Senaste nytt

Amex 2-4-1 Hur bör man tänka?

RickardG

Medlem
Går bra om man ringer Sas (tyvärr får man även betala deras administrativa avgift då),
men de lägger in en korsreferens i bokningarna så då går det bra även om man har två olika bokningsreferenser.
Precis vad jag har hört, och vad jag planerar att göra. Det blir en bra besparing att ta 2-4-1 på de två vuxenbiljetterna och sedan köpa barnbiljetterna med poäng+kontanter och med Familjekontot trillar det in lite poäng också.
 

Anfield

Medlem
Ok !

Om jag förstått det rätt är det lättast att hitta två biljetter på 2-4-1 samt en biljett på poäng + kontanter. och så ledes spara den andra 2-4-1 vouchern ?
eftersom att det är svårt att hitta 3 platser på ett flyg till Tokyo för enbart poäng i business.
 

fcx

Medlem
Ok !

Om jag förstått det rätt är det lättast att hitta två biljetter på 2-4-1 samt en biljett på poäng + kontanter. och så ledes spara den andra 2-4-1 vouchern ?
eftersom att det är svårt att hitta 3 platser på ett flyg till Tokyo för enbart poäng i business.

Eftersom vouchern gäller för hela Star Alliance kanske det är ett alternativ att inte flyga direkt. Det brukar vara bättre tillgänglighet med SAS till Shanghai och Peking. Därifrån hittar du en award med exempelvis ANA till Tokyo. Det är samma poängkostnad, och det tillkommer bara 2-300 kr per person i skatter och avgifter.

Om du tar ut en points+cash-award Stockholm-Tokyo kostar det minst 203 000 poäng (om du är EBD). Du tjänar dock in 24 375 poäng, så totalkostnaden blir 178 625 poäng. Använder du en voucher betalar du bara 70 000 poäng. Med andra ord "betalar" du 108 625 poäng för att behålla din voucher. Utan att veta ditt poängsaldo och tankar kring framtida reseönskemål går det inte att bedöma om det är värt att spara vouchern.
 

Anfield

Medlem
Eftersom vouchern gäller för hela Star Alliance kanske det är ett alternativ att inte flyga direkt. Det brukar vara bättre tillgänglighet med SAS till Shanghai och Peking. Därifrån hittar du en award med exempelvis ANA till Tokyo. Det är samma poängkostnad, och det tillkommer bara 2-300 kr per person i skatter och avgifter.

Om du tar ut en points+cash-award Stockholm-Tokyo kostar det minst 203 000 poäng (om du är EBD). Du tjänar dock in 24 375 poäng, så totalkostnaden blir 178 625 poäng. Använder du en voucher betalar du bara 70 000 poäng. Med andra ord "betalar" du 108 625 poäng för att behålla din voucher. Utan att veta ditt poängsaldo och tankar kring framtida reseönskemål går det inte att bedöma om det är värt att spara vouchern.


Så med båda 2-4-1 skulle en resa gå på 210 000 poäng ? då är det svåra att hitta säten !
 

Flying P

Medlem
Måste ni resa på samma flighter? Annars är ett alternativ att flyga 2+2, då kan du nog tom få till F med Lufthansa för två av er.
 

fcx

Medlem
Så med båda 2-4-1 skulle en resa gå på 210 000 poäng ? då är det svåra att hitta säten !

Stämmer. Skandinavien<->Asien är 140 000 poäng per person. Med 2-4-1 blir det då 70 000 poäng per person, dvs. 210 000 poäng totalt.

Om den tredje personen är barn förändras dock kalkylen helt i och med SAS barnrabatter.
 

RickardG

Medlem
Ok !

Om jag förstått det rätt är det lättast att hitta två biljetter på 2-4-1 samt en biljett på poäng + kontanter. och så ledes spara den andra 2-4-1 vouchern ?
eftersom att det är svårt att hitta 3 platser på ett flyg till Tokyo för enbart poäng i business.

Ja, eller köp en helt vanlig biljett till barnet så slipper du spendera en massa poäng. Du får fler poäng tack vare barnets biljett och Familjekontot, och du har en 2-4-1 kvar.
 
En angränsande fråga: det står på sas.se att barnrabatten inte gäller då man bokar med andra Star Alliance-bolag. Vad innebär det för ett barn under 24 månader som reser utan egen stol? Behöver det barnet betala fullt poängpris, eller går det att betala 10% av vad en "vanlig" biljett kostar?
 
Toppen