Senaste nytt

Amex har gjort om från betal till kreditkort

ToBr

Medlem
Skönt att jag drömmer om Amex med John Blund.. men tråkigt!
Hoppas verkligen man som befintlig betalkortskund inte kommer tvingas in krediten, är just detta som är det bästa för mig också.. som förra året kunna betala ett bröllop på Amex, istället för att söka 200k i kredit och belasta UC.
 

bankb

Medlem
Skönt att jag drömmer om Amex med John Blund.. men tråkigt!
Hoppas verkligen man som befintlig betalkortskund inte kommer tvingas in krediten, är just detta som är det bästa för mig också.. som förra året kunna betala ett bröllop på Amex, istället för att söka 200k i kredit och belasta UC.

Har samma situation, inte med just bröllop. Men använder kortet i tjänsten, så har extremt ojämna nivåer från månad till månad. Är inte så sugen på att ha en beviljad kredit på 200K för att kunna använda kortet i alla lägen.

Det roliga är ju att de skriver att man kan ha upp till 750K som kreditgräns, den hade varit kul att ha på UCn...
 

bankb

Medlem
Kanske inte en nyhet, men kollade lite extra på Amex sida och ser att deras "egna" kort Gold, Platinum osv fortsatt är betalkort. Så frågan är varför dom lagt om SAS korten. Hade det varit för att dra in nya kunder så skulle dom ju kunnat göra om alla korten.

Tänker att det är en strategi för att öka intäkterna. Det kommer ju vara en hel del personer som kommer nyttja krediten nu när möjligheten finns. Och med 15% i ränta så blir det nog en hel del kronor till på sista raden.
 

Canadien

Medlem
Kanske inte en nyhet, men kollade lite extra på Amex sida och ser att deras "egna" kort Gold, Platinum osv fortsatt är betalkort. Så frågan är varför dom lagt om SAS korten. Hade det varit för att dra in nya kunder så skulle dom ju kunnat göra om alla korten.

Tänker att det är en strategi för att öka intäkterna. Det kommer ju vara en hel del personer som kommer nyttja krediten nu när möjligheten finns. Och med 15% i ränta så blir det nog en hel del kronor till på sista raden.
En trolig hypotes är att det beror på att EU har ändrat reglerna för co-branded kort. Står mer om det i en annan tråd här på forumet.
 
Toppen