Senaste nytt

Amex platinum eller eurobonus Elite?

agehall

Medlem
Det finns typ hur mycket som helst skrivet om detta. I stort är det två olika produkter för snarlika kundgrupper. Det som brukar framhållas som bättre med Platinum är försäkringen, men allt beror ju på ens situation.

Sök lite så finns det massor med beskrivningar.
 

palmen

Moderator
Mig veterligen är fördelen med Platinum framförallt bilförsäkringen om man hyr mycket bild i USA som exempel.
Vad det gäller poängintjäning till eurobonus så är den betydligt sämre med platinum än med elite-kortet, om det nu är viktigt.

Du kan ju välja att ha båda korten om du vill lägga ut pengar för det. Då får du alltid villkoren för det "bättre" kortet även om du använder det andra.

Här finns en tråd med exakt samma frågeställning
Amex platinum eller eurobonus Elite? | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
 

Thornado

Medlem
Ok, men kan jag köpa flygbiljetter med intjänade poäng med platinum?

Eller är Elite bättre?
Vill ju resa på intjänade poäng

Med Elite tjänar du Eurobonuspoäng direkt (20 poäng per 100 SEK spenderade eller 30 poäng per 100 SEK som du spenderar hos SAS).
Med Platinum så tjänar du Membership Rewards-poäng. Dessa kan du sedan konvertera till Eurobonuspoäng. Vet inte den exakta växlingskursen, men du får helt klart färre Eurobonuspoäng per spenderad krona med Platinum.

Om du sen även räknar in det faktum att du får 2-4-1-vouchers med Elite-kortet (som i praktiken dubblerar värdet av dina poäng) så skulle jag säga att om du framförallt vill använda de poäng du får genom att spendera pengar på kortet till att boka flygbiljetter inom Star Alliance så är Elite överlägset.
 

agehall

Medlem
Det är helt olika system. Med Platinum tjänar du AmEx Milage Rewards (eller vad de nu heter) och med Elite/Premium tjänar du Eurobonuspoäng. AmEx MR kan växlas in mot andra poäng om man vill eller användas direkt via AmEx.
 

palmen

Moderator
Ok, men kan jag köpa flygbiljetter med intjänade poäng med platinum?

Eller är Elite bättre?
Vill ju resa på intjänade poäng
Ja du kan köpa flygbiljetter med platinum poängen. Det är dock Amex MR-rewards poäng du får då som du måste växla till ett flygbolag och utväxlingen då är betydligt sämre till Eurobonus än om du använder Elite kortet direkt. Tror du får motsvarande 11 poäng/100 kronor när du växlar MR-poäng till Eurobonus, jämfört med 20 poäng/100 kronor om du använder amex elite.
Det går säkert att boka resor direkt med amex för sina MR-poäng också, men då är det köpta biljetter och inte award-biljetter mig veterligen.

Om det viktiga är 2-4-1 vocuher och kunna boka billiga award-resor så är Amex Elite kortet för dig.
 
Toppen