Senaste nytt

Amex lounge på Arlanda (Pontus in the Air)

M.K

Medlem
Ca 20-25 Pontusbesök/år samt betalning av hyrbilar och hotell med registrering vid incheck ( tror det bidragit till många fina uppgraderingar) på kortet som gäller numera då.

Samt många trevliga "Platinum" minnen från en annan tid :)
 

Matore

Medlem
För att anställda på Arlanda inte ska använda loungen som frukost och lunchmatsal för endast 500kr/månad. Det går bra med både avgångs och ankomstboardingkort, på papper eller i app, så vad är problemet?
Jobbar man på Arlanda och har ett Platinum, varför skulle de då inte få använda loungen? Det är ju Amex som satt reglerna och uttryckligen sagt att det inte behövs boardingkort. Svenska avundsjukan som vanligt.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Canadien

Medlem
Jobbar man på Arlanda och har ett Platinum, varför skulle de då inte få använda loungen? Det är ju Amex som satt reglerna och uttryckligen sagt att det inte behövs boardingkort. Svenska avundsjukan som vanligt.

Givetvis får med de gamla reglerna alla som har Amex P tillgång, därför jag antar att de börjat kräva boardingkort eftersom det är en flygplatslounge, med service tänkt för flygresenärer och inte en personalrestaurang. Är ju inte lönsamt att ha denna förmån åt personer som jobbar på flygplatsen, genomsnittsresenären besöker ju troligen denna lounge högst någon gång per månad och inte varje dag.
 

Matore

Medlem
Jag är där 2-3 gånger i veckan och är knappast lönsam för dom heller, vad blir nästa steg, begränsa antalet besök även för passagerare?
Andelen personal som använt loungen är galet överdrivet, det rör sig om ett fåtal personer. Men i moralpanik har Pontus dragit i nödbromsen.
 

Canadien

Medlem
Jag är där 2-3 gånger i veckan och är knappast lönsam för dom heller, vad blir nästa steg, begränsa antalet besök även för passagerare?
Andelen personal som använt loungen är galet överdrivet, det rör sig om ett fåtal personer. Men i moralpanik har Pontus dragit i nödbromsen.
Det är väl ingen nödbroms att kräva boardingkort? Bromsar det dina besök? De flesta andra lounger runt om i världen kräver boardingkort för att man ska få komma in.
 
Jag är där 2-3 gånger i veckan och är knappast lönsam för dom heller, vad blir nästa steg, begränsa antalet besök även för passagerare?
Andelen personal som använt loungen är galet överdrivet, det rör sig om ett fåtal personer. Men i moralpanik har Pontus dragit i nödbromsen.
Håller med dig i ditt resonemang. Resenär som anställd - båda betalar ju årsavgiften - inför då ett max antal besök som är fria så blir det "rättvist". Någon kanske flyger flera ggr i veckan/över dagen och går dit på morgonen/vid lunch, och sen vid ankomst igen. En annan som har kortet kanske bara är där en handfull gånger per år. Det ska vara klara regler vad som gäller. Det är inget problem att visa boardingkort, men att den ena måste visa, och inte den andra... Lite SAS-varning. Ha klara direktiv för vad som gäller tycker jag :)
 
Tycker det är rent löjligt att påstå att det är konstigt att be om boardingkort, självklart ska inte anställda på ARN kunna använda loungen som deras lunchrestaurang, då hade den varit knökfull av massa personal varje dag.
 

Berglund

Medlem
Här sitter numera en ipad vid entren, kortets magnetremsa dras i en läsare och samtidigt scannas boardingkortets streckkod. Det här entresystemet är "helt nytt" uttryckte personalen och det var inte här när jag besökte för tio dagar sedan. Jag förutsätter att boardingpass är den nya modellen, låt gå att någon, undantagsvis kommer in utan att visa men det är nog bara att vänja sig vid att visa båda fortsättningsvis!
 

Hachans

Medlem
Nu har inte jag platinum. Men jag har svårt att tänka mig att problem med att anställda på Arlanda skulle nyttja loungen att det skulle vara särskilt omfattande. Vem orkar äta samma mat vareviga dag. Även om den är restauranglagad? Jag menar jag blir trött på maten i guldloungen och då flyger jag bara några gånger i månaden i snitt.

Detsamma gäller tex SJs lounger. Det serveras mat där vareviga dag. Men inte sjutton går jag dit och äter bara för att jag kan även om de bättrat sig. Visst får jag lov, jag har rätt biljett och status. Men inte sjutton lockar det bara för att det är gratis.

Den här kontrollen hänger garanterat ihop med någon form av inkomstsäkring för loungen och för att begränsa utgifter för Amex. Jag kan slå mig i backen på att Amex misstänker att Pontus tagit för mycket betalt och nu bara ersätter per registrerad dragning av kort eller liknande.
 

drW

Medlem
Här sitter numera en ipad vid entren, kortets magnetremsa dras i en läsare och samtidigt scannas boardingkortets streckkod. Det här entresystemet är "helt nytt" uttryckte personalen och det var inte här när jag besökte för tio dagar sedan. Jag förutsätter att boardingpass är den nya modellen, låt gå att någon, undantagsvis kommer in utan att visa men det är nog bara att vänja sig vid att visa båda fortsättningsvis!
Innebär detta att det inte går att använda Pontus som ankomstlounge?
 
Toppen