Senaste nytt

Amex poäng

Tobbeee

Medlem
Jag köpte en jacka på mitt amex.
Idag lämnade jag tillbaka jackan, enligt personalen så kunde jag inte få tillbaka pengarna på amex utan fick ta ett annat kort.

Vad jag undrar är hur det blir med poängen och spenden som jag får för köpet. Dem borde jag väl få behålla?
 

palmen

Moderator
Jag köpte en jacka på mitt amex.
Idag lämnade jag tillbaka jackan, enligt personalen så kunde jag inte få tillbaka pengarna på amex utan fick ta ett annat kort.

Vad jag undrar är hur det blir med poängen och spenden som jag får för köpet. Dem borde jag väl få behålla?
Absolut konstigt att du inte fick tillbaka på samma kort, bara tacka och ta emot om det händer men inget man bör sätta i system.
 

Tobbeee

Medlem
Ja eller hur. Dem brukar alltid vara noga med att man får tillbaka pengar på just samma kort.

Men som sagt. Jag tackar och tar emot
 

evr

Medlem
Jag lämnade tillbaka en tv för 60k och hade under tiden fått kortet utbytt, nytt kortnr alltså, då kunde dom inte returnera på det nya kortet utan gjorde en utbetalning till mitt bankkonto. Bara tacka och ta emot, en drös med poäng blev det :)
 

evr

Medlem
Det normala är ju att dom måste göra returen på samma kort, annars finns det risk att den studsar hos banken. Jag har dock fått nån mindre retur på annat kort nåt enstaka tillfälle. Håll koll bara så pengarna verkligen kommer in!
 

Fidde

Medlem
Om man känner någon som jobbar i butik eller liknande går det ju att få företaget att betala kortavgiften men få tillbaka som kontanter i många fall. Vet att när jag jobbade på McD så var det väldigt vanligt att ge tillbaka pengar i kontanter oavsett hur personen betalade från början. Hade ju gått att knappa in typ 500kr, tagit betalt med kort och sen valt att ta pengar tillbaka (finns ingen koppling mellan köp och återköp) och då välja kontant. För stor summa så hade det antagligen blivit funderingar om någon kollat kvittojournaler, men lite då och då :)
 

RickardG

Medlem
Om man känner någon som jobbar i butik eller liknande går det ju att få företaget att betala kortavgiften men få tillbaka som kontanter i många fall. Vet att när jag jobbade på McD så var det väldigt vanligt att ge tillbaka pengar i kontanter oavsett hur personen betalade från början. Hade ju gått att knappa in typ 500kr, tagit betalt med kort och sen valt att ta pengar tillbaka (finns ingen koppling mellan köp och återköp) och då välja kontant. För stor summa så hade det antagligen blivit funderingar om någon kollat kvittojournaler, men lite då och då :)
Dessvärre innebär det att den du känner då är kriminell och du själv bryter mot kortavtalet.
 

palmen

Moderator
Om man känner någon som jobbar i butik eller liknande går det ju att få företaget att betala kortavgiften men få tillbaka som kontanter i många fall. Vet att när jag jobbade på McD så var det väldigt vanligt att ge tillbaka pengar i kontanter oavsett hur personen betalade från början. Hade ju gått att knappa in typ 500kr, tagit betalt med kort och sen valt att ta pengar tillbaka (finns ingen koppling mellan köp och återköp) och då välja kontant. För stor summa så hade det antagligen blivit funderingar om någon kollat kvittojournaler, men lite då och då :)
Du ska nog inte underskatta den fraud som många bolag har koll på, ett sådant beteende skulle definitivt trigga en fraud varning i systemet hos fler bolag. Absolut inget man ska rekommendera on man vill hålla sig på rätt sida om oegentligheter
 

Berglund

Medlem
Om man känner någon som jobbar i butik eller liknande går det ju att få företaget att betala kortavgiften men få tillbaka som kontanter i många fall. Vet att när jag jobbade på McD så var det väldigt vanligt att ge tillbaka pengar i kontanter oavsett hur personen betalade från början. Hade ju gått att knappa in typ 500kr, tagit betalt med kort och sen valt att ta pengar tillbaka (finns ingen koppling mellan köp och återköp) och då välja kontant. För stor summa så hade det antagligen blivit funderingar om någon kollat kvittojournaler, men lite då och då :)
En gång är ingen gång...

Jag är helt övertygad om att det "nog" kan gå en gång. Särskilt om du använder ditt kort frekvent på andra platser också, då blir detta bara en transaktion i mängden. Däremot är jag tämligen övertygad om att de hittar dig ganska snabbt om och när du sätter detta i system. Det är bedrägeri alternativt bedrägligt beteende och som ovan sagt, skäl för avslutande av ditt kort. Verkligen inget att rekommendera eller ägna särskilt mycket tid åt att ens fundera på. Helt enkelt, gör inte så här!

Anledningen till att McDonalds restauranger ofta ger tillbaka kontanter, är att det oftast går snabbare då man inte litar på sin kassapersonal att få lov att ge ut pengar via kortmaskinerna utan detta endast kan göras av respektive skiftledare. Sedan väljer naturligtvis varje restaurangägare hur just han eller hon vill göra i just sin restaurang. Your milage may vary!
 

AndersSt

Medlem
Jag har en annan fråga på samma tema. Jag hyrde två bilar med mitt Eurobonus Amex Elite inkl extraförsäkring från Rentalcars.com. För en av bilarna auktoriserades deposit med annat kreditkort. Givetvis repades den bilen, uthyraren drog 580 Euro för det som betalades tillbaka till mitt kort eftersom försäkringen betalats med det. Jag ska sen ge de pengarna till min vän vars kreditkort användes för den bilen. Krediteringen av 580 Euro till mitt kort innebär då alltså att jag går miste om spend och poäng? Det är ju lite trist?
 
Toppen