Senaste nytt

Amex Platinum-innehavare hur resonerar ni nu när SAS Elite-kortet kommit?

på vilket sätt? Jag får ju 15 p upp till 150 000 för att få 2-4-1, sen slänger jag Amex kortet i lådan och betalar bara med Diners då Diners ger fortfarande 20 p.
 

M.K

Medlem
Jag talade med Platinum service om vilket dilemma de har försatt oss trogna kunder i. Den trevliga kvinnan skulle skicka ut all information i början av november så att jag i lugn och ro kan bestämma mig för vilket kort som passar mina behov bäst och därför ska välja fortsättningsvis. De kommer inte erbjuda någon form av kombinationsrabatt vilket, utan att ha läst de fullständiga villkoren, verkar göra valet enkelt att välja Elite.

Amex kommer värdera Elite som det tredje bästa kortet "statusmässigt" som de erbjuder på den Svenska marknaden efter Centurion och Platinum om det har betydelse för någons val?

Jag förstår dock fortfarande inte varför de inte bjuder på det eller erbjuder bägge för en mindre summa extra. De kommer nu förlora 2000sek x ??? kunder i årsavgifter. Dåligt för intäktssidan samt alla de fasta kostnader som nu ska delas på betydligt färre Platinum medlemmar i framtiden.
 

Storsteffe

Medlem
Nej släpper inte platinum ännu, finns en hel del andra fördelar som är bra när det kör ihop sig och man som jag har kort framförhållning hela tiden :oops: dessutom har jag inte lyckats göra nått vettigt av mina 2 senaste vouchers så jag vill nog gärna se hur det funkar med tillgängligheten(med kort varsel) innan jag byter/kompletterar.
 

bossefin

Medlem
Ställde fråga till AmEx kundtjänst om hur de ser på Platinum i förhållande till SAS AmEX Elite och att vi antagligen är flera som tycker båda är intressanta men att skillnaderna inte är så stora att de motiverar att betala (fullpris) för båda korten. Jag tyckte i mitt mail att de borde vara tydligare i sin kommunikation och att det borde ligga i deras intresse att vårda en viktig målgrupp. Har fått följande svar:

"Tack för dina värdefulla synpunkter. I nuläget har vi valt att inte koppla ihop Platinum med SAS utan erbjuder istället ett Companion Card. Du har rätt i att Elite kommer att vara mer intressant än Platinum för en del kunder och det respekterar vi. Alla produkter vi har erbjuder olika förmåner och vi har förståelse för att man väljer produkt beroende på just vad man finner mest intressant. Vi har tagit till oss av dina synpunkter och självklart kommer vi att ha dem i åtanke inför framtida förbättringar. "

Var väl inte det svar jag hoppades på och tycker fortfarande inte det är lätt att förstå hur de tänker. Har ännu inte bestämt hur jag ska göra men det lutar åt Elite...
 
Jag fick liknande svar
"Tack för att du tar tid och skriver till oss. American Express har genomfört en del förändringar som vi anser förbättrar vår produkt. Det stämmer att från den 1/1 2015 så kommer en spend på 100 SEK generera 15 poäng och vi förstår att det innebär färre poäng för dig i samband med att du använder ditt kort. Men en av förbättringarna är att du får 30 Eurobonus Extrapoäng för varje 100Sek spenderat på sas.se. En annan förändring som varit efterfrågad av många kunder är extrakort och det har vi nu lagt till och vi står för den kostnaden.
Vi kan inte erbjuda ett kostnadsfritt SAS Eurobonus American Express Elite Card. Vi hoppas på ett fortsatt gott samarbete i många år till och hoppas att du kommer att vara nöjd med de förbättringar som genomförts.
"

Fast jag tänker behålla platinum kortet och skita i elite. Platinum försäkring är mycket bättre tycker jag.
 

M.K

Medlem
Fast jag tänker behålla platinum kortet och skita i elite. Platinum försäkring är mycket bättre tycker jag.

Det återstår fortsatt att se. De fullständiga villkoren skickas ju ut i början av november. Jag har som sagt tidigare inte heller bestämt mig även om det lutar kraftigt åt nya Elite. Jag vill dock jämföra korten med alla villkor först.
 

Patrick

Medlem
Lol, det är kul att se att det inte är bara jag som är extremt kluven kring detta. ;)

Har precis avslutat ett telefonsamtal med den alltid så trevliga Platinumservicen, och kommer nog att göra som flertalet: behålla Platinum och SASPremium... Men provar kanske ett Elite första året. ;)

Har mer poäng än jag kan göra av med (tack vare FCS och bc.se som har fördärvat mig) och 2-4-1 förföll i år. :(

Precis som skrivet ovan är de större skillnaderna:
priority pass
hyrbilsförsäking
uppgraderingsmöjligheter
gästlistor och andra events

Iofs är 4000 kr för 20,000 baspoäng rätt bra intjäning, men 10,000 kr om året i kortavgifter känns sisådär... 830 kr/mån... En middag ute mindre varje månad?

Hmm... detta är ju ett supersvårt val och jag tror att Amex har noga räknat på att de istället för att tappa kortkunder från Platinum till Elite så kommer de att gå på plus på de som väljer att ta båda korten. Så nog även plus på mig...
 

bossefin

Medlem
Lol, det är kul att se att det inte är bara jag som är extremt kluven kring detta. ;)

Har precis avslutat ett telefonsamtal med den alltid så trevliga Platinumservicen, och kommer nog att göra som flertalet: behålla Platinum och SASPremium... Men provar kanske ett Elite första året. ;)

Har mer poäng än jag kan göra av med (tack vare FCS och bc.se som har fördärvat mig) och 2-4-1 förföll i år. :(

Precis som skrivet ovan är de större skillnaderna:
priority pass
hyrbilsförsäking
uppgraderingsmöjligheter
gästlistor och andra events

Iofs är 4000 kr för 20,000 baspoäng rätt bra intjäning, men 10,000 kr om året i kortavgifter känns sisådär... 830 kr/mån... En middag ute mindre varje månad?

Hmm... detta är ju ett supersvårt val och jag tror att Amex har noga räknat på att de istället för att tappa kortkunder från Platinum till Elite så kommer de att gå på plus på de som väljer att ta båda korten. Så nog även plus på mig...

Håller med till 100% och just därför hade det varit rätt smakligt om de sagt att de 1000 kr man idag får rabatt på om man har Premium skulle räknas av Elite avgiften - då hade de säkert fått fler som skulle välja bägge, just 10000 kr-gränsen känns psykologiskt rätt stor för mig i alla fall.
 

curious

Ny medlem
Håller med de flesta inlägg. Kan bara berätta att jag hade nys en skada på hyrbilen och bearbetningstid på Amex försäkringen var inte ens en vecka innan jag fick tillbaka hela beloppet... det gör det ännu svårare att avstår platinum kortet eftersom bara denna ersättning översteg årsavgiften. Men håller också med om att en liten rabatt på elite kortet hade valet gjort enklare. Behöver dock tyvärr de 20000 baspoäng för att säkra guld i år, kanske blir det i så fall ett år med båda platinum och elite och förhoppning om att Amex kommer att införa ngn slags rabatt för kombikortet i närmare framtid...
 

NotRyan

Medlem
Nej släpper inte platinum ännu, finns en hel del andra fördelar som är bra när det kör ihop sig och man som jag har kort framförhållning hela tiden :oops: dessutom har jag inte lyckats göra nått vettigt av mina 2 senaste vouchers så jag vill nog gärna se hur det funkar med tillgängligheten(med kort varsel) innan jag byter/kompletterar.

Grejen är ju att det blir en helt annan sak nu när du kommer att kunna boka alla Star Alliance awards, tillgängligheten på dessa kommer väl inte att ändras vad jag har hört. :)
 
Toppen