Senaste nytt

AMEX, 20 000 poäng för nya kort men du måste betala årsavgiften!

Patrik

Medlem
1% av 150k är ju ändå 1500kr. Tror knappast de kan ta ut 20% i avgifter!? :)

Har för mig att det var 4% av köpesumman som de tar i avgift från butiken (därav att många mindre butiker skyr amex som pesten). Så med en spend på 350kkr/år så skulle de tjäna 14.000 SEK per år på den kunden. (+1.000 årsavgift).

Bästa jag hörde var att amex resebyrå körde med virtuella amex kort när de själva betalade flygbiljetter till flygbolagen (och såldes skapade sig en 4% rabatt på biljettpriserna till skillnad från övriga resebyråer)
 

Homer

Medlem
Har för mig att det var 4% av köpesumman som de tar i avgift från butiken (därav att många mindre butiker skyr amex som pesten). Så med en spend på 350kkr/år så skulle de tjäna 14.000 SEK per år på den kunden. (+1.000 årsavgift).

Bästa jag hörde var att amex resebyrå körde med virtuella amex kort när de själva betalade flygbiljetter till flygbolagen (och såldes skapade sig en 4% rabatt på biljettpriserna till skillnad från övriga resebyråer)

De tjänar 15k, men kunden får också en gratis biljett som kan vara värd upp till 130k Eurobonus poäng
och de gör ändå en vinst.
Borde ge en fingervisning om hur lite de betalar för poängen.
 

palmen

Moderator
Hur bra är detta erbjudande? Ska man tro att det kommer en kampanj framöver med 30k poäng för att signa upp?
Är sugen på poängen man får men det kommer att kosta 1000 kronor i signup för ett kort jag egentligen inte behöver men självklart kommer att använda.

Enbart 2 dagar och 10 dagar kvar på detta erbjudande
 

Roger J

Medlem
ANgående avgiften så går det att bli av med årsavgiften för vanliga Amex-kort, men för Eurobonus-varianten verkar det faktiskt omöjligt.
 

elis

Medlem
Det mesta är möjligt, förutom det omöjliga såklart. Jag har lyckats förhandla bort Amex EB kortavgiften år 2. Det var dock ingen lätt match, krävdes en hög spendering + bra argument. År 3 bad jag om EB-poäng istället för att årsavgiften togs bort, vilket var betydligt lättare. Jag tycker faktiskt att kortet är värt 1 kSEK om året.
 

Marcus01

Medlem
Har för mig att det var 4% av köpesumman som de tar i avgift från butiken (därav att många mindre butiker skyr amex som pesten). Så med en spend på 350kkr/år så skulle de tjäna 14.000 SEK per år på den kunden. (+1.000 årsavgift).

Bästa jag hörde var att amex resebyrå körde med virtuella amex kort när de själva betalade flygbiljetter till flygbolagen (och såldes skapade sig en 4% rabatt på biljettpriserna till skillnad från övriga resebyråer)

Det varierar hur mycket handlarens avgift är till Amex, men visst, för en del kan det vara kostsamt. Det virtuella amexkortet är ett sk resekonto, inget unikt för Amex det finns flera andra som First Card, Air Plus osv men upplägget är samma, alltså att handlaren betalar en avgift. I mina ögon ganska smart...;-)
 

palmen

Moderator
Det fick bli ett AMEX-kort med detta erbjudande, har tänkt skaffat kortet tidigare så lika bra att ta denna deal.
 

charlesswe

Medlem
Det mesta är möjligt, förutom det omöjliga såklart. Jag har lyckats förhandla bort Amex EB kortavgiften år 2. Det var dock ingen lätt match, krävdes en hög spendering + bra argument. År 3 bad jag om EB-poäng istället för att årsavgiften togs bort, vilket var betydligt lättare. Jag tycker faktiskt att kortet är värt 1 kSEK om året.

Hur mycket poäng fick du då?
 

elis

Medlem
5000 poäng. Jag blev snabbt erbjuden presentcheckar på 1.000 kr, men dessa var inte intressanta för mig. För att få poängen bad jag kundservicepersonalen tala med sin chef och sedan återkomma till mig. De har ingen befogenhet att dela ut poäng så det är inte lönt att förhandla med dem.
 
Toppen