Senaste nytt

Amex Platinum vs Handelsbanken Platinum

Själv har jag haft SHB Platinum i 2 år och jag går i tankarna om att byta ut det mot Amex Elite främst för att jag enbart reser med SAS. Mitt argument för att välja SHB Plat var för att jag även har de som bank, men har ingen hög spend vilket innebär att jag inte kan förhandla ned priset. Försökte i november men fick nej. Som kort har jag inte haft något problem dock. Har använt reseförsäkringen en gång utan krångel. Sedan har jag använt Concierge en gång - med ett roligt utfall. Bad om bokningshjälp på Flybussen mellan Bergen Lufthavn och Centrum. Mest för att testa tjänsten. Pris och allt funkade men tog över 36h så fick mailet med biljetten på ARN;). Har dock ingen uppfattning om bordsreservation eller liknande.

Sammanfattning - SHB Plat är ett kort som för mig innebär "trygghet" i form av hög gräns (läs - jag kan alltid ta mig hem oavsett var jag är) men i övrigt är det inget 'häftigt' kort. jag ser det som ett grått MC kort :)
 

Kricka

Medlem
Fick brev i "snigelposten" men det ligger hemma och jag är på LHR på väg till
USA på en lite längre trip. Ska försöka komma ihåg att kolla när jag är åter om
det var en "personlig" inbjudan men troligen så är det bara att ringa dem för att
få en egen inbjudan.
 

Brandten

Medlem
En av de stora fördelarna med Handelsbanken Platinum är väl att man får ett Priority Pass på köpet?
Vet inte om det är någon begränsning på antal besök med Handelsbankens PP? Med Amex är det obegänsade gratis besök för dig och en gäst samt att din sambo/partner får ett likadant kort med samma möjlighet för gratis gästning om det är så att ni reser flera någon gång.
 
Vet inte om det är någon begränsning på antal besök med Handelsbankens PP? Med Amex är det obegänsade gratis besök för dig och en gäst samt att din sambo/partner får ett likadant kort med samma möjlighet för gratis gästning om det är så att ni reser flera någon gång.

Jag har själv haft Handelsbankens PP, fram till igår. Jag hade obegränsat med gratisbesök (ja, jag vet, ingenting är gratis :);):() till anslutna lounger. Jag fick också ta med hur många gäster jag ville, men de fick betala 180 SEK per besök. En avgift som belastade mitt Platinakort, så vi behövde aldrig betala i samband med besöket.
 
En snabb jämförelse mellan dessa båda kort ger att SHB Platinum överlag ger bättre Bang for The Buck. För de som inte checkar in (och förlorar) bagage värda över 10k. Eller kör vårdslöst med hyrbilar värda över 200k. Eller ofta besöker PP-lounge med gäst.

För Eurobonus-jägaren rekommenderas Amex Elite.

De data som skiljer sig (SHB Platinum vs Amex Platinum):

Årsavgift: 2400:- vs 6000:-
Kontantuttag: 2% vs 4%
Valutaväxling: 1,5% vs 2%
Möjlighet att dela upp faktura: Ja vs Nej

Resor
Avbeställningsskydd: <100k vs <50k
Försenad resa: <5k vs <2k
Försenat bagage: <10k vs <8k
Bagage borta:<10k vs <25k
Hyrbil kraschad: <200k vs <750k
Passagerare död: <3.5mkr vs <2mkr
Passagerare oansvarig: <10mkr vs <5mkr

Priority Pass: Fritt, medföljare debiteras 190:- vs Fritt + en gäst

Bonus: 0,25%-0,45% (insättning i fond) vs 1p/sek.
 
Toppen