Senaste nytt

Amex försäkringsvillkor

Gus

Medlem
När fick du det beskedet? Det du beskriver är den villkorstolkning Amex hade fram till i höstas när de ändrade princip.
Var inte den tolkningen Amex hade förut att du kunde betala resan med 100 % premium-kortet och ändå få använda platinum-försäkringen? Det är ju stor skillnad mot svaret jag fick, att resan måste vara köpt till största delen med platinum.

Jag fick beskedet i december 2018.
 

Gus

Medlem
I ditt exempel måste man ju dessutom väga in möjligheten till att faktiskt betala med Amex. Om vi tar ett vanligt resmål som Spanien t ex, så är acceptansen där väldigt låg. Om jag då betalar flygbiljetten och hotellrummet med Amex inför resan, men väl där tvingas ta allt annat (hyrbil, mat, utflykter, etc.) på annat kort, och resan i slutändan då inte är betald till 75% med Amex, vad gäller då?

Nu är ju visserligen hotell och flygbiljett ofta den dyraste delen av resan, men ändå intressant rent principiellt.
Om resan inte är betald till 75 % med Amex så gäller inte Amex-försäkringen. Det är väl ändå ganska självklart (står tydligt i villkoren)? Det är pga anledningarna du skriver ovan som du heller inte behöver betala resan till 100 % med ditt Amex, att alla handlare inte tar Amex. Någonstans måste ju Amex ändå dra gränsen för att kunna få in pengar till deras fina försäkringar, och gränsen är dragen vid 75 %.

Ponera att du bokar en resa till USA för 7000 kr (flyg och hotell) och sedan vill du gå på baseball och köper biljetter i förväg för 3000 kr. Du tvingas köpa biljetterna med MasterCard eftersom Amex inte accepteras. Blir du dagen före avresa så sjuk så du inte kan resa får du göra en avvägning. Antingen berättar du att resan kostade 7000 kr och får tillbaka allt av Amex. Eller så berättar du också om baseballbiljetterna. Då får du troligtvis tillbaka 0 kr, eftersom resan inte betalades med minst 75 % av Amex.

Vill du att försäkringen ska gälla för allt kan du tex förköpa en helikoptertur med ditt Amex för 2000 kr. (Gärna fullt återbetalningsbar så du kan avboka den om du vill).
 

Joje_66

Medlem
Om resan inte är betald till 75 % med Amex så gäller inte Amex-försäkringen. Det är väl ändå ganska självklart (står tydligt i villkoren)? Det är pga anledningarna du skriver ovan som du heller inte behöver betala resan till 100 % med ditt Amex, att alla handlare inte tar Amex. Någonstans måste ju Amex ändå dra gränsen för att kunna få in pengar till deras fina försäkringar, och gränsen är dragen vid 75 %.

Ponera att du bokar en resa till USA för 7000 kr (flyg och hotell) och sedan vill du gå på baseball och köper biljetter i förväg för 3000 kr. Du tvingas köpa biljetterna med MasterCard eftersom Amex inte accepteras. Blir du dagen före avresa så sjuk så du inte kan resa får du göra en avvägning. Antingen berättar du att resan kostade 7000 kr och får tillbaka allt av Amex. Eller så berättar du också om baseballbiljetterna. Då får du troligtvis tillbaka 0 kr, eftersom resan inte betalades med minst 75 % av Amex.

Vill du att försäkringen ska gälla för allt kan du tex förköpa en helikoptertur med ditt Amex för 2000 kr. (Gärna fullt återbetalningsbar så du kan avboka den om du vill).

Det är ju just så det inte är enligt de skrivna villkoren vad jag kan se, där definieras en resa som t.ex en flygresa eller minst en hotellnatt, inga krav alls att flera olika saker ingår eller att annat man betalar på resan behöver ingå.

Citera gärna det som stödjer det du tror gäller.
Ju mer man kan bena ut detta ju bättre!
 
Det är ju just så det inte är enligt de skrivna villkoren vad jag kan se, där definieras en resa som t.ex en flygresa eller minst en hotellnatt, inga krav alls att flera olika saker ingår eller att annat man betalar på resan behöver ingå.

Alltså, en resa måste innehålla minst en flygresa eller förbokat boende, annars aktiveras inte reseförsäkringen alls. Det betyder inte att resan endast består av flyget och boendet, utan att om du t.ex. tar bilen till en annan stad över dagen och återkommer hem samma kväll, så omfattas ingenting av reseförsäkringen, helt oavsett hur det betalats.
 
En sak som lett till att det varit skillnader i försäkringarna mellan olika Amex-kort, är att det åtminstone stundtals har varit olika försäkringsgivare på de olika korten. Jag har för mig (men är inte säker) att det senast jag läste villkoren var Solid som hade Amex Elite-försäkringen, och Chubb som hade Platinum-försäkringen.

Nu när jag kollar på Amex hemsida idag, så är det dock Chubb som har båda. I båda fallen är villkoren daterade maj 2018. Är det någon som har bättre minne än mig, var det inte två olika försäkringsgivare så sent som i höstas?

Om det återigen är en enda försäkringsgivare för alla kort, kan det vara en orsak till att man återigen tillämpar en (något) mer frikostig tolkning. Men eftersom villkoren fortfarande är tydliga med att 75% måste betalas med just det kort för vilket försäkringen gäller, inte "valfritt amex", så kan de när som helst ändra den tolkningen...
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Joje_66

Medlem
Alltså, en resa måste innehålla minst en flygresa eller förbokat boende, annars aktiveras inte reseförsäkringen alls. Det betyder inte att resan endast består av flyget och boendet, utan att om du t.ex. tar bilen till en annan stad över dagen och återkommer hem samma kväll, så omfattas ingenting av reseförsäkringen, helt oavsett hur det betalats.

Var hittar du stödet för denna uppfattning i villkoren då?

Jag har läst om och om igen men kan inte hitta någonting om det. De definierar en "resa" som t.ex. en flygresa, minst en hotellnatt. Man kan ju tolka villkoren fantasifullt och själv läsa in mer än vad som står i texten (t.ex. lägga in ord som "och", "samtliga") vilket förändrar innebörden men det står väl faktiskt inte så?
Bara det att så många är osäkra på vad som gäller och ens diskuterar saken är bevis nog på att villkoren inte stämmer med muntliga påståenden och är fruktansvärt otydliga.

Om det nu vore så, hur vet någon att du hyrt en bil över dagen och vad menar du att de säger om olika delar av en "resa" med den definition du menar att de har? Gäller detta som någon nämnt i tråden, middagar? Gäller det Frukost, taxiresan till flygplatsen, brödet i brödaffären, livsmedel om man har självhushållning, inträde på ett badland, bussresan in till stan för 10:-, inträdet på Zoo, om du bor två veckor i Paris och tar två nätter vid EuroDisney o.s.v.? Minst lika viktigt, skulle det då vara minst 75% av allt i "resan" eller minst 75% av varje del av resan?
Då skulle det t.ex. kunna vara så att man är helt oförsäkrad för att man inte betalt varmkorven med Amex och man är då utlämnad till försäkringsbolagets nåd.

Det vore i mina ögon helt absurt om villkoren var så och dessutom helt omöjligt för någon att bevisa vad man lagt pengar på och i vilket syfte.
 
Var hittar du stödet för denna uppfattning i villkoren då?

Platinums villkor:
”Resa” definieras som en resa utanför det land där försäkrad är bosatt eller en resa inom det land där försäkrad är bosatt och som
måste innefatta en flygning eller minst en förbokad övernattning på annan plats än där den försäkrade bor. Resor kan vara i upp till
120 dagar i följd eller sammanlagt upp till 240 dagar under varje 12-månadersperiod, och måste påbörjas och avslutas i
det land där den försäkrade är bosatt. Resans längd förlängs till 365 dagar i följd för försäkrads barn under 25 års ålder som
har ett sabbatsår. Resans kostnader (transport, boende, utflykter, fritidsaktivteter) måste betalas till 75% med Platinum Card eller
Membership Rewards-poäng.

Elites villkor:
Resan måste betalas till minst 75% genom SAS EuroBonus American Express Elite Credit Card eller EuroBonus-poäng

”Resa” definieras som en resa utanför det land där försäkrad är bosatt eller en resa inom det land där försäkrad är bosatt och som
måste innefatta en flygning eller minst en förbokad övernattning på annan plats än där den försäkrade bor. Resor kan vara i upp till
60 dagar i följd eller sammanlagt upp till 120 dagar under varje 12-månadersperiod, och måste påbörjas och avslutas i det land där
den försäkrade är bosatt.
 
Om det nu vore så, hur vet någon att du hyrt en bil över dagen

Om man betalat med ett Amex-kort är det nog ganska enkelt för Amex att veta om det. Om man betalat på annat vis är det nog svårt för dem att göra det, om man är beredd att ljuga eller åtminstone avsiktligt undanhålla information.

Gäller detta som någon nämnt i tråden, middagar? Gäller det Frukost, taxiresan till flygplatsen, brödet i brödaffären, livsmedel om man har självhushållning, inträde på ett badland, bussresan in till stan för 10:-, inträdet på Zoo, om du bor två veckor i Paris och tar två nätter vid EuroDisney o.s.v.?

Allt detta blir nog en definitionsfråga som, om det verkligen står och faller på marginalen, i slutänden skulle få prövas.

Då skulle det t.ex. kunna vara så att man är helt oförsäkrad för att man inte betalt varmkorven med Amex och man är då utlämnad till försäkringsbolagets nåd.

Jag förstår inte hur man läser försäkringsvillkoren för att göra den tolkningen.
 

Delayed

Medlem
Om resan inte är betald till 75 % med Amex så gäller inte Amex-försäkringen. Det är väl ändå ganska självklart (står tydligt i villkoren)?
Inte det minsta självklart då begreppet "resa" är extremt luddigt1

”Resa” definieras som en resa utanför det land där försäkrad är bosatt eller en resa inom det land där försäkrad är bosatt och som måste innefatta en flygning eller minst en förbokad övernattning på annan plats än där den försäkrade bor.
Vad betyder då "förbokad"? Att bokningen måste göras innan resan påbörjas eller att bokningen måste göras innan den utnyttjas... Vad händer om man bokar om när resan väl påbörjats. Är det då fortfarande förbokat?

Jag tycker precis allt kring detta är extremt luddigt och vidöppet för tolkningar och godtycke. Att priset för eventuell flygbiljetten ingår i resans pris är antagligen korrekt tolkning men sen då.

Betyder "en flygning eller minst en förbokad övernattning på annan plats än där den försäkrade bor" att det är en "ersättningsbar resa" om jag tar in på hotell i min hemstad? Räknas det inte som "resa" om jag åker tåg jorden runt i ett halvår och bokar boende allt eftersom? Vad ska ingå i resekostnaderna? Boende? Mat under resan? Utflykter som görs? Eventuellt svindyr bröllopspresent när man reser till ett bröllop? Akut sjukvård när jag ätit dåliga skaldjur? Dricks till poolkillen när han fixat den trasiga poolpumpen? Ja ni fattar...
 

ESGP

Medlem
För att reseförsäkringen skall gälla: resans kostnader = (transport, boende, utflykter, fritidsaktivteter). Detta innebär i praktiken att om man betalar flyget och hotellet med Amex är man försäkrad. Finns ingen rimlighet i att Amex kommer gräva ytterligare i resans utgifter om du betalt flyg och hotell på Amex. Du kan alltid hänvisa till att Amex inte accepteras etc. Skulle du däremot inte betalt hotellet med amex men har exempelvis en helikoptertur inplanerad kan du räkna själv på om flyget och helikopterturen kommer uppgå till 75% av resans kostnader. Hade absolut inte ljugit för Amex då de mycket väl kan begära att få se kvittot från hotellvistelsen för att göra sin bedömning.

Exempel:
Flyg: 10 000kr (Amex Platinum)
Hotell: 8 000 kr (SAS MC)
Helikopter: 3000 kr (Amex Platinum)

I mitt exempel ovan uppgår resans kostnader till 62% på Amex och försäkringen skall krasst sätt inte gälla. Hade istället helikopterturen betalts med SAS MC och hotellet med Amex hade resans kostnader betalts till 85% med Amex och försäkringen gäller.

Gällande vilket Amex man betalar med står jag fortfarande fast vid att man skall hålla sig till ett kort och inte blanda. Försök att förklara för frun/maken varför reseförsäkringen visade sig inte gäller p.g.a. några extrapoäng man inte kunde vara utan.... Det handlar om 14 extrapoäng / 100kr i skillnad om du köper en SAS-biljett. Aldrig i livet att jag gamblar med en reseförsäkring för det.

Hyrbilsförsäkringen är en annan historia där jag fått tydlig info att att bilen skall betalas med Platinum-kortet. Har endast en gång stött på en mindre firma som inte accepterat Amex vilket dock inte spelade någon roll då fullförsäkring ingick i priset. Skall försäkringen gälla får man väl helt enkelt hålla sig till mer namnkunniga bolag i branschen (Avis, Hertz etc.)

Räknas det inte som "resa" om jag åker tåg jorden runt i ett halvår och bokar boende allt eftersom?
Försäkringen gäller 120 dagar i sträck, står i försäkringsvillkoren, så en tågluff i ett halvår går inte :)
 
Toppen