Senaste nytt

AMEX Fast track på Arlanda Terminal 2 from 1 oktober 2018

4a5066339b08526272efde3cdc980be0.png
 

Niclas.J

Medlem
Problemet är att allt i Danmark ska vara billigt - danskarna är avsevärt snålare än både svenskar och norrmän. Jag är inte förvånad över det faktum att kreditkort med saftig årsavgift inte är populära i DK.
 

Agö

Medlem
Problemet är att allt i Danmark ska vara billigt - danskarna är avsevärt snålare än både svenskar och norrmän. Jag är inte förvånad över det faktum att kreditkort med saftig årsavgift inte är populära i DK.
Det tror jag verkligen inte. Jag bor i Danmark, förvisso Köpenhamn, sedan 2011 och upplever inte att något är billigt. På det här forumet finns flera trådar om hur dyrt det är att t.ex. flyga från Danmark jämfört med Sverige/Norge.

Nej, bekymret är att alla former av kreditkort har medfört avgifter för användaren vid användning vilket naturligtvis inte gör korten populära och vilket därtill medför att det inte heller varit vanligt att den normale näringsidkare ens brytt sig om att acceptera betalning med sådana kort. Kun Dankort har varit det som gällt. Fram till i år. Till och med min lokale snuslangare accepterar idag Mastercard. Det var cash only eller Dankort för ett år sedan.

Hvor kan man betale med kreditkort uden gebyrer i Danmark? | Sida 3 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
 

Niclas.J

Medlem
Det tror jag verkligen inte. Jag bor i Danmark, förvisso Köpenhamn, sedan 2011 och upplever inte att något är billigt. På det här forumet finns flera trådar om hur dyrt det är att t.ex. flyga från Danmark jämfört med Sverige/Norge.

Nej, bekymret är att alla former av kreditkort har medfört avgifter för användaren vid användning vilket naturligtvis inte gör korten populära och vilket därtill medför att det inte heller varit vanligt att den normale näringsidkare ens brytt sig om att acceptera betalning med sådana kort. Kun Dankort har varit det som gällt. Fram till i år. Till och med min lokale snuslangare accepterar idag Mastercard. Det var cash only eller Dankort för ett år sedan.

Hvor kan man betale med kreditkort uden gebyrer i Danmark? | Sida 3 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Slarvigt formulerat av mig. Jag menar inte att det är billigt att bo eller leva i Danmark. Jag menar att danskar generellt har en annan inställning till pris. Jag har gjort mycket affärer i Norden och det är ingen hemlighet att danskar är bäst/värst på att prisförhandla. Det är heller ingen slump att det främst är lågpriskedjor som dominerar inom t ex dagligvaruhandel.

Anledningen till att man påfört avgift vid användningen av kreditkort gissar jag är för att kreditkort är dyrare för handlare att ta emot, i.e. handlaren vägrar att ta denna kostnaden själv (för i Danmark vägrar vi att betala mer än absolut nödvändigt, typ).

Förstå mig rätt - jag generaliserar grovt. Men det ligger något i det faktum att lågpris - oavsett business - är klart mer dominerande i Danmark än i t ex Sverige och Norge. Men andra kan givetvis ha en helt annan uppfattning.
 

Agö

Medlem
Jag har gjort mycket affärer i Norden och det är ingen hemlighet att danskar är bäst/värst på att prisförhandla.
Ja, det är jag enig i - varje dag en en kamp. Är det något negativt i affärssammanhang? Jag förstår inte riktigt kopplingen till att danskar inte skulle ha betalningsvilja.

Anledningen till att man påfört avgift vid användningen av kreditkort gissar jag är för att kreditkort är dyrare för handlare att ta emot, i.e. handlaren vägrar att ta denna kostnaden själv (för i Danmark vägrar vi att betala mer än absolut nödvändigt, typ).
Det enkla svaret är att det har varit tillåtet att övervältra kostnaden på korthållaren varvid kunden naturligtvis inte väljer att betala med ett kreditkort. Detta slopades som bekant i Sverige typ 2010 men först 2018 i Danmark. Ett förbud mot att övervältra kortavgifter på konsumenten kan förstås ta två vägar, antingen i positiv bemärkelse, dvs. kortanvändning blir allmängods, eller så tar handlarna bort möjligheten. So far so good i Danmark kan jag enkelt konstatera...
 

Niclas.J

Medlem
Ja, det är jag enig i - varje dag en en kamp. Är det något negativt i affärssammanhang? Jag förstår inte riktigt kopplingen till att danskar inte skulle ha betalningsvilja.

Jag påstod aldrig att det var negativt (för danskarna), därav att jag skrev bäst/värst. Jag vidhåller dock att lågpris som koncept - oavsett vad det gäller - är mer framstående/dominerande i Danmark än vad det är i övriga nordiska länder. Men det är min uppfattning och det kan såklart skilja från person till person.

Det enkla svaret är att det har varit tillåtet att övervältra kostnaden på korthållaren varvid kunden naturligtvis inte väljer att betala med ett kreditkort. Detta slopades som bekant i Sverige typ 2010 men först 2018 i Danmark. Ett förbud mot att övervältra kortavgifter på konsumenten kan förstås ta två vägar, antingen i positiv bemärkelse, dvs. kortanvändning blir allmängods, eller så tar handlarna bort möjligheten. So far so good i Danmark kan jag enkelt konstatera...

I Sverige var det ju, vad jag kan minnas, tillåtet att ta kortavgift oavsett om kortet var debit eller kredit, och jag kan inte minnas många tillfällen då handlare gjorde skillnad på de olika typerna av kort när kortavgifter väl tillämpades. Det var därtill relativt ovanligt och förekom ju i princip endast i kiosker, lunchrestauranger och liknande. Alltså rätt annorlunda från situationen i Danmark. Vill dock påpeka att jag är ödmjuk i frågan och är villig att erkänna att det var längesedan och att minnet därmed kan svika.
 

Agö

Medlem
Jag påstod aldrig att det var negativt (för danskarna), därav att jag skrev bäst/värst. Jag vidhåller dock att lågpris som koncept - oavsett vad det gäller - är mer framstående/dominerande i Danmark än vad det är i övriga nordiska länder. Men det är min uppfattning och det kan såklart skilja från person till person.
Ja, det räcker ju med att kolla relativa marknadsandelar för s k lågprisdetaljhandel i Danmark (min risiga innerstads-Netto är dyrare vara för vara jämfört med en normal innerstads-ICA i Stockholm men det är en annan femma) vs. Sverige för att bekräfta den bilden. Men i allmänhet kan jag inte se något som skulle tala för att den gemene dansken skulle ha en lägre betalningsvilja än svensken/norrmannen. Svårt att finna något stöd för detta tror jag.

Alltså rätt annorlunda från situationen i Danmark.
Ja, skillnaden är ju Kun Dankort och det kan omöjligtvis ha med faktisk betalningsvilja att göra utan snarare politisk vilja och en form av politiserad kartellbildning mellan lagstiftaren, Nets, detaljhandeln och bankerna. Det är väl som en dansk socialdemokrat sa för tio år sedan: "Dankortet er en unik konstruktion, som vi skal stå vagt om". 2013 fanns det fler Dankort än danskar över 18 år. Inte så konstigt att Danmark under många år låg i topp i Europa på debitvolymen...Här är en rätt festlig figur på samma tema (källa). Själv är jag glad över att slippa betala avgift när jag handlar online med mitt danska kreditkort framöver.

upload_2018-10-3_23-38-51.png
 
Toppen