Senaste nytt

Amerikanska flygbolagen drar sig ur från Mellanöstern

Dr. Miles

Expert
Efter Deltas annons av stängning av Atlanta-Dubai (fr o m 2016-FEB-11) linje, även United har annonserat att de skall stänga Washington IAD-Dubai fr o m 2016-JAN-23.
Efter Uniteds och Deltas stängning finns det inga direktflyg till Mellanöstern med amerikanska flygbolag.

United Hub-Service to Dubai ends in January - News
Subsidized Gulf carrier competition forces Delta to cancel ATL-Dubai | Delta News Hub


Det blev 11.000 platsers ökning på dagliga flygningar under 6 år mellan 2008 och 2014 på linjer mellan USA och Dubai, Doha, Abu Dhabi. 95% av ökning är tack vare gulfbolagen.
Delta skrev:
Between 2008 and 2014, about 11,000 daily seats were added between the U.S. and Dubai, Doha, and Abu Dhabi – more than 95 percent of which are flown by Gulf carriers Emirates, Qatar and Etihad airlines.

Linjerna till Mellanöstern har varit lönsamma förut men efter många gulfbolag öppnade direktlinjer till USA, förlorade amerikanska flygbolagen marginalerna.

Idag flyger bl a Emirates, Etihad Airways, Qatar Airways direkt till USA från sina hubbar.


Jag kan tänka mig att många som har provat att flyga med gulfbolagen i premiumkabiner vill inte flyga med amerikanska flygbolag längre.

Det finns en tråd om Emirates reklam som skojade om amerikanska flygbolag.
Emirates skojar till det med amerikanska flygbolag | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor
 
Last edited:

mjulven

Medlem
Delta och United flyger fortfarande (och har än inga officiella planer på att lägga ner) trafiken till TLV vilket nog bör räknas till Mellanöstern. Problemet för de amerikanska bolagen är väl till stor del att de försöker att samla in sina passagerare till en hub och sedan flyga alla därifrån. Emirates, Ethidad och Qatar har väl alla uppemot 10 destinationer var i USA som dom flyger till vilket gör att de flesta kan resa direkt istället.
 

AABack2ARN

Medlem
Jag kan tänka mig att många som har provat att flyga med gulfbolagen i premiumkabiner vill inte flyga med amerikanska flygbolag längre.

Det och troligen eskalerande driftskostnader för de amerikanska bolagen i form av försäkringskostnader.

TLV är ett annat djur och politiskt sett är det lite jobbigt för de amerikanska bolagen att dra sig ur där.
 
Toppen