Senaste nytt

Amex lounge på Arlanda (Pontus in the Air)

palmen

Moderator
En sak jag tror är problematiskt med Göteborg är tillgången till loungen, att den så att säga blir för hög. Vad jag menar är att på Arlanda så ligger Pontus i T5, med egen säkerhetskontroll, och Arlanda är därtill en relativt stor flygplats. Det gör att det bara är en viss andel av resenärerna som har möjlighet att besöka den (utav kortinnehavarna), och antalet som (likt oss här) springer mellan terminaler för att hinna äta i en lounge är nog begränsat.

Landvetter är bara en terminal, med korta avstånd, vilket innebär att alla med rätt kort alltid har access oavsett resmål. Det kan bli rätt dyrt att ha en så här förmånlig lounge då, gissar jag, när alla som flyger inrikes mellan typ Sthlm-Gbg varje dag kan passa på att ta en snabb-visit med ett glas vin och friterad anka.

Men det är ren spekulation från min sida, jag är inte insatt i "lounge-ekonomi".
Nu kan jag inte dessa siffror men hur många reser från Arlanda T5 varje dag och hur många reser från Landvetter varje dag?

Amex tjänar mig veterligen bra med pengar på att vi skaffar deras kort. Om de tar bort möjligheter till "takeaway" i Göteborg så är det nog få pendlare som hinner med något där mer än kanske en kaffe och fralla.
 

M.K

Medlem
Amex är såklart intresserade av fler kortinnehavare som betalar sina 6000kr per år. Därför tror jag också att Landvetter är möjligt. Jag tror inte heller stora majoriteten Platinum-medlemmar äter för det beloppet på ett år.
 
Amex är såklart intresserade av fler kortinnehavare som betalar sina 6000kr per år. Därför tror jag också att Landvetter är möjligt. Jag tror inte heller stora majoriteten Platinum-medlemmar äter för det beloppet på ett år.
De där måltiderna har ju flygplatsmarknadsvärde på minst 250 SEK/styck och jag hade lätt ätit 2-3 stycken inför varje resa. Sedan ingår ju annat också, t ex Priority Pass så det hade inte behövt många resor för att det skulle vara prisvärt för mig.
 

M.K

Medlem
De där måltiderna har ju flygplatsmarknadsvärde på minst 250 SEK/styck och jag hade lätt ätit 2-3 stycken inför varje resa. Sedan ingår ju annat också, t ex Priority Pass så det hade inte behövt många resor för att det skulle vara prisvärt för mig.

Jag hade lätt betalat 6-700:- för mina två rätter och två glas rödvin mm idag t ex. Jag menar bara att den stora majoriteten presumtiva PLAT vad jag tror inte flyger så mycket att det skulle löna sig rent ekonomiskt med kortet kanske.
 

Niclas.J

Medlem
Nu kan jag inte dessa siffror men hur många reser från Arlanda T5 varje dag och hur många reser från Landvetter varje dag?

Amex tjänar mig veterligen bra med pengar på att vi skaffar deras kort. Om de tar bort möjligheter till "takeaway" i Göteborg så är det nog få pendlare som hinner med något där mer än kanske en kaffe och fralla.

Jag vet inte heller, jag spekulerar som sagt bara. Även om antalet skulle vara samma kan jag visserligen tänka mig att det är en högre andel sällan-resenärer (utan kort) på T5 än vad det är på T4. Medan på Landvetter så är alla på samma terminal, oavsett destination.

Det kan lika väl vara precis tvärt om, att Amex ser ett tydligt samband mellan loungen, ökat antal Platinum-innehavare och högre vinst. I så fall är det ju en 'no-brainer' att öppna även i Göteborg.
 
Toppen