Jane Insane
Medlem
Riktigt så enkelt är det ju inte i detta fall. ”Kunderna” är inte part i avtalet eftersom det är en obligatorisk gruppförsäkring. Det är Amex som är försäkringstagare, inte Amex kunder (som endast är försäkrade).
Jag hade förberett mig på att skriva ett svidande svar på detta, men inser när jag kollar upp en del att du har rätt, och jag har haft fel. Jag har hela tiden utgått ifrån att kortägaren är försäkringstagare, men som du säger, det är Amex själva som är det. Därmed blir resonemanget om förköpsinformation, som jag upprepat flera gånger i den här tråden, inte speciellt relevant. Pinsamt för mig.
Kvar blir nog endast att Amex brutit mot marknadsföringslagen när de marknadsfört sin produkt på ett ovederhäftigt vis. Det är inte alls ett lika starkt argument. Jag vet inte riktigt vilken typ av ersättning man skulle kunna förvänta sig från Amex pga detta, säkerligen skulle man kunna få kortavgiften tillbaka men ifall man blivit sjuk på en resa och åkt på några miljoner i kostnader, och visat sig vara oförsäkrad eftersom man använt två Amex-kort, så hade man nog inte suttit i någon god sits.