Senaste nytt

Amex försäkringsvillkor

Riktigt så enkelt är det ju inte i detta fall. ”Kunderna” är inte part i avtalet eftersom det är en obligatorisk gruppförsäkring. Det är Amex som är försäkringstagare, inte Amex kunder (som endast är försäkrade).

Jag hade förberett mig på att skriva ett svidande svar på detta, men inser när jag kollar upp en del att du har rätt, och jag har haft fel. Jag har hela tiden utgått ifrån att kortägaren är försäkringstagare, men som du säger, det är Amex själva som är det. Därmed blir resonemanget om förköpsinformation, som jag upprepat flera gånger i den här tråden, inte speciellt relevant. Pinsamt för mig.

Kvar blir nog endast att Amex brutit mot marknadsföringslagen när de marknadsfört sin produkt på ett ovederhäftigt vis. Det är inte alls ett lika starkt argument. Jag vet inte riktigt vilken typ av ersättning man skulle kunna förvänta sig från Amex pga detta, säkerligen skulle man kunna få kortavgiften tillbaka men ifall man blivit sjuk på en resa och åkt på några miljoner i kostnader, och visat sig vara oförsäkrad eftersom man använt två Amex-kort, så hade man nog inte suttit i någon god sits.
 

Myllys35

Medlem
Jag hade förberett mig på att skriva ett svidande svar på detta, men inser när jag kollar upp en del att du har rätt, och jag har haft fel. Jag har hela tiden utgått ifrån att kortägaren är försäkringstagare, men som du säger, det är Amex själva som är det. Därmed blir resonemanget om förköpsinformation, som jag upprepat flera gånger i den här tråden, inte speciellt relevant. Pinsamt för mig.

Kvar blir nog endast att Amex brutit mot marknadsföringslagen när de marknadsfört sin produkt på ett ovederhäftigt vis. Det är inte alls ett lika starkt argument. Jag vet inte riktigt vilken typ av ersättning man skulle kunna förvänta sig från Amex pga detta, säkerligen skulle man kunna få kortavgiften tillbaka men ifall man blivit sjuk på en resa och åkt på några miljoner i kostnader, och visat sig vara oförsäkrad eftersom man använt två Amex-kort, så hade man nog inte suttit i någon god sits.

Nu var jag inte ute efter att dela ut några pekpinnar utan snarare att försöka identifiera vad som gäller och vilka förväntningar vi faktiskt kan ha på Amex :). Kanske kan den här diskussionen leda till att någon undviker att hamna i en situation där man trodde sig ha ett mer omfattande försäkringsskydd än vad som faktiskt är fallet. Det går snabbt när man skriver här och informationen är inte helt lättillgänglig via mobilen. Pinsamt? Nej då, shit happens, men jag har iaf lärt mig något :rolleyes:.

Generellt tycker jag att Amex håller en hög servicenivå, men det här borde de ha kunnat hantera bättre.
 

Hafermann

Medlem
En tanke. Vad gäller om jag betalat skatter på en bonusresa med Amex Premium, avslutar kortet och betalar boendet på resan (som kommer överstiga 75% av totalkostnad för boende och resa) med Amex Elite. Som jag tänker bör Eliteförsäkringen täcka hela resan inklusive flyg. Är det någon som har erfarenhet och/eller vet säkert?
 
Vad gäller om jag betalat skatter på en bonusresa med Amex Premium, avslutar kortet och betalar boendet på resan (som kommer överstiga 75% av totalkostnad för boende och resa) med Amex Elite. Som jag tänker bör Eliteförsäkringen täcka hela resan inklusive flyg. Är det någon som har erfarenhet och/eller vet säkert?

Det bör inte vara några problem. Jag har inte varit i den specifika situationen själv, men jag kan inte tolka försäkringsvillkoren på annat vis än att du ska vara helt täckt i det läget (förutsatt alltså att du verkligen uppnår över 75% på Elite-kortet), det finns inga krav på VILKA 75% som ska betalas med Elite.

Det enda undantaget från grundregeln är väl Platinums hyrbilförsäkring, där resan måste vara betald till 75% med Platinum, OCH själv hyrbilen måste vara betald med samma kort.
 

drW

Medlem
Oerhört bra att detta forum finns! Hade helt missat detta annars!
Är det någon som frågat om den specifika situationen ovan att man betalt resan med poäng och skatten med Platinum. Gäller försäkringen?
 

ESGP

Medlem
Ringde ett samtal till Amex om specifikt hyrbildförsäkringen idag. Har hus i Spanien och åker regelbundet ner med Norwegian för ca 1000kr tur/retur vilket betalas med SAS Mastercard. I mitt fall vill jag boka en hyrbil och då omfattas av Platinum hyrbilsförsäkring. Tydliga besked, 75% av resan gäller och innebär att bilen måste landa på drygt 3000kr debiterat mot Platinum för att hyrbildförsäkringen skall gälla.

Har dock en lite annan inställning till Platinum än vissa i tråden har, kommer absolut att ha kvar kortet då jag kör Elete på alldaglig spend och får minst 1 st 2-4-1 därigenom. Kommer sedan använda Platinum som renodlat resekort, speciellt utomlands med 3x som landar på 25 eurobonuspoäng / 100kr om jag inte räknat fel. Är som flera andra nämnt livrädd för att hamna ”mellan stolarna” och riskera att inte få hjälp, speciellt när hyrbilsförsäkringen varit en drivande faktor för min del. Slippa alla jobbiga tillägg som företagen försöker lura på oss....

Dock har vi alla olika syften med våra kort samt skilda köp- och resemönster, svårt att avgöra vad som är ”bäst” utan är nog väldigt individuellt.
 

drW

Medlem
Absolut. För min del släpper jag nog sas amex och behåller platinum. Fortsätter med sas mastercard premium.
Funderingen för mig är om försäkringen gäller om jag betalar skattedelen med Platinum och resten med erurobonus. Gäller försäkringen?
 

Gus

Medlem
Om jag betalar en resa till 50 % med mitt SAS Premium Amex och 50 % med mitt Amex Platinum, då har jag ju inte betalat resan till minst 75 % med något kort. Får jag inte tillgång till någon försäkring i så fall?

Jag vill dels komma upp i startbonusen för mitt Amex platinum men vill inte betala allt med det kortet eftersom jag vill komma närmare min Amex voucher också.
 

adhoc76

Medlem
Om man betalar flygbiljett med SAS Amex Elite Arlanda-USA, därefter har en award USA-Sydamerika betald med Eurobonuspoäng, därefter betald biljett Sydamerika-USA med SAS Mastercard Premium och till sist retur på den först nämnda biljetten: hur ska man då kunna veta vilken försäkring som gäller? Ska man uppfatta det så att definitionen på "resa" är uppfylld i SAS Amex Elites villkor redan då man reser utomlands och har betalat den första resan (den som tar en "utomlands") till minst 75% med SAS Amex Elite? Vad man gör däremellan, d.v.s. innan man reser hem igen eller hur man betalat för det saknar betydelse?
 

adhoc76

Medlem
Får jag inte tillgång till någon försäkring i så fall?

Nej inte om man går strikt efter villkoren efter den hårdare tolkning som införts med att respektive korts villkor gäller. Ganska bisarr konsekvens om det nu också tillämpas så i ett "skarpt" läge.
 
Toppen