91
     
  2. gdaily

    gdaily Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Amex är väldigt duktiga på att se avvikande köpbeteenden. Ex hade jag tidigare ett kort som jag bara använde till hotell och resor. När jag sedan skulle köpa 10 pizzor (till deltagarna i Teknik-SM) i en Stockholmsförort så tog det en kvart så fick jag ett samtal från deras kontrollavdelning.

    Säkerheten är på gott och ont, man blir irriterad när man blir stoppad men man blir tacksam om kortet skulle befinna sig på avvägar. Har du bara haft kortet i tre veckor så har du inte hunnit bygga uppp en profil som de kan jobba emot, så att säga.
     
  3. Stefan62

    Stefan62 Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Ny kortmedlem - de gör det rutinmässigt för Din skull och tar hänsyn till alla parametrar i Din ansökan.
     
    jimmy.81 gillar detta.
  4. fly4fun

    fly4fun Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Amex ringde mig i fredags och frågade om jag var medveten om att jag spenderat 1,8 miljoner sedan senaste betalningen :)

    Dom är alltid lika proffsiga när dom ringer, och man märker att dom har bra koll på hur/när/var man brukar använda kortet.
     
    Last edited: 21 April 2013
    8 personer gillar detta.
  5. Med American Express bygger du historik, ju längre du haft kortet och ju mer du handlar desto högre gränser.
    Till en början vill dom se att du fixar räkningen.
     
  6. Matsson

    Matsson Medlem

    Ort:
    SFT
    Land:
    Sverige Sverige
    Har varit kund hos AMEX så länge jag minns . Detta händer mig ibland, senast när jag för första gången köpte USDM X 3.
    Denna höga säkerhet och uppföljning av köpmönster är för mig ett av argumenten till att vara AMEX-kund
     
  7. TorbjornMieden

    TorbjornMieden Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    säkerhet för all del men det är irriterande när ens köpmönster hela tiden varierar, varje gång jag är i US använder jag mitt amex och betalar hyrbilar hotel osv..hemma är det mjölken på ICA på sin höjd för att sedan öka igen 4 mån senare i London osv.

    Mitt kort har blivit spärrat nu 9 gånger..8 i US och 1 gång i London, varje gång detta har hänt har jag påtalat att dom ska ringa när dom ser enligt dom ett avvikande köpemönster men icke..nu vet man iof att ska man använda AMEX ska man alltid har ett backup kort..
     
    1 person likes this.
  8. Mikael

    Mikael Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Att ringa och kolla läget är en sak, men fick jag mitt kort spärrat då de skulle ha kunnat ringt men inte gjort det skulle jag bli irriterad.
     
  9. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag hade också problem med detta, framförallt då jag ett tag köpte ett antal flygbiljetter ex-DXB. Då visste man att kortet skulle bli spärrat 5 minuter senare.

    Jag ledsnade på detta och ringde AmEx, förklarade vilket köpbetende de kunde förvänta sig och sedan dess har jag inte haft några som helst problem. Blev uppringd då de sett konstiga transaktioner (typ pizza i Oslo och sedan köp på Target i ORD 4h senare) och det visade sig att mitt kort blivit skimmat.

    Det är visserligen lite irriterande när detta händer, men det är ganska skönt att veta att de också håller koll.
     
  10. Matsson

    Matsson Medlem

    Ort:
    SFT
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag har också diskuterat mitt köpmönster med AMEX och blir uppringd. Dock relaterade de icke points.com som reseutgift. Kan det också ha med tid på dygnet i sverige att göra om man blir uppringd eller ej? Gjorde mina USDM köp mitt i natten efter några pilsner........
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×