Senaste nytt

AMEX PLATINUM- för mig samt frågor.

PP4EH

Medlem
Varför inte skaffa ett Eurocard Platinum (Priority Pass ingår) och komplettera med SAS Amex Premium?
Verkar som att det bara gäller mig själv och ingen gäst, brukar ha en del kollegor som man möter upp på flygplatserna och vill dra med in på loungen.
Verkar inte heller som att det är nått poängsystem på detta kort, men väldigt mycket billigare så ett bra alternativ absolut. tack

Kanske inget du kan styra över, men varför inte då flyga GOT-OSL om du bor i Göteborg?
Saken är den att jag är anställd i danmark och får alla flyg in och ut från CPH. Tänkte just använda EB poängen ibland för att slippa ta tåget mellan GBG och CPH när man är trött eller vid akuta tillfällen.
 

Abbs

Medlem
Död länk



Exakt detta jag var ute efter när jag startade tråden!
Kan jag inte som kund på ett av korten bjuda in frugan till det andra, och sen få ett extra kort i mitt namn av henne?
Vilket sen leder till en jäkla massa extra poäng när hon ( läs jag) spenderar över 20.000 första 3 månaderna på det nya kortet?

Om detta funkar vilket kort skaffar man först och vilket kort bjuder man in till så det blir mest lönsamt?
Optimalt är att du ansöker om Premium, finns värvningslänkar här på forumet :p
Sedan när du har Premiumkort bjuder du in din fru till Platinum. Ni ser då till att ni båda är i en SAS Point sharing grupp.

Då får du 12.000 + 2*16.600 Eurobonuspoäng i värvningsbonus. Bättrar på kalkylen med 16.600 poäng iaf.

Sedan så har både du och din fru ett varsitt Amex premium samt platinum(fast kopplat till samma konto). Även Priority pass samt ni får båda status via Platinum.
 

ekf

Medlem
Verkar inte heller som att det är nått poängsystem på detta kort, men väldigt mycket billigare så ett bra alternativ absolut. tack
Det var därför jag föreslog att du även skulle skaffa ett Amex Premium, som du sedan gör majoriteten av dina köp med. Sedan kan du ha Eurocardet som fallback i de fall som handlaren inte tar Amex (eller så kompletterar du med ett SAS Eurobonus Mastercard World eller World Premium).

400kSEK ger dig 60k Eurobonuspoäng med Amex Premium. Tillsammans med den voucher du får så räcker 50k poäng för en t&r till USA i Business med SAS. Kör du med Amex Platinum så får du enligt din egen kalkyl inte lika många poäng vid växling till Eurobonus, samt att du får betala fullpris för USA-resan i exemplet, dvs 100k poäng.

Även om du betalar för ett Priority Pass (du skrev 4 kSEK) och för Amex Premium (1 kSEK) aå är det lägre än vad Amex Platinum kostar.. visserligen finns det andra förmåner med Amex Platinum, men nu tittade jag på det du angav som viktigt.
 

Tonton

Medlem
Optimalt är att du ansöker om Premium, finns värvningslänkar här på forumet :p
Sedan när du har Premiumkort bjuder du in din fru till Platinum. Ni ser då till att ni båda är i en SAS Point sharing grupp.

Då får du 12.000 + 2*16.600 Eurobonuspoäng i värvningsbonus. Bättrar på kalkylen med 16.600 poäng iaf.

Sedan så har både du och din fru ett varsitt Amex premium samt platinum(fast kopplat till samma konto). Även Priority pass samt ni får båda status via Platinum.

Ja, @Abbs gör en viktig poäng där. Givetvis bör du bjuda in din partner och få 16 600 Eurobonuspoäng. Då är du uppe i 125 200 Eurobonusooäng första året. Det gör min kalkyl ännu bättre :)

Sedan, som alltid - var aktiv på forumet, amex hemsida, facebook etc och häng med när det är kampanjer. Det kan göra stor skillnad i poängintjäning vid vissa köp. Är du bara lite smart med spenderingen så bör du relativt snabbt dra ihop tillräckligt med poäng för en resa i First Class för två personer till USA/Asien/Sydamerika etc.
 
Tycker du fått många bra svar, det ÄR svårt att hitta det optimala kortet.

Platinum = Bra nyckel och accesser, in på hotell, lounger (ja du får 2x Priority Pass om du ger frugan ett likadant) samt Pontus loungen, lite jippon, bra reseförsäkring + räkna bort CDP på hyrbilar), olika statusuppgraderingar m.m Lägg sedan till att du kan betala med det också :) Jag tycker kortet betalar sig och att du får ut värdet av det du får - om du lär dig och tar vara på det.

Elite = Ger garanterat mest payback i form av EuroBonus poäng, 20p/100kr dock utan lounger, jippon och inte lika stark reseförsäkring. Kan du dessutom få en spend på 300,000kr så har du ju 2 vouchers att se fram emot - dock måste du ju ha poäng att komma iväg också.

Det är svårt, kanske kombon Platinum + Premium är bra som föreslaget, förr i tiden ingick det i Platinum men det är historia nu. Du får dock "bara" 15p/100 på Premiumkortet men samtidigt 2-4-1 vid 150,000kr spend. Not bad.

MR-poängen är inte så mycket att hänga i granen, jag gör om mina till EuroBonus dom gånger det blir någon försvarbar mängd att växla över.

Du bör också ha ett backupkort (tex SAS Mastercard) där Amex inte funkar om du vill ha 100% täckning och inte gå miste om lite poäng.

En del är spendringen, en annan stor del är precis som ovan nämnt, kampanjer, köpa saker i SAS webportal osv, med lite kunskap och styrning på dina inköp så kommer du sitta och dricka bubbel i någon business class stol fortare än du hinner säga SAS backlänges.
 
Last edited:

Tonton

Medlem
Elite = Ger garanterat mest payback i form av EuroBonus poäng, 20p/100kr

Nja, stämmer inte riktigt.

8,3p/100kr - Amex Platinum (spendering i SEK)
15p/100kr - Amex Premium
20p/100kr - Amex Elite
25p/100kr - Amex Platinum (spendering i utländsk valuta)

Ska man bara ha ett kort så är det Amex Elite som ger TS bäst intjäning i form av Eurobonuspoäng.
En kombination av Amex Platinum och Amex Elite är dock det som ger TS bäst intjäning av Eurobonuspoäng i sin helhet. Det är dock ett dyrare alternativ än Amex Platinum och Amex Premium :)





 

PP4EH

Medlem
Ja, @Abbs gör en viktig poäng där. Givetvis bör du bjuda in din partner och få 16 600 Eurobonuspoäng. Då är du uppe i 125 200 Eurobonusooäng första året. Det gör min kalkyl ännu bättre :)

Sedan, som alltid - var aktiv på forumet, amex hemsida, facebook etc och häng med när det är kampanjer. Det kan göra stor skillnad i poängintjäning vid vissa köp. Är du bara lite smart med spenderingen så bör du relativt snabbt dra ihop tillräckligt med poäng för en resa i First Class för två personer till USA/Asien/Sydamerika etc.
Om jag gör som @Abbs skriver men med ett Platinum och ett Elite funkar det med?
Gör det någon skillnad ifall jag sätter platinum på mig själv och bjuder in henne och hon tar Elite,
eller om hon beställer Elite och bjuder in mig som då tar ett Platinum?

Jag har räknat om lite då jag kom fram till att splitten på mina 400K inte blir 50/50 mellan utland och sverige.
Har mycket betalt när jag jobbar utomlands i form av hotell och måltider så det ser ut som följande.

Elite + Platinum
Platinum ( spend 30K utland) 7500 EB poäng
Inbjudan Platinum 16600 EB poäng
Elite ( spend 370K) 74000 EB poäng
Inbjudan Elite 18000 EB poäng

Totalt 116.100 plus 2st 4-2-1
Kostnad: 7515/år

Premium + Platinum
Platinum ( spend 30K utland) 7500 EB poäng
Inbjudan Platinum 16600 EB poäng
Elite ( spend 370K) 55500 EB poäng
Inbjudan Elite 12000 EB poäng

Totalt 91600 plus 1st 4-2-1
Kostnad: 5265/år

Skillnaden blir då 2250 på året, men det är väl gott värt om jag får en gratis biljett anywhere kostar ju ibland mer att åka T/R med sas från GOT till CPH??
Eller är jag helt ute och cyklar nu?

PS
Antar att extra korten oavsett vilket kort tas ut i familjemedlemmens namn ? Inte så att huvudkortsinnehaverens namn står på samtliga kort?
Funderar lite kring om det funkar för mig att använda vouchern och poängen för att boka en biljett till päronen? Utan att jag åker med?
Skulle gjort saken mer värd för jag hinner knappt med 1 semester per år, skulle vart bra om man kan dela med sig till familjen utan att vara med.

Återigen alla som har varit med och deltagit i tråden, stort tack!
 

Abbs

Medlem
Extrakort står i extrakortsinnehavarens namn. Mitt förslag funkar ypperligt med Elite + Platinum, du får då 6k extra värvningspoäng också.
 
Toppen