Senaste nytt

Amex lounge på Arlanda (Pontus in the Air)

Berglund

Medlem
Innebär detta att det inte går att använda Pontus som ankomstlounge?
Nej, det är det väl ingen som sagt? Om du ankommer Arlanda har du ju rimligen rest dit med hjälp av ett boardingpass, visa det tillsammans med ditt kort.

Jag förstod det som att det också är ett sätt att verifiera att den som håller i Amexkortet verkligen är kortinnehavaren, för namnet som dök upp på boardingpasset jämfördes med det som står på mitt kort. Kan tänka mig att folk kört en mängd olika fulingar med att låna ut sitt kort till höger och vänster vilket förstås går emot hela kortets idé.

I övrigt håller jag med @Hachans i slutsatsen:
Den här kontrollen hänger garanterat ihop med någon form av inkomstsäkring för loungen och för att begränsa utgifter för Amex. Jag kan slå mig i backen på att Amex misstänker att Pontus tagit för mycket betalt och nu bara ersätter per registrerad dragning av kort eller liknande.
 

taxvalp

Medlem
Den här kontrollen hänger garanterat ihop med någon form av inkomstsäkring för loungen och för att begränsa utgifter för Amex. Jag kan slå mig i backen på att Amex misstänker att Pontus tagit för mycket betalt och nu bara ersätter per registrerad dragning av kort eller liknande.

Det kan ju också vara så enkelt som att den gammaldags registreringen där de skriver kortnummer för hand har varit omständlig och gör det svårare att utforma statistik. Sedan finns det förstås folk som försöker utnyttja luckor i systemet med lånade kort etc men jag tror att vi ska vara försiktiga med att misstänkliggöra Pontus utan att ha något mer belägg för det...
 

adl.sthlm

Medlem
Sitter i Pontus nu, gillar den nya frukosten bättre med färdiga mackor och ny äppeljos.

Fick visa boardingkort för första gången idag, det scannades ukasen tillsammans med Amexkortet.
 
Pga. BAs kampanj med 16 K avios ifall man kör 8 eller mer flights fram till siste juni så har man ju det hemska problemet att flyga från terminal 2 på Arlanda då man bara bokat BA ett par rundor nu, hur enkelt/fort/långsamt är det att ta sig från Pontus bort till 2an? Loungen i 2an skippar jag gärna om jag har tid!
 

Konto93

Medlem
Pga. BAs kampanj med 16 K avios ifall man kör 8 eller mer flights fram till siste juni så har man ju det hemska problemet att flyga från terminal 2 på Arlanda då man bara bokat BA ett par rundor nu, hur enkelt/fort/långsamt är det att ta sig från Pontus bort till 2an? Loungen i 2an skippar jag gärna om jag har tid!

Du har non-schengen bussen som går från gate F1 (T5) till gate 70 (T2). Har inte testat själv men det borde gå ganska smidigt.
 

Berglund

Medlem
Bussen är mycket smidig men budgetera som absolut minimum 30 min för den! Några minuter att gå till den på T5, trycka på knappen för att kalla på bussen (den ska komma inom 10 min), själva transporten 5-10 min, slutligen några minuter till transport till fots inne i T2.
 
Toppen