Senaste nytt

Amerikanska Jetblue sätter en ny standard för lågprisflyget

Jonas C

Medlem
Med tanke på att Lufthansa äger en andel i JetBlue så är jag inte speciellt förvånad över valet av Business stolar…
 

Senator

Moderator
Vad exakt definierar ett "lågkostnadsbolag"?

Lägre kostnadsbas än legacy-bolag/flag carriers. Det, och folks uppfattningar om flygbolagets profilering.

Eller önskemål från flygbolagets PR/marknadsavd? :rolleyes:

Ständigt diskuterat område. Tycker ändå att det är lämpligt, ur igenkänningssynpunkt att skriva så. Lågprisbolag/lågkostnadsbolag genererar många träffar på google, så vågade mig inte på att försöka skapa ett nytt ord :)

Google is your friend:

https://en.wikipedia.org/wiki/Low-cost_carrier
 

ACervin

Medlem
Virgin Australia gör precis samma resa. Från att han konkurrerat enbart med priset med endast 1 serviceklass har man sedan 2011 under ledning av den dynamiska John Borghetti introducerat businessclass, och det går tydligen bra. Har inte Air Berlin utvecklat sitt service koncept på liknande sätt?
 

Senator

Moderator
Så, här är en annan detaljerat rapport från USA Today om detta:
JetBlue launches premium brand called Mint

Det finns verkligen en premiummarknad i USA mellan New York och Los Angeles samt San Francisco. Med tanke på vilka investeringar alla gör här (American, United, Delta, Virgin America) är det inte så konstigt att också JetBlue ser en marknad här.

Det är inte ovanligt att en biljett på direktflyg JFK-LAX/SFO ligger från $3 000 och upp. American tar t.ex. $3,400 t/r i affärsklass och från $3,600 i Förstaklass. United Premium Service (P.S.) som numera inte längre erbjuder en Förstaklass skall ha $4,374 samma datum bokat i "P".
 
Toppen