Senaste nytt

AMEX Elite och kreditering av 20.000 statuspoäng

sodaboy

Medlem
Jag är väldigt förvirrad om de 20000 poängen. Ansökte om kortet 10 juni. Den 11:e juni trillar 20 000 poäng in på mitt SAS-konto. Sedan händer inget förrän i augusti då Elitekortet dyker upp i brevlådan. Blev nervös efter att ha läst tråden här, samt att mitt SAS-år slutar 30 juni. Ringde Amex för att kolla vad som gäller. Fick då veta att jag kommer få poängen samma månad som föregående år (juni it is). Då jag påtalade att kortet kom först i augusti och att årsavgiften betalades då så sa personen att årsavgiften räknas från och med den månad du fick poängen. I mitt fall så berodde det på brytpunkten för månaden att den kom senare (borde väl i ärlighetens namn dykt upp på julifakturan). Han poängterade att jag inte skall oroa mig för att poängen inte kommer in i juni. Well, jag är fortfarande orolig och förvirrad med tanke på hur många olika svar de gett.
 

jimZon

Medlem
Precis som topicen lyder. Är det någon som lyckats med att flytta fram de 20.000 statusgrundande poängen trillar in? Som det är nu så klarar jag Guld med god marginal och min förnyelse ligger i ganska precis i min brytpunkt på SAS (ca en månad).

Dock så skulle jag gärna se att de ramlar in på nästa period hos SAS. Är det någon som har bett AMEX att flytta på datumet för detta?
 

Meazza

Medlem
Finns flera trådar om detta redan.

Generellt sett så går det inte att bestämma när poängen krediteras när du väl har kortet.

Om du redan är Guld så borde det dock inte spela någon roll för dig då du ändå bara kan få baspoängen en gång per kvalificeringsår?
 

jimZon

Medlem
Finns flera trådar om detta redan.

Generellt sett så går det inte att bestämma när poängen krediteras när du väl har kortet.

Om du redan är Guld så borde det dock inte spela någon roll för dig då du ändå bara kan få baspoängen en gång per kvalificeringsår?

Aha! Så är det nog. Då borde jag vara "safe" i så fal.
 

FredLind

Medlem
Ett tips kan vara att kolla att de 20 000 statusgrundande poängen verkligen kommer in. Jag började tycka att det dröjde längre än väntat (mer än ett år sedan jag fick första laddningen), och mycket riktigt hade jag betalt årsavgiften i januari men fortfarande således inte fått de 20 000 poängen. Ett samtal till AmEx ska förhoppningsvis göra att de dyker upp inom en vecka (så lovades det i alla fall).
 
  • Gilla
Reactions: Vic

cleverton

Medlem
Hej,

Jag har en fundering kring Amex Elite och de statusgrundande poängen.

Jag är ny SAS EuroBonus-medlem och Amex SAS Premium kortinnehavare.
Mitt SAS-år slutar 28e feb.
Efter 1 månad med Amex Premium har jag insett att jag borde skaffat Elite då jag lätt kommer komma upp i 300 tkr spend och 2 vouchers.
Nu funderar jag på bästa tidpunkten att skaffa Elite.
Jag har fortfarande en bit kvar till mina första 150 tkr på Premium-kortet, så egentligen är det ingen brådska.
Men finns det någon vinning att skaffa Elite-kortet omgående, så att poängen alltid kommer in i min SAS-grace period?
Eller är det mer fördelaktigt att vänta med Elite antingen till årsskiftet så eller till mars nästa år exempelvis?
Även om jag har bestämt mig för Elite-kortet så är 4000kr något jag hellre lägger lite längre fram, om det inte är en fördel att skaffa det nu för att få poängen nu.

Vad tycker ni proffs?
 

seat56f

Medlem
Men finns det någon vinning att skaffa Elite-kortet omgående, så att poängen alltid kommer in i min SAS-grace period?
Eller är det mer fördelaktigt att vänta med Elite antingen till årsskiftet så eller till mars nästa år exempelvis?

Det beror ju på, om du år efter år kvalificerar till samma nivå så spelar det ju ingen roll, du rider ändå på samma status från föregående år. Så intressant att veta är ju åren du går upp eller ner i nivå, och om du hade tänkt ha Elite ändå oavsett statuspoäng. Min syn:

* År du tänkt gå upp i nivå är det egentligen bra att få statuspoängen så fort som möjligt på året, då vet du att de är på plats och så fort du fått in resterande 25k/70k så blir du guld/diamond.
* Om du trillar ner i nivå och inte är intresserad av Elite när inte de 20k statuspoängen ger dig något så kan det vara bra att ha intjäningen sent på året. Då kan du reagera på det och säga upp kortet/gå ner på Premium innan årsavgiften och spara några tusenlappar som du ju inte har någon nytta av. Samtidigt kan intjäningen flytta något (framåt) från år 1 till senare år, så när du signar ska du ändå helst inte göra det alltför nära din Eurobonusbrytpunkt. 2-4 månader innan kanske för säkerhets skull.
* Om du ändå ska ha kortet (för högre intjäning, dubbla vouchers, andra förmåner) så gäller ju inte punkt 2, då kan du lika gärna säkra in poängen ganska tidigt i perioden.
 
Jag ansökte precis om Elite och då fick jag välja om jag ville flytta över spenden samt avsluta mitt Premium-kort. Kan återkomma om en vecka och se ifall det funkade.

Återrapportera gärna hur det går i detta ärende när det gäller spend, poäng för värvning och liknande!

Återrapportering (efter att ha pratat med kundtjänst)

Eftersom mitt Premiumkort inte är ett betalkort (skaffade innan dom gjorde om korten från betalkort -> kreditkort i slutet av förra året) och Elitkortet är ett kreditkort gick det inte att flytta spenden. Men det ska gå om man flyttar mellan ett kort av samma typ.

Blev såklart orolig eftersom jag valt att Elitkortet skulle ersätta Premiumkortet. Kundtjänst sa att de skulle se till att Premiumkortet inte stängdes ner. Men vad hade hänt om jag inte ringde kundtjänst? Hade flippat eftersom jag är nära en voucher på Premiumkortet.

Värvningsbonusen gick igenom utan problem dock! Men har inte sett röken av några baspoäng än :(
 
Toppen