Senaste nytt

AMEX Elite och kreditering av 20.000 statuspoäng

Hafermann

Medlem
Gällande Elitekortet. Hur lång tid efter godkänd ansökan har ni fått era statuspoäng? Och ni som bjudit in till Elite, när har ni fått extrapoängen?
 

schrute

Medlem
Gällande Elitekortet. Hur lång tid efter godkänd ansökan har ni fått era statuspoäng? Och ni som bjudit in till Elite, när har ni fått extrapoängen?
Till mig sa Amex att statuspoängen skulle synas först efter första fakturan (med årsavgiften) var betald. Men de kom in inom några dagar - en vecka efter jag fått kortet.
 

Nahoj

Medlem
Om jag just idag skulle byta från Premium till Elite, kommer då statuspoängen på á 20 k att föras över först i februari månad?

Min kvalificeringsperiod hos Eurobonus är nämligen februari till och med januari, så jag vill försäkra mig om att få statuspoängen i början av februari. Självklart skulle jag kunna vänta tills februari månad, men jag har en del "spend" som jag behöver göra i slutet av nästa vecka (om jag förstått rätt, får man inte före med sig ackumulerad årlig "spend" från exempelvis Amex Premium till Amex Elite).

Tack på förhand!
 

aldrighemma

Medlem
Om jag just idag skulle byta från Premium till Elite, kommer då statuspoängen på á 20 k att föras över först i februari månad?
Förmodligen, men egentligen spelar det ju ingen roll så länge du har kvar kortet? Du får ju i så fall 20000 nya under nästa period!
Jag fick mina cirka 2 veckor efter godkänd ansökan.
 

Berglund

Medlem
@Nahoj Amex statuspoäng kommer ganska snabbt efter att du blivit kreditgodkänd för kortet. Jag själv ansökte den 28/29 december och statuspongen krediterades mitt SAS Eurobonuskonto den 4 januari. Med andra ord mindre än en vecka efteråt.

Oavsett vilket kan du nog räkna med att det tar 3-5 dagar att få kortet upptryckt och utskickat. Med tanke på att det nu är torsdag efter lunch finns det med allra största sannolikhet ingen chans att du har kortet före helgen. Jag hade väntat med ansökan till 1 februari om statuspoängen är viktiga för dig. Du vill verkligen inte att dessa hamnar på fel år, för då blir de ju helt ”värdelösa” för dig det här första året och kortavgiften på 4000kr hamnar litegrand ”i sjön”.

För spenderingen, kan du kanske be om öppet köp och sedan komma tillbaka och be att få byta kort som du betalat med om det rör sig om inköp i en vanlig affär, onlineköp blir krångligare. Men extrapoängen på spend är ju ändå ”bara” 500 extrapoäng mer per 10 000kr i spend, poängförslusten är därmed kanske överkomlig?

@aldrighemma om man tänkt sig att vandra uppåt i statusstegen vill man gärna ha poängen så tidigt som möjligt i sitt Eurobonusår. Det är bara om man tänkt ligga kvar på samma nivå eller tvingas gå ned som det spelar mindre roll när under året man får in statuspoängen. Går man uppåt vill man ju så snabbt som möjligt få del av de förmåner som högre status möjliggör.
 
Last edited:

Nahoj

Medlem
@Nahoj Amex statuspoäng kommer ganska snabbt efter att du blivit kreditgodkänd för kortet. Jag själv ansökte den 28/29 december och statuspongen krediterades mitt SAS Eurobonuskonto den 4 januari. Med andra ord mindre än en vecka efteråt.

Oavsett vilket kan du nog räkna med att det tar 3-5 dagar att få kortet upptryckt och utskickat. Med tanke på att det nu är torsdag efter lunch finns det med allra största sannolikhet ingen chans att du har kortet före helgen. Jag hade väntat med ansökan till 1 februari om statuspoängen är viktiga för dig. Du vill verkligen inte att dessa hamnar på fel år, för då blir de ju helt ”värdelösa” för dig det här första året och kortavgiften på 4000kr hamnar litegrand ”i sjön”.

För spenderingen, kan du kanske be om öppet köp och sedan komma tillbaka och be att få byta kort som du betalat med om det rör sig om inköp i en vanlig affär, onlineköp blir krångligare. Men extrapoängen på spend är ju ändå ”bara” 500 extrapoäng mer per 10 000kr i spend, poängförslusten är därmed kanske överkomlig?

@aldrighemma om man tänkt sig att vandra uppåt i statusstegen vill man gärna ha poängen så tidigt som möjligt i sitt Eurobonusår. Det är bara om man tänkt ligga kvar på samma nivå eller tvingas gå ned som det spelar mindre roll när under året man får in statuspoängen. Går man uppåt vill man ju så snabbt som möjligt få del av de förmåner som högre status möjliggör.


Det är precis så att jag vill ha statuspoängen så tidigt som möjligt i det nya Eurobonusåret (begriper inte varför Eurobonus inte kan införa kalenderår som kvalificieringsperiod, istället för att kvalificeringsperioden ska starta den kalendermånad man en gång blev medlem), för att jag så snart som möjligt ska säkra EBG.
 

Nahoj

Medlem
Det är nog voucher'n som hägrar :)

Ja, delvis. Såklart att man helst skulle vilja kunna vänta med köpen tills man det nya kortet, eftersom det verkar som man inte kan föra med sig "spenden" från Premium till Elite. När man får voucher'n grundas ju det på just när man har kommit upp i spenderingsbeloppet på 150 k. Mycket taktik och pyssel med detta.
 
Toppen