Senaste nytt

Amex försäkring

mry

Medlem
En fundering, om jag läser villkoren så tolkar jag det som att att ifall någon annan än den som reser betalar resan med ett EB Amex kort så gäller försäkringen även för den som reser om personen som reser har ett giltigt EB Amex kort även om man inte betalade resan med just det kortet? (punkt 2 och 3a nedan)

2. Resan måste betalas till minst 75% genom American Express eller EuroBonus-poäng.
Observera att EuroBonus poäng ej betalas tillbaka vid avbokning.

3. Försäkrad/e definieras enligt följande

a) Innehavare av ett giltigt SAS EuroBonus American Express Card utfärdat av den svenska filialen till
American Express Services Europe Ltd (Kortmedlem), och som dessutom är folkbokförd i Norden.

b) Kortmedlemmens, maka/make/sammanboende. Med sammanboende avses här person som sammanbor
med Kortmedlemmen under äktenskapsliknande förhållanden och är folkbokförd på samma adress.

c) Kortmedlemmens hemmavarande barn som är under 25 år vid dagen för avresan. Make/maka/sammanboende
och barn är Försäkrade även när de reser på egen hand under förutsättning att övriga villkor är uppfyllda.

https://www.americanexpress.com/se/...s_Card_Forsakringsvillkor_fran_1_maj_2013.pdf
 

jumbooze

Medlem
En fundering, om jag läser villkoren så tolkar jag det som att att ifall någon annan än den som reser betalar resan med ett EB Amex kort så gäller försäkringen även för den som reser om personen som reser har ett giltigt EB Amex kort även om man inte betalade resan med just det kortet? (punkt 2 och 3a nedan)

Detta är min förståelse också, att om båda har amex så gäller det iaf.
 

Dr_Bkk

Medlem
Försäkringen gäller för den vars kort debiterats resan samt personer under punkt 3b o 3c
Inte Kalle på Spången om han har EB amex kort o reser på resa annan betalat då urholkas allt
 

Stefan62

Medlem
En fundering, om jag läser villkoren så tolkar jag det som att att ifall någon annan än den som reser betalar resan med ett EB Amex kort så gäller försäkringen även för den som reser om personen som reser har ett giltigt EB Amex kort även om man inte betalade resan med just det kortet? (punkt 2 och 3a nedan)

Frågan ställdes till Amex inför en USA-resa i mars 2013 och det svar jag fick var att försäkringen gäller om folkbokföringsadressen är densamma, men inte annars!

Det kan vara idé att kolla med Amex om Du vill vara säker!
 

mry

Medlem
Försäkringen gäller för den vars kort debiterats resan samt personer under punkt 3b o 3c
Inte Kalle på Spången om han har EB amex kort o reser på resa annan betalat då urholkas allt

Jag har ett Eurobonus American express kort och betalar en resa som Kalle flyger. Kalle har även han ett Eurobonus American express kort. Jag ser inte hur det skulle urholka något för det är ju faktiskt ett Eurobonus American express kort som betalt resan? (Naturligtvis uppfyller Kalle de övriga kraven i 3 a).

Frågan ställdes till Amex inför en USA-resa i mars 2013 och det svar jag fick var att försäkringen gäller om folkbokföringsadressen är densamma, men inte annars!

Det kan vara idé att kolla med Amex om Du vill vara säker!

Du fråga speciellt om fallet att bägge personerna har ett "Eurobonus American express kort"?
 

EBGGOT

Medlem
Nej, inte enligt Amex.


Men som i ett tidigare fall påstår du att amex säger en sak trots att det inte är så... Du måste läsa på bättre!

Jag hade ett sådant "case" för 4 veckor sedan så jag VET att det är så för jag fick pengar utbetalt...(även mina vänner) och jag hade betalt alla biljetter på mitt kort...
 
Jag har också haft med Solid att göra som Platinumkund (i 12 år har jag haft Platinum), jag är inte imponerad, handläggaren klarar inte av att hålla reda på vilka valutor ersättningen skall beräknas på, vilka tider mina anspråk gäller, fast allt tydligt framgår av räkningar och inskickade avtal, handläggaren besvarar inte mina mail eller telefonsamtal enligt överenskommelse, handläggaren klarar inte av gå igenom alla inskickade handlingar utan säger att det saknas handlingar och när jag ringer och påpekar att allt är inskickat, då hittar handläggaren handlingarna, men likväl så händer inget, så tyvärr, jag är inte imponerad av Solid Försäkrings hantering av mitt försäkringsärende utan har precis som ovanstående lärt mig att en reseförsäkring genom hemförsäkringen är det som fungerar. Det som har handlagts av mitt hemförsäkringsbolag har utförts utan krångel och pengarna har utbetalats inom ett par dagar från anmälan. Och då kan man ju fundera över vad det här betyder: När du betalar med ditt Platinum Card ingår en av marknadens mest omfattande reseförsäkringar........
 
Toppen