Senaste nytt

AMEX Elite och kreditering av 20.000 statuspoäng

Drunken Coder

Ny medlem
Förstår jag detta rätt att om jag signar upp mitt amex elite med dålig timing så kommer jag för all framtid att få ett kortare "baspoäng"-år där jag har möjlighet att bli guld tack vare annan intjäning.

Worst case: Mitt poängår går från Juni - Maj och jag signar upp i april eller maj. Då får jag direkt 20 000 baspoäng när jag signar upp men dessa nollställs sedan i Maj då mitt "nya" år börjar. Jag har sedan noll tills nästa betalning året därefter. Då får jag igen mina poäng 1 månad innan mitt år löper ut och jag har i praktiken bara 20 000 baspoäng under 1 månad varje år.

Har jag förstått det rätt då?
Bäst är alltså att vänta tills kvalificeringsperioden precis startat (i ovan fall juli) för att säkra att de 20k poängen kommer in i början av mitt kvalificeringsår?

Isåfall ska jag inte påbörja mitt amex elite nu utan vänta till juli?
Tacksam för hjälp
 

aldrighemma

Medlem
Har jag förstått det rätt då?
Bäst är alltså att vänta tills kvalificeringsperioden precis startat (i ovan fall juli) för att säkra att de 20k poängen kommer in i början av mitt kvalificeringsår?
Det spelar egentligen ingen roll, eftersom du blir guld både året du tjänar in 45 000p och året efter. Så det enda som räknas är totalt antal poäng du kan tjäna in under kvalificeringsåret, inte när på året du gör det. Så om du tjänat in EGB under näst sista månaden år 1, så är du ändå EBG år 2 och du har 12 nya månader på dig att åter igen spara ihop 45 000p för att behålla guld år 3.
 

squeezen

Medlem
Förstår jag detta rätt att om jag signar upp mitt amex elite med dålig timing så kommer jag för all framtid att få ett kortare "baspoäng"-år där jag har möjlighet att bli guld tack vare annan intjäning.

Worst case: Mitt poängår går från Juni - Maj och jag signar upp i april eller maj. Då får jag direkt 20 000 baspoäng när jag signar upp men dessa nollställs sedan i Maj då mitt "nya" år börjar. Jag har sedan noll tills nästa betalning året därefter. Då får jag igen mina poäng 1 månad innan mitt år löper ut och jag har i praktiken bara 20 000 baspoäng under 1 månad varje år.

Har jag förstått det rätt då?
Bäst är alltså att vänta tills kvalificeringsperioden precis startat (i ovan fall juli) för att säkra att de 20k poängen kommer in i början av mitt kvalificeringsår?

Isåfall ska jag inte påbörja mitt amex elite nu utan vänta till juli?
Tacksam för hjälp
Värt att notera är att datering av statuspoängen kan ”hoppa” från år till år. Kan komma 12/5 ett år, 26/5 nästa, 8/5 sedan och worst case 3/6 nästa.

Så försöka att ha lite marginal i NÄR du tecknar kortet och signar dig så du inte riskerar få poöngen ”fel” år så att säga om de skjuts utanför kvalperiod.
 

Drunken Coder

Ny medlem
Värt att notera är att datering av statuspoängen kan ”hoppa” från år till år. Kan komma 12/5 ett år, 26/5 nästa, 8/5 sedan och worst case 3/6 nästa.

Men om jag börjar mitt kort nu borde det vara säkert då jag är långt ifrån min periodstart (juni -maj)?
Enda nackdelen är att alla baspoäng jag hinner fånga till juni kommer nollas men jag får å andra sidan mina nya 20k poäng i januari-feb nästa år?
 

mha321

Medlem
Men om jag börjar mitt kort nu borde det vara säkert då jag är långt ifrån min periodstart (juni -maj)?
Enda nackdelen är att alla baspoäng jag hinner fånga till juni kommer nollas men jag får å andra sidan mina nya 20k poäng i januari-feb nästa år?
Ja på båda punkter.

Så länge man inte skaffar kortet typ månaden före eller efter brytpunkten spelar det bara roll för första (eller sista) året. När man är inne i regelbundenhet så får man det en gång om året och då spelar det ju ingen roll när.
 

palmen

Moderator
Men om jag börjar mitt kort nu borde det vara säkert då jag är långt ifrån min periodstart (juni -maj)?
Enda nackdelen är att alla baspoäng jag hinner fånga till juni kommer nollas men jag får å andra sidan mina nya 20k poäng i januari-feb nästa år?
Helt korrekt. Men poängen kommer ju varje år du har kortet och är man redan guld spelar det mindre roll när de kommer, om man inte ska bli diamond.
 

Slipsknut

Medlem
Hur tänker de när det gäller dessa 20.000 EB poäng och 3 mån fritt?
Får man poängen efter 3 mån el direkt Förlorar man de bara ifall man inte får vidare med kortet?
Har säkerligen missat mkt i tråden och ber om ursäkt om jag tar upp gammal fråga.
 

aldrighemma

Medlem
Hur tänker de när det gäller dessa 20.000 EB poäng och 3 mån fritt?
Får man poängen efter 3 mån el direkt Förlorar man de bara ifall man inte får vidare med kortet?
Har säkerligen missat mkt i tråden och ber om ursäkt om jag tar upp gammal fråga.
Man får dom direkt, och jag har i alla fall inte hört talats om någon som fått dom tillbakadragna, men man bör nog inte säga upp direkt efter 3 månader för att vara säker!
 
Toppen